زندگی زیباست

زندگی زیباست

مجله آنلاین خانواده و زندگی، ازدواج، راهنمای بارداری و بچه داری
توسط ۱ نفر دنبال می شود

از بلوغ در دختران چه می دانید؟

درباره بلوغ دختران چه میدانید؟

درباره بلوغ دختران چه میدانید؟

بلوغ دختران، از مسائل مهمی است که ذهن بسیاری از والدین را به خود مشغول می‌کند. مسئله بلوغ در ابتدا ممکن است مسئله بسیار ساده‌ای به نظر برسد. اما هم والدین و هم فرزندان در این دوران با مشکلات مختلفی مواجه می‌شوند. ریشه این مشکلات به وجود آمدن تغییرات جنسی و روانی در فرزندان است. در دوران بلوغ، بسیاری از صفات و ویژگی‌های فرد دستخوش تغییر قرار می‌گیرند. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی کامل بلوغ دختران، سن بلوغ و فرایند آن بپردازیم.

بلوغ دختران چیست و در چه سنی رخ می‌دهد؟

بلوغ دختران، دورانی است که در آن صفات ثانویه جنسی فرد تکامل پیدا کرده و در نهایت بدن فرد برای تولید مثل آماده می‌شود. تکامل روابط سیستم‌های مغزی همراه با ترشح هورمون‌های جنسی از تخمدان‌ها موجب ایجاد تغییرات دوران بلوغ می‌شوند. البته تغییرات دوران بلوغ تنها محدود به تغییرات جسمی و جنسی نیستند. بلکه در این دوران تغییراتی در خلق‌وخوی افراد نیز ایجاد می‌شود. تغییرات ذهنی و روانی در این سن بسیار مهم هستند و والدین باید به آنان توجه کنند. سن بلوغ دختران به صورت معمول از 9 الی 10 سالگی شروع می‌شود. البته بسته به عوامل مختلف این سن کمتر یا بیشتر خواهد شد.

فرایند بلوغ دختران چگونه است؟

همان‌طور که اشاره کردیم فرایند بلوغ دختران معمولاً از سن 9 الی 10 سالگی شروع می‌شود. اولین نشانه‌های بلوغ در دختران با رشد اعضای بدن مانند پستان‌ها رخ می‌دهد. در این سن نوک پستان‌ها ورم کرده و ممکن است خارش و سوزش در این ناحیه احساس شود. سپس موهای بدن در نواحی مختلف مانند زیر بغل، ناحیه شرمگاهی، پاها و بازوها رشد می‌کنند. در این میان شاهد افزایش بوی بدن و تعریق خواهیم بود.

در سنین 12 الی 13 سالگی سیکل قاعدگی شروع می‌شود. البته برخی از دختران ممکن است در سنین کمتر یا بیشتر قاعدگی را تجربه کنند. رشد قدی از دیگر فرایندهای بلوغ دختران است. دختران در دوران بلوغ سالانه 5 الی 8 سانتی‌متر رشد قدی را تجربه خواهند کرد.

عوامل مؤثر بر بلوغ دختران کدم‌اند؟

عوامل مختلفی بر بلوغ دختران و سن بلوغ آن‌ها مؤثر هستند. در واقع این عوامل باعث شده‌اند که دوران بلوغ هر دختری در سن متفاوتی شروع شود. ژنتیک، تغذیه و موقعیت جغرافیایی جزء مهم ترین عوامل مؤثر بر بلوغ دختران هستند. در ادامه به هر یک از این عوامل می‌پردازیم.

ژنتیک

ژنتیک از مهم ترین و مؤثرترین عوامل مؤثر بر دوران بلوغ است. به همین دلیل دوران بلوغ دختران ممکن است شباهت زیادی با دوران بلوغ مادر و یا خواهر خود داشته باشد. در هر جامعه‌ای با ژنتیک متفاوت، افراد آن دوران بلوغ متفاوتی را تجربه خواهند کرد.

تغذیه

فرایند بلوغ دختران چگونه است؟

داشتن تغذیه مناسب و مقوی تأثیر زیادی بر فرایندهای دوران بلوغ دختران دارد. همچنین دخترانی که دارای چربی و وزن بیشتری هستند زودتر دوران بلوغ را تجربه می‌کنند. این مسئله در افرادی که دارای تغذیه نامناسب و یا سوء تغذیه هستند، برعکس است.

موقعیت جغرافیایی

موقعیت جغرافیایی محیط زندگی در بلوغ دختران نقش مهمی دارد. دختران نواحی گرمسیری که نور زیادی دریافت می‌کنند زودتر از دختران نواحی کوهستانی بالغ می‌شوند. این مسئله در دخترانی با پوست سبزه و وزن بیشتر نیز صدق می‌کند. در واقع می‌توان گفت میزان نور دریافتی می‌تواند در سن بلوغ مؤثر باشد.

بلوغ زودرس و بلوغ دیررس در دختران

از اختلالات و مشکلات دوران بلوغ دختران می‌توان به بلوغ زودرس و بلوغ دیررس اشاره کرد. بلوغ زودرس به موقعیتی گفته می‌شود که در آن دختران با در سن کمتر از 9 سالگی بالغ می‌شوند. این مسئله در آینده می‌تواند موجب بروز مشکلات عاطفی و جسمی در فرد شود. به صورتی که این دختران در آینده رشد قدی کمتری را نسبت به همسالان خود تجربه می‌کنند.

بلوغ دیررس نیز به شرایطی گفته می‌شود که در آن بروز صفات ثانویه جنسی با تأخیر بسیار زیادی از همسالان خود صورت گیرد. مخصوصاً بسیاری از والدین از عقب افتادن بیش از حد پریود دختران خود نگران هستند. اگر دختر به سن 13 سالگی برسد و هیچ‌گونه علائمی از دوران بلوغ در آن مشهود نشود باید به دکتر متخصص مراجعه کرد. همچنین نهایت سن پریود در دختران، سن 16 سالگی می‌باشد. اگر تا این سن پریود رخ ندهد باید بررسی‌های بیشتری صورت گیرد.

منیع
yogitimes.com

زندگی زیباست
زندگی زیباست مجله آنلاین خانواده و زندگی، ازدواج، راهنمای بارداری و بچه داری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋