آیدا دلبند

آیدا دلبند

مادر، همسر، دانشجوی سال آخر مامایی
 ۱ نفر را دنبال می کند

علائم بلوغ در دختران

نشانه های بلوغ جنسی در دختران

بلوغ جنسی

بلوغ جنسی در دختران زودتر از آقایان شروع میشه. بلوغ در خانم‌ها به طور معمول بین سن ۸ الی ۱۳ سالگی شروع میشه که در برخی موارد تا ۱۴ سالگی ادامه پیدا می‌کنه. بلوغ به عنوان یکی از مهم‌ترین دوره‌هایی هست که در این دوران دختران در حال رشد هستن. مراحل جسمی متفاوتی در این دوران طی می‌شه. خصوصیات جنسی ثانویه خانم‌ها در این دوران مشخص می‌شه. مراحلی که مربوط به بلوغ جنسی در خانم‌ها هست متفاوته و نشانه‌های زیادی داره.

علائم بلوغ جنسی

علائم بلوغ جنسی در دختران

 برخی از مهمترین نشانه‌های بلوغ جنسی در دختران که باید به خوبی این نشانه‌ها رو بشناسین عبارتند از :

1. رشد اعضای بدن

یکی از مهم‌ترین علائم بلوغ جنسی در خانم‌ها، رشد اعضای بدن هست. تغییراتی که در بدن به وجود میان و قابل مشاهده نیستن رو به عنوان رشد اعضای بدن می‌شناسن. یکی از مهم‌ترین تغییراتی که در دختران بالغ مشاهده می‌شه رشد سینه‌های دختران هست. مرحله اولیه رشد مربوط به جوانه‌های پستان میشه. تورم بسیار کم در زیر نوک پستان و ناحیه پوست اطراف پستان مشاهده میشه. سینه‌ها در دوران بلوغ به آرامی شروع به رشد می‌کنن و با شروع تغییر، سینه‌ها حساس‌تر می‌شن. به طور معمول رشد هر پستان با سرعت متفاوتیه که در سن ۱۷ الی ۱۸ سالگی سینه‌ها به طور کامل رشد می‌کنن. تا اوایل دهه ۲۰ سینه‌های خانم‌ها امکان رشد دارن.

2. رشد موی بدن

 یکی دیگه از علائم بلوغ جنسی در خانم‌ها، رشد موی بدن هست. موهای بدن در جاهای متفاوتی مانند پاها و بازوها رشد می‌کنن که این موها نشانه بلوغ به شمار میرن. به طور متوسط زمان ۱۲ سالگی، خانم‌ها شاهد رشد مو در قسمت بازوها هستن. موهای شرمگاهی ابتدا در امتداد لب‌ها رشد می‌کنن و به مرور زمان ضخیم‌تر می‌شن. در مراحل آخر بلوغ امکان داره که موهای شرمگاهی در قسمت بالای ران خانم‌ها رشد کنن.

3. قاعدگی مهمترین نشانه بلوغ جنسی در دختران

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های بلوغ جنسی در دختران، قاعدگی هست. خانم‌ها به طور معمول دو سال بعد از رشد سینه قاعدگی‌شون شروع میشه. خانم‌ها امکان داره اولین دوره قاعدگیشون در سن ۱۰ تا ۱۷ سالگی آغاز بشه. ترشحات سفید واژن برای تمامی خانم‌ها طبیعیه و مشکلی نداره. بسیاری از افراد قاعدگی دختران را به عنوان یکی از مهم‌ترین نشانه‌های بلوغ جنسی می‌شناسن.

4. رشد قد

 رشد قد به عنوان یکی دیگه از علائم بلوغ جنسی در خانم‌ها به شمار میره. خانم‌ها در دوران بلوغ بلندتر میشن و هر ساله قدشون تا حدودی افزایش پیدا می‌کنه. در اولین مرحله بلوغ امکان داره خانم‌ها ۵ الی ۶ سانتی‌متر قدشون رشد کنه. در مراحل بعدی بلوغ امکان رشد قد به ۷ تا ۸ سانتی‌متر می‌رسه. به طور معمول ۱۶ سالگی رشد قد متوقف می‌شه. افزایش وزن به عنوان یکی دیگر از نشانه‌های بلوغ جنسی در دختران به شمار میره. خانم‌ها امکان داره وزنشون بیشتر بشه و چربی بدن بیشتری رو اطراف ران‌ها بازو و مکان‌های دیگه مشاهده کنن. باسن دختران در دوران بلوغ پهن‌تر می‌شه ولی کمرشون باریک‌تر خواهد شد.

دردسرهای بلوغ جنسی در دختران

 اکنون که به طور کامل نشانه‌های بلوغ جنسی در دختران رو شناختیم باید با دردسرهای بلوغ دختران آشنا بشیم. بلوغ زودرس یکی از مهم‌ترین دردسرهای بلوغ جنسی در خانم‌ها شناخته می‌شه. بلوغ زودرس در برخی از مواقع به دلایل گوناگون به وجود میاد. در حالی که متخصصان در مورد سن بلوغ زودرس توافق دقیق ندارند بیشتر پزشکان بر این باور هستن که علائم بلوغ زودرس باید به طور دقیق ارزیابی بشه. بلوغ زودرس می‌تونه به مشکلات روانی زیادی به همراه داشته باشه.

دلایل بلوغ زودرس مربوط به اختلالات هورمونی، عفونت‌های مغزی، شرایط ژنتیکی، ناهنجاری تخمدان‌ها و ... هست. همونطوری که بلوغ زودرس به عنوان یکی از دردسرهای بلوغ دختران شناخته می ‌شه بلوغ دیررس رو هم به عنوان یک دردسر مهم معرفی می‌کنن. به طور معمول تاخیر در بلوغ زمانی اتفاق می‌افته که خانم‌ها بین ۱۳ الی ۱۴ سالگی هستن ولی سینه‌هاشون رشد نکرده. بیماری‌های متفاوت مثل دیابت، فیبروز و ... دلایل اصلی بلوغ دیررس هستن.

بلوغ جنسی در دخترها

بلوغ جنسی در دختران در چه سنی است ؟

 برای اینکه با بلوغ جنسی در دختران آشنا بشیم باید سن دقیق شروع بلوغ رو بشناسیم. برای بسیاری از شما شاید این پرسش به وجود بیاد که از کجا متوجه بشیم بالغ شدیم در جواب باید بگیم دختران به طور معمول یک الی دو سال پیش از شروع قاعدگی قدشون رشد می‌کنه. بیشتر دختران بلوغ رو بین ۸ الی ۱۳ سالگی تجربه می‌کنن. خانم‌ها یک تا دو سال بعد از اولین قاعدگی تنها ۲ الی ۵ سانتی‌متر قدشون رشد می‌کنه. بیشتر خانم‌ها تا ۱۴ سالگی بلوغ می‌رسن.
آیدا دلبند
آیدا دلبند مادر، همسر، دانشجوی سال آخر مامایی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋