زندگی زیباست

زندگی زیباست

مجله آنلاین خانواده و زندگی، ازدواج، راهنمای بارداری و بچه داری
توسط ۱ نفر دنبال می شود

چرا تاریخ قاعدگی تغییر می کند؟

به چه علت تاریخ قاعدگی تغییر می‌کند؟

به چه علت تاریخ قاعدگی تغییر می‌کند؟

عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث شود تاریخ پریود شما تغییر کند یا به طور کامل متوقف شود از جمله استرس اضافه در محل کار یا مصرف یک قرص ضد بارداری. تخمین زده می‌شود که از اولین دوره ما تا زمانی که یائسگی را تجربه می‌کنیم زنان و افرادی که عادت ماهانه دارند حدود 450 دوره قاعدگی دارند. این معادل تقریباً 6 سال خونریزی است. کوچکترین تغییر در سطح هورمون‌های تولیدمثلی و سلامت جسمانی می‌تواند به این معنی باشد که شما در یک ماه دو دوره پریود خواهید شد. بیشتر اوقات این موضوع جای نگرانی ندارد اما ارزش این را دارد که با متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید تا خیالتان راحت شود.

 

تغییر تاریخ دوران قاعدگی

اگر قاعدگی شما به جای پنج روز سه روز طول بکشد، در یک ماه دو بار خونریزی داشته باشید یا تاریخ قاعدگی شما به طور کامل تغییر کند می‌تواند بسیار نگران کننده باشد. با این حال نوسانات جزئی مانند این اغلب جای نگرانی نیست. اگر نگران هستید با پزشک خود صحبت کنید.

 

چرخه قاعدگی چیست؟

چرخه قاعدگی شما به فرآیندی اشاره دارد که بدن شما هر ماه پس از بلوغ طی می‌کند. احتمالاً متوجه خواهید شد که بعد از بچه دار شدن یا با انتقال به یائسگی چرخه قاعدگی شما ممکن است تغییر کند. متوسط چرخه قاعدگی برای یک زن یا فرد دارای رحم که از پیشگیری از بارداری هورمونی استفاده نمی‌کند حدود 21 تا 35 روز طول می‌کشد. این تعداد کل روزهای بین شروع یک دوره و شروع دوره بعدی را نشان می‌دهد. روز اول سیکل قاعدگی شما مصادف با اولین روز پریود است. طبیعی است که دوره‌های قاعدگی بین دو روز تا یک هفته طول بکشد و در این مدت سطح هورمون‌های تولید مثل استروژن و پروژسترون پایین بیاید.

 

پس از پایان دوره قاعدگی (حدود روزهای پنجم تا هفتم چرخه) سطح استروژن شروع به افزایش می‌کند زیرا بدن شما برای آزاد کردن تخمک آماده می‌شود. این تخمک‌گذاری نامیده می‌شود و به طور کلی نقطه وسط چرخه شما را مشخص می‌کند. هنگامی که تخمک‌گذاری انجام شد سطح پروژسترون شما افزایش می‌یابد تا بدن شما را برای بارداری احتمالی آماده کند حتی اگر تخمک بارور نشده باشد. پوشش داخلی رحم شما (آندومتر) ضخیم می‌شود تا بتواند از تخمک بارور شده حمایت کند در صورتی که در فرآیندی به نام «لانه‌گزینی» خود را در پوشش قرار دهد. اگر تخمک بارور نشود یا اگر تخمک بارور شده لانه گزینی نشود پوشش رحم شکسته شده و پریود شما شروع می‌شود. این نشانه شروع یک چرخه قاعدگی جدید است.

درمان قاعدگی نامنظم

پیشگیری از بارداری و دوران قاعدگی

چرخه قاعدگی شما با ترشح سطوح مختلف استروژن و پروژسترون همراه است. اگر چیزی جریان طبیعی این هورمون‌ها را قطع کند ممکن است تاریخ قاعدگی شما تغییر کند. این شامل پیشگیری از بارداری هورمونی است. تغییر در پیشگیری از بارداری واقعاً می‌تواند بر طول چرخه قاعدگی شما تاثیر بگذارد. اگر به تازگی مصرف قرص‌های ضد بارداری هورمونی را شروع کرده‌اید یا در قرص خود تغییری ایجاد کرده‌اید این می‌تواند تاثیر زیادی بر هورمون‌های شما داشته باشد. کنترل بارداری هورمونی سطوح مختلفی از پروژسترون، استروژن یا ترکیبی از این دو را وارد بدن شما می‌کند که این امر می‌تواند باعث نامنظم شدن دوره‌های قاعدگی، لکه‌بینی مداوم یا توقف کامل دوره‌ها شود.

 

در حالی که عقب افتادن قاعدگی همیشه نشان دهنده بارداری نیست اما یکی از شایع‌ترین دلایل عقب افتادن قاعدگی (اگر احتمال ورود مایع منی به واژن وجود داشته باشد) بارداری است. قرص صبح بعد از ظهر یا سقط جنین می‌تواند چرخه شما را به دلیل تغییرات در سطح هورمون شما تغییر دهد. به طور مشابه اگر سقط جنین را تجربه کنید ممکن است تاریخ قاعدگی شما تغییر کند. اگر متوجه علائم اولیه سقط جنین از جمله خونریزی، درد معده یا گرفتگی شدید فوراً به دنبال درمان پزشکی باشید.

 

سلامت روانی شما چگونه با چرخه قاعدگی شما مرتبط است؟

پیشگیری از بارداری هورمونی و بارداری تنها دلایلی نیستند که باعث می‌شوند هورمون‌های شما در طول چرخه قاعدگی نوسان کنند. سلامت روان شما همچنین می‌تواند تاثیر مستقیمی بر طول دوره قاعدگی شما داشته باشد و حتی علائمی که تجربه می‌کنید. تخمدان‌ها دستور حرکت خود را از هیپوتالاموس در پایه مغز دریافت می‌کنند. پیام‌هایی را به غده هیپوفیز می‌فرستد که به نوبه خود تخمدان‌ها را برای تولید استروژن و پروژسترون تحریک می‌کند.

 

سلامت جسمانی شما چگونه با چرخه قاعدگی شما مرتبط است؟

چه رژیم غذایی، سبک زندگی، خواب یا تغییرات روتین همه اینها می‌تواند به عنوان تغییراتی در چرخه قاعدگی شما نشان داده شود. ممکن است شرایط زمینه‌ای وجود داشته باشد که از طریق تغییرات در دوره‌های شما ایجاد شده باشد. سطح هورمون شما ارتباط مستقیمی با مواردی مانند سلامت قلب و تراکم استخوان دارد بنابراین خوب است که مراقب آن باشید. بعضی از شرایط هورمونی می‌توانند دوره‌های قاعدگی را تغییر دهند مانند اختلالات تیروئید (هم کم کاری و هم کم کاری) و تولید محصول هیپوفیز دیگری به نام پرولاکتین. پرولاکتین همچنین می‌تواند با مصرف برخی داروها تولید شود (بسیاری از داروهای روانگردان می‌توانند این اثر را داشته باشند به همین دلیل).

علت های قاعدگی نامنظم

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اکثر تغییرات در چرخه قاعدگی شما کاملاً طبیعی است با این حال اگر قاعدگی شما به طور مداوم نامنظم می‌شود ممکن است نشانه یک بیماری زمینه‌ای مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باشد. همه این چیزهای کوچک بر هورمون‌ها و چرخه شما تاثیر می‌گذارد.

 

منبع:

flo.health

زندگی زیباست
زندگی زیباست مجله آنلاین خانواده و زندگی، ازدواج، راهنمای بارداری و بچه داری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋