فیروز آسایش

فیروز آسایش

دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو
توسط ۱ نفر دنبال می شود

دلایل تغییر رنگ سینه در زنان

علل تغییر رنگ سینه در زنان

علت تغییر رنگ سینه

رنگ سینه‌ معمولا از صورتی کمرنگ تا قهوه‌ای پررنگ متغیره. شاید شما جزو افرادی هستین که مدتیه دچار تغییر رنگ در سینه‌هاتون شده باشین. نگران نباشین! رنگ سینه‌ها در دوره‌های متفاوت زندگی ممکنه تغییر کنه. مهمترین عامل تغییر رنگ سینه زنان عوامل هورمونیه. در ادامه ما بیشتر راجع به این موضوع صحبت می‌کنیم.

علل تغییر رنگ سینه در زنان

چه عواملی باعث تغییر رنگ پستان‌ها میشه؟

تغییرات در رنگ سینه‌ها ممکنه به دلیل عوامل مختلفی اتفاق بیفته. در دوره‌های مختلف زندگی زنان، تغییرات در سطوح هورمون‌ها ممکنه تاثیرگذار باشه برای مثال:

  • بارداری: در دوران بارداری، سینه‌ها به دلیل افزایش ترشحات هورمونی و توسعه بافت‌های چرب، ممکنه تغییر رنگ قابل توجهی داشته باشن.
  • شیردهی: زمان شیردهی رنگ سینه‌ها تغییر می‌کنه و معمولا تیره‌تر از حالت طبیعیه.
  • دوران تغییرات هورمونی: دوران قاعدگی، دوران بلوغ و سایر تغییرات در سطوح هورمون‌ها در رنگ سینه‌ها تاثیر گذاره.
  • عوامل محیطی: عواملی مثل تغییرات در دما، تغذیه، و مواد شیمیایی ممکنه روی رنگ سینه‌ها تاثیرگذار باشن.
  • افزایش سن: در دوران یائسگی رنگ سینه‌ها تغییر می‌کنه.
  • جالبه بدونین که جراحی سینه‌ها باعث تغییر رنگ اون‌ها میشه.

در هر صورت، تغییرات طبیعی و ملموس در سینه‌ها معمولاً نگران‌کننده نیستن. اگه احساس می‌کنین که تغییرات، غیرعادی یا نگران‌کننده هستن، بهتره با یک پزشک مشورت کنین.

آیا در دوران بارداری رنگ سینه‌ها تغییر می‌کنه؟

بله، تغییرات رنگ سینه‌ها در دوران بارداری معمولا طبیعی و نرمال هستن. این تغییرات در بیشتر موارد به عوامل هورمونی مرتبط با بارداری برمیگردن. تغییرات در سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون توی این دوره می‌تونن به تغییر رنگ پستان‌ها و ناحیه آرئولا (قسمت تیره‌تر اطراف سینه‌ها) منجر بشن. بعضی خانم‌ها در دوران بارداریشون ممکنه حس کنن علاوه بر سینه‌ها، نقاط دیگه‌ای از بدنشون دچار تغییر شده. برای مطالعه بیشتر در این مورد روی این مطلب کلیک کنین.

این تغییرات ممکنه شامل تیرگی، تغییر در شدت رنگ یا تغییرات عروق خونی باشه. همچنین، توسعه بافت‌ چربی سینه به تغییرات در شکل و رنگ اونها کمک می‌کنه.

اگه شما جزو افرادی هستین که رنگ سینه‌ها براتون مهمه، خوبه که بدونین این تغییرات بعد از زایمان یا شیردهی با برگشتن هورمون‌ها به حالت طبیعی، کم‌کم برطرف میشه و جای نگرانی نیست. اگه تغییرات در رنگ سینه‌ها همراه با سایر علائم نگران‌کننده نباشن، این تغییرات به عنوان بخش طبیعی از فرایند بارداری محسوب میشن. با این حال، بهتره که در مورد هرگونه تغییر ناگهانی یا نگران‌کننده حتما با پزشک مشورت کنین.

علت تغییر رنگ سینه

چه تغییراتی در سینه زنان خطرناکه؟!

جواب دادن به این سوال خیلی آسونه! هر تغییری که سینه‌ها رو از حالت طبیعی خارج کنه (مثل تغییر رنگ به همراه ترشح از پستان) و مطمئن هستین که باردار نیستین و شیردهی ندارین، باید به پزشک مراجعه کنین. پزشک سینه‌های شما رو معاینه می‌کنه و در صورت نیاز برای شما آزمایش و سونوگرافی تجویز می‌کنه. در مواردی که پزشک خیلی مشکوک به سرطان باشه، ماموگرافی انجام میشه که اغلب این کار برای خانم‌های بالای ۴۰ سال هست.

حالا ما اینجا براتون مواردی که باید بیشتر بهش توجه کنین و در صورت مشاهده به پزشک مراجعه کنین رو توضیح میدیم:

  • تغییر در اندازه یا شکل سینه: اگه یک سینه نسبت به سینه دیگه بزرگ‌تر یا کوچک‌تر بشه! برای مشاهده سینه‌ها بهتره جلوی آینه قرار بگیرین و دستاتون رو بالا ببرین. با دقت به حجم سینه‌ها نگاه کنین و اگه بیش از اندازه سینه‌ها با همدیگه تفاوت داشتن بهتره به پزشک مراجعه کنین.
  • تغییر در پوست سینه: تغییراتی مثل قرمزی، تغییر رنگ پوست مثل تیره شدن یا ایجاد دونه‌هایی که مثل پوست پرتقال باشن، نباید راحت از کنارشون بگذرین.
  • تغییرات در سطح بافت سینه: اگه فرورفتگی یا برآمدگی رو سینه‌ها مشاهده کردین بهتره سریعا پیگیری کنین.
  • تو رفتگی نوک سینه (پستان‌): در حالت طبیعی بعضی خانم‌ها نوک سینه‌شون از اول تو رفتگی داشته. خب این طبیعیه اما اگه به تازگی متوجه شدین که یکی از سینه‌ها یا هر دو سینه دچار تو رفتگی در پستان شده باید به پزشک مراجعه کنین.
  • ترشحات غیر عادی: خونریزی یا ترشحات از سینه‌ها طبیعی نیستن.
  • لمس توده: شما به‌عنوان یک خانم آگاه باید ماهانه سینه‌هاتون رو معاینه کنین. برای این‌کار جلوی آینه بایستید و از اطراف سینه تا وسط پستان‌ به حالت دورانی با سر انگشتان، سینه رو لمس کنین تا هیچ توده‌ای رو زیر انگشتاتون احساس نکنین. اگه توده‌ای لمس کردین باید هرچه زودتر با یک پزشک متخصص صحبت کنین.

در صورت تجربه هر یک از این تغییرات، مهمه که به سرعت به پزشک متخصص مراجعه کنین تا بررسی دقیق‌تری انجام بشه و اگه لازم باشه تشخیص و درمان مناسب برای شما صورت بگیره.

 

 

فیروز آسایش
فیروز آسایش دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋