محسن کتابچی

محسن کتابچی

طراح سایت و برنامه نویس وب، مربی مدیتیشن
توسط ۱ نفر دنبال می شود

جایگزین نمک؛ بهترین چاشنی ها برای پر کردن جای نمک در رژیم غذایی

جایگزین نمک؛ بهترین چاشنی‌ها بر پرکردن جای نمک در رژیم غذایی

نمک یکی از پراستفاده‌ترین ادویه‌هاست. هرچند استفاده متعادل از نمک معمولا اشکالی ندارد، مصرف نمک اضافی با احتمال افزایش فشار خون و مشکلات دیگر همراه است. بسیاری از افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن باید مصرف نمک را کاهش دهند، اما جایگزین نمک چیست؟ محصولات گیاهی مختلفی مانند ادویه‌ها و چاشنی‌ها در دسترس‌اند که طعم خوبی به غذا می‌دهند. در این مقاله قصد داریم با معرفی جایگزین‌های نمک به شما کمک کنیم هم طعم دلچسب غذا را حفظ کنید و هم حواستان به سلامتی‌تان باشد. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

۱. سیر

سیر ادویه‌ای تند است که طعم غذا را بدون افزایش محتوای سدیم تقویت می‌کند. می‌توانید نمک را از غذاهایی مثل سوپ و سرخ‌کردنی‌ها حذف کنید و مقدار سیر آنها را دو برابر کنید. همچنین سیر فواید زیادی برای سلامتی دارد و ترکیبات موجود در آن منجر به تقویت سیستم ایمنی، کاهش فشار خون و تقویت سلامت مغز می‌شوند.

۲. آب لیمو و پوست لیمو

در بعضی دستورهای آشپزی، مرکبات و به‌خصوص آب و پوست لیمو جایگزین‌های عالی نمک هستند. آب لیمو منبعی اسیدی است که طعم خوبی به غذا می‌دهد. پوست لیمو هم عطر و طعم قوی‌تری در بین مرکبات دارد و آب و پوست پرتقال هم اثر مشابهی دارند. می‌توانید این مرکبات را روی سبزیجات پخته یا سالاد بریزید و برای مزه‌دارکردن گوشت و ماهی از آنها استفاده کنید.

۳. پیاز خشک‌شده یا پودر پیاز

درست مثل سیر، پیاز هم طعم هر غذایی را بیشتر می‌کند. پیاز خشک‌شده و پودر پیاز طعمی قوی‌تر از پیاز تازه دارند و می‌توان به‌جای نمک در غذاهای سرخ‌شده، سوپ و انواع سس از آنها استفاده کرد. این ادویه کمی شیرین هم هست.

۴. مخمر تغذیه‌ای

مخمر تغذیه‌ای نوعی مخمر غیرفعال‌شده است که به‌شکل تکه‌های کوچک یا پودر فروخته می‌شود. طعم پنیری و خوب این مخمر آن را گزینه‌ای عالی برای پاستا، ذرت بوداده و غلات می‌کند. این مخمر به‌رغم طعم پنیری‌اش، حاوی لبنیات نیست. استفاده از مخمر تغذیه‌ای به‌جای نمک فوایدی هم برای سلامتی دارد. مثلا فیبر بتاگلوکان مخمر تغذیه‌ای می‌تواند به کاهش کلسترول کمک کند و خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

۵. فلفل سیاه آسیاب‌شده

جایگزین نمک - ۳. فلفل سیاه آسیاب‌شده

نمک و فلفل جفت‌های آشپزی هستند. پس اگر می‌خواهید نمک را کنار بگذارید، می‌توانید به‌جای آن از فلفل استفاده کنید. فلفل سیاه افزودنی بی‌نظیری برای سوپ، انواع کباب، پاستا و سایر غذاهاست. علاوه‌ بر این، فلفل سیاه التهاب ناشی از بیماری‌های مزمن مثل بیماری قلبی و سرطان را تا حدی کاهش می‌دهد. از طرفی می‌توانید فلفل سفید، مخلوط چند فلفل و جایگزین‌های فلفل مثل فلفل سبز مکزیکی، فلفل تند و فلفل دلمه‌ای را امتحان کنید.

۴. شوید

طعم شوید تازه با کمی کرفس و رازیانه آن را به جایگزینی خوش‌طعم برای نمک تبدیل می‌کند. شوید جایگزینی خوب برای طعم‌دادن به ماهی، سیب‌زمینی و خیار است. می‌توانید آن را روی سالمون بپاشید، همچون چاشنی اصلی روی سالاد سیب‌زمینی بریزید یا برای خوراک ماهی به لیمو و آب‌لیمو اضافه کنید.

۷. سرکه بالزامیک

سرکه بالزامیک طعم تند و ترش و کمی شیرین دارد. این سرکه طعم‌دهنده طبیعی خوبی است که نیاز به نمک را کاهش می‌دهد. می‌توانید از این سرکه در سالاد، سوپ، خورش و همچنین برای مزه‌دارکردن گوشت و ماهی استفاده کنید. می‌توانید سرکه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا شیره‌ای با طعم قوی‌تر درست کنید و آن را روی گوجه‌فرنگی تازه یا سبزیجات کبابی بریزید.

۸. پاپریکای دودی

این پاپریکای قرمز تیره طعمی تند و دودی دارد. می‌توانید این ادویه را به گوشت، خورش، فلفل و تاکو اضافه کنید. همچنین می‌توانید این ادویه را به‌جای سالسا استفاده کنید که نمک زیادی دارد. این ادویه فواید زیادی دارد. طبق بررسی‌ها، پاپریکا حاوی کاپسایسین است که موجب تندی ادویه‌های مختلف می‌شود و ممکن است رشد سلول‌های سرطانی را متوقف کند.

۹. روغن ترافل

روغن ترافل دم‌شده با قارچ خوراکی طعمی قوی دارد که غذادوستان سراسر دنیا تحسینش کرده‌اند. به‌خاطر این طعم قوی، مقدار کمی از آن می‌تواند جایگزین نمک شود. می‌توانید این روغن را روی پاستا، پیتزا، تخم‌مرغ، ذرت بوداده، پوره سیب‌زمینی و سبزیجات بریزید.

۱۰. رزماری

رزماری نوعی محصول گیاهی محبوب است که معمولا غوطه‌ور در روغن در کنار غذا استفاده می‌شود. می‌توانید رزماری تازه یا خشک‌شده را به سوپ، خورش، کباب، سبزیجات کبابی، سالاد، سس و نان اضافه کنید.

۱۱. زنجبیل

زنجبیل طعم تند و کمی شیرین دارد و می‌توان آن را در بسیاری از غذاها جایگزین نمک کرد. می‌توانید ریشه زنجبیل تازه خرد‌شده یا زنجبیل خشک‌شده را به غذاهای سرخ‌شده، سس یا سوپ اضافه کنید. ریشه زنجبیل قرن‌هاست که برای اهداف پزشکی استفاده می‌شود. این گیاه علاوه بر فواید مختلف، اثرات ضدالتهابی هم دارد و به بهبود درد عضلانی کمک می‌کند.

۱۲. آمینو نارگیل

آمینو نارگیل مایع قهوه‌ای تیره‌ای است که از نکتار پالم نارگیل به دست می‌آید؛ طعمی مانند سس سویا دارد و کمی شیرین است و محتوای سدیم آن بسیار کم است. به همین دلیل می‌تواند جایگزین سس سویا در غذاهای سرخ‌شده، برنج، سس کنار غذا و طعم‌دهنده انواع گوشت شود.

۱۳. گشنیز

گشنیز از دانه‌های گیاه گشنیز به دست می‌آید. این دانه طعم گرم لیمویی دارد و پودرشده یا کامل در سالسا، سوپ و کاری استفاده می‌شود. گشنیز همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌های متعددی از جمله ترپینن، کوئرستین و توکوفرول است. این ترکیبات سلامت مغز و سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند.

۱۴. فلفل قرمز

جایگزین نمک - ۱۴. تکه‌های فلفل قرمز

برای تندکردن هر غذایی می‌توانید از تکه‌های فلفل قرمز استفاده کنید. این ادویه قوی از فلفل تند خشک‌شده به دست می‌آید و می‌توان از آن در سوپ، سس، پیتزا و پاستا یا برای مزه‌دار کردن انواع گوشت استفاده کرد.

۱۵. سرکه سیب

طعم ترش و شیرین سرکه سیب آن را به جایگزینی مناسب برای نمک تبدیل می‌کند. این طعم‌دهنده را می‌توان برای مزه‌دارکردن گوشت و سس سالاد یا روی سبزیجات استفاده کرد. علاوه‌ بر این، سرکه سیب فواید زیادی برای سلامتی دارد از جمله اینکه کلسترول و احتمال بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

۱۶. دارچین

دارچین یکی از رایج‌ترین ادویه‌هایی است که می‌توان در غذاهای پختنی به‌جای نمک استفاده‌اش کرد. این ادویه گرم کمی طعم شیرین و فلفلی دارد. می‌توانید دارچین را به سوپ، سس گوجه، کاری و کباب اضافه کنید و برای مزه‌دارکردن مرغ و بوقلمون به کار بگیرید. همچنین می‌توانید در لوبیا و عدس پخته به‌جای نمک از دارچین استفاده کنید. برای افزایش طعم غذا می‌توانید چوب دارچین را به آن اضافه کنید.

۱۷. مریم‌گلی

مریم‌گلی گیاهی سبزرنگ با ترکیبی از عطر و طعم مرکبات و اکالیپتوس است. طعم مریم‌گلی تازه و خشک‌شده بسیار قوی است و جایگزین مناسبی برای نمک محسوب می‌شود. این گیاه را می‌توان در غذاهای پاییزی مثل سس کره، کدوی کبابی، پوره سیب‌زمینی شیرین و ریزوتو استفاده کرد.

۱۸. ترخون

ترخون با مزه کمی تلخ مانند شیرین بیان ادویه‌ای خوش‌طعم است. می‌توانید ترخون را به تخم‌مرغ هم‌زده یا سالاد مرغ بزنید. همچنین با کره و سس خامه‌ای هم خوشمزه می‌شود و می‌توانید آن را با مرغ، ماهی و سبزیجات مصرف کنید.

هشداری درباره مصرف جایگزین‌های نمک

جایگزین‌های نمک معمولا سدیم کلراید را با پتاسیم کلراید جایگزین می‌کنند. پتاسیم ماده معدنی مهمی است که به کاهش فشار خون کمک می‌کند. البته این جایگزین‌های نمک در شرایطی مانند بیماری کلیوی، بیماری قلبی، فشار خون بالا، بیماری کبد یا دیابت ممکن است خطرناک باشند.

مصرف جایگزین نمک حاوی پتاسیم همراه با داروهای حاوی پتاسیم ممکن است میزان پتاسیم خون را افزایش دهد و خطراتی در پی داشته باشد. جایگزین نمک حاوی پتاسیم ممکن است برای بعضی افراد کمی طعم تلخی یا فلز داشته باشد و باید به مقدار کم مصرف شود. نمی‌توان نمک بعضی از غذاها مثل نان را کاملا حذف کرد. در این غذا نمک به تخمیر بهتر نان کمک می‌کند و از چسبندگی بیش‌ از حد نان جلوگیری می‌کند. در اینجا پتاسیم شبیه نمک عمل می‌کند و می‌تواند با ۲۰درصد از نمک جایگزین شود. همچنین می‌توانید نمک را با بکینگ پودر بدون نمک جایگزین کنید.

بیشتر بزرگ‌سالان روزانه به ۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم نیاز دارند، اما به یاد داشته باشید که بیشتر نمک دریافتی از نمک درون نمکدان نیست، بلکه به‌سبب مصرف غذاهای فراوری‌شده و رستورانی است. با کاهش مصرف مواد آماده مقدار مصرف نمک دریافتی خود را کاهش دهید.

شما بگویید

شما چقدر با جایگزین‌های نمک آشنایی دارید؟ چطور میزان نمک دریافتی‌ را کاهش می‌دهید؟ در صورت تمایل، می‌توانید تجربه و نظرتان را در قسمت ارسال دیدگاه برایمان بنویسید و این مطلب را از طریق شبکه‌های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

محسن کتابچی
محسن کتابچی طراح سایت و برنامه نویس وب، مربی مدیتیشن

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋