hooshmandhesam1

hooshmandhesam1

توسط ۱ نفر دنبال می شود

تبلیغات چیست و انواع آن کدامند؟

وقتی نام تبلیغات را می شنوید اولین چیزی که به ذهن شما می رسد تبلیغات تلویزیونی، بیلبورد تبلیغاتی، سایت های تبلیغاتی و یا هر نوع تبلیغی می تواند باشد. همه ما وقتی کلمه تبلیغات به گوشمان می رسد تصور خوبی از آن داریم اما اگر بخواهیم این کلمه را توصیف کنیم برایمان دشوار است چون تعاریف متفاوتی دارد. اما در این مقاله به تعریف کلی این واژه و انواع تبلیغات و روش های تبلیغاتی می‌پردازیم.

تبلیغات چیست؟

تبلیغات به معنای انتقال پیام جهت ترغیب مخاطب و تبدیل مخاطب هدف به مشتری است. در واقع در تبلیغات پیام ایجاد شده باید به شکلی منتقل شود که مخاطب را جذب کرده و انگیزه خرید محصول و یا استفاده از خدمات را برای آن ایجاد کند.

تبلیغات اگر اصولی و هدفمند باشد، می تواند بسیار تاثیر‌گذار باشد. اکثریت کسب و کار‌ها و برند ها درصد زیادی از موفقیت خود را مدیون تبلیغات هستند. البته اگر تبلیغ ما به صورت اصولی و حرفه ای انجام نشود تاثیر مثبتی ندارد.

تعریف تبلیغات

برای تبلیغات تعاریف علمی و گسترده زیادی وجود دارد و به قدری گسترده است که می توانیم هزاران تعریف برای آن بیاوریم. تبلیغات از گذشته تا امروز میان ما وجود داشته حتی شاید برخی اوقات متوجه برخی از آنها نشویم. همه‌ی افراد شخصا در زندگی خود حتی شاید در طول روز چندین بار این عمل را انجام داده باشند. به عنوان مثال شما هنگامی ویژگی های خوب یک فروشگاه یا رستوران را برای کسی تعریف می کنید در واقع برای آن تبلیغ می کنید. پس به این نتیجه می رسیم که تبلیغات در زندگی اجتماعی همه‌ی انسان ها ریشه دارد.

در تبلیغات از فرستنده پیامی ارسال می شود تا دریافت کننده را به سوی اهداف خود هدایت کند. حال این هدف می تواند خرید محصول یا استفاده از خدمات باشد. یکی از مهمترین عواملی که باعث موفقیت در تبلیغات می شود پیام تبلیغاتی است چون اگر تبلیغات را یک اسلحه تصور کنیم پیام تبلیغاتی مانند گلوله عمل می کند.

تاثیر تبلیغات بر کسب و کار‌ها چیست؟

  • افزایش آگاهی از برند
  • تبدیل مخاطب به مشتری
  • معرفی محصول جدید و افزایش فروش
  • متمایز کردن برند شما از رقبا
  • افزایش ارزش و اعتبار برند شما

بازاریابی و تبلیغات چه ارتباطی با هم دارند؟

در واقع بازاریابی یک استراتژی و هدفی بزرگ برای انتقال پیام جهت شناخته شدن برند و افزایش فروش است. تبلیغات زیر شاخه ای از بازاریابی است که در واقع یکی از روش های انتقال پیام است و یکی از محبوب ترین استراتژی های بازاریابی جهت ارتباط با مخاطب است.

انواع تبلیغات

تبلیغات آفلاین 

  • تبلیغات محیطی
  • تبلیغات چاپی
  • تبلیغات تلویزیونی
  • تبلیغات پیامکی
  • تبلیغات رادیویی
  • تبلیغات چریکی

تبلیغات آنلاین

وبسایت ها

  • تبلیغات بنری
  • تبلیغات همسان
  • تبلیغات ریتارگتینگ
  • پوش نوتیفیکیشن

دیگر کانال های تبلیغات آنلاین

  • شبکه های اجتماعی
  • اپلیکیشن ها
  • موتور های جستجو

انواع تبلیغات بر اساس استراتژی

ATL، BTL، TTL

اگر در حوزه تبلیغات علاقه‌مند به تحقیق باشید و اطلاعات به روز داشته باشید برای یکبار هم که شده این کلمات به گوش شما رسیده اند. یکی از مهم ترین ارکان تبلیغات استراتژی تبلیغات است. استراتژی های تبلیغاتی باعث جدا سازی ابزار ها و رسانه های تبلیغاتی شده اند. هر کدام از این استراتژی ها در تبلیغات نفوذ پذیری و تاثیر گذاری مختلفی دارند که طبق هدف و نیاز برند از آن استفاده می شود.

ATL

Above the line Advertising به معنای تبلیغات روی خط یا تبلیغات ATL تبلیغاتی هستند که به صورت گسترده و عمدتا بدون تشخیص مخاطبین هدف و فراگیر انجام می شوند. به عنوان مثال شما وقتی یک بیلبورد تبلیغاتی توسط یک برند اکران می شود میلیون ها نفر تبلیغات روی بیلبورد را می بینند اما قطعا همه ی آن افراد مخاطب آن تبلیغات نیستند. پس در نتیجه این نوع تبلیغات، برای برند هایی پیشنهاد می شوند که قصد دارند به صورت گسترده پیامی را منتقل کنند و مخاطبین هدف از بین عموم بینندگان تبلیغ پیام را دریافت کنند.

ابزار های تبلیغاتی که برای این نوع تبلیغات استفاده می شوند عمدتا تابلو های تبلیغاتی، رادیو، تلویزیون و  رسانه های مکتوب هستند.

BTL

Below The Line Advertising به معنای تبلیغات زیر خط یا تبلیغات BTL تبلیغاتی هستند که بر خلاف تبلیغات ATL  دارای استراتژی مشخص و متمرکز بر روی مخاطبان هدف هستند. در این تبلیغات، استراتژی بیشتر تمرکز بر روی آنالیز و تحلیل و افزایش نرخ تبدیل مخاطب به مشتری است. در تبلیغات BTL از ابزار هایی به غیر از تابلو های تبلیغاتی، تلویزیون و رسانه های مکتوب استفاده می شود.

ابزار هایی که در این تبلیغات استفاده می شوند ایمیل مارکتینگ، بازاریابی میدانی و face to face، تبلیغات شبکه های اجتماعی، دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات پیامکی و تلفنی و کیوسک های تبلیغاتی است.

TTL

Through The Line Advertising به معنای تبلیغات درون خط یا تبلیغات TTL ترکیبی از ATL و BTL است. معمولا برند های بزرگ از این نوع تبلیغات استفاده می کنند چون هزینه این تبلیغات زیاد است. کمپین های 360 درجه  و دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال بهترین نمونه برای TTL هستند.

حال که با انواع ابزار ها و رسانه های تبلیغات و استراتژی های تبلیغاتی آشنا شدید نوبت به انتخاب رسانه یعنی مهم ترین گام می رسد. توجه داشته باشید که رسانه وظیفه ی انتقال پیام تبلیغاتی را بر عهده دارد و اهمیت زیادی در تبلیغات دارد.

راهکارهای مناسب برای تاثیرگذاری تبلیغات

در حوزه بازاریابی رقابت برای جذب مخاطب به شدت تنگاتنگ است و برای اینکه از رقیبان خود جلو بزنیم باید از جدید ترین راهکار ها استفاده کنیم که در ادامه برای شما شرح می‌دهیم.

از هوش مصنوعی (AI) استفاده کنید

هوش مصنوعی یکی از جدیدترین دستاورد‌ها در تکنولوژی است که باعث توسعه بسیاری از کسب و کار‌ها شده است. هوش مصنوعی در تبلیغات باعث می شود مخاطبان خود را بهتر دسته بندی کنید و کمپین خود را رفتار محور پیش ببرید.

شخصی سازی را جدی بگیرید

شخصی سازی در تمامی روش های تبلیغاتی همیشه تاثیرگذار بوده است. به عنوان مثال در طراحی تبلیغات محیطی و یا در پیامک های تبلیغاتی هرچقدر که مخاطب حس نکند پیام تبلیغاتی از طریق ربات ها ارسال شده است تاثیرگذاری پیام بیشتر می شود.

تبلیغات ویدیویی و موبایلی

ویدیو در تمامی پلتفرم ها مانند اینستاگرام و یوتیوب که بستر مناسبی برای بارگزاری ویدیوهاست می تواند تاثیر خوبی در روند رشد شما داشته باشد. از آنجایی که ویدیو تاثیر بیشتری نسبت به عکس و متن دارد پس توانایی وایرال شدن بیشتری دارد.

موبایل ها نیز امروزه وسیله ای هستند که از ما جدا نمی شوند و وابستگی زیادی نسبت به موبایل ها پیدا کرده ایم پس موضوع عجیبی نیست که تبلیغ موبایلی یک روش تاثیرگذار باشد.

 

گام های انتخاب رسانه در تبلیغات

  • تعیین سطح فراگیری
  • تعداد ارسال پیام تبلیغاتی
  • شکل تاثیر گذاری
  • رسانه
  • بازه زمانی تبلیغات

چه عواملی در انتخاب رسانه تبلیغات تاثیر می گذارند؟

  1. تعداد و نوع مخاطب هدف
  2. هماهنگی بین محل تبلیغات و مخاطبان هدف
  3. رسانه مورد علاقه مخاطب باشد
hooshmandhesam1
hooshmandhesam1

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋