کپی کردن مطالب سایت برای تولید محتوا یکی از دغدغه های اصلی مدیران سایت هاست. محتوا کپی ممکنه که گاهی اوقات باعث جریمه سایت شما بشه، و یا حتی باعث افت رتبه سایت در نتایج جستجو بشه. وقتی که یه محتوای تقریبا یکسان در چند آدرس اینترنتی وجود دارد، برای گوگل دشوار می شه که از بین این آدرس ها، کدام یکی رو موثقع جستجو به کاربرها نشون بده.
در این مقاله به شما توضیح میدیم که محتوای تکراری چیست، چه مشکلاتی به همراه داره، چگونه ایجاد میشه، چه تاثیری بر سئو داره و چگونه باید اون مشکل رو رفع کنیم.
محتوا کپی (تکراری) چیست؟
محتوای تکراری (کپی) یا همان Duplicate Content، محتوایه که تو چند تا آدرس اینترنتی یا اصطلاحا URL به طور یکسان و بدون هیچ تغییری وجود داره. بنابراین اگه یک محتوا از سایتی در چند URL (آدرس) مشاهده بشه، و حتی اگر محتواها کاملا با یکدیگر همسان نباشن و بخش زیادی از اون ها با هم مشابه باشن هم با مشکل محتوای تکراری روبرو هست.
انواع مشکلات مربوط به محتوا تکراری
محتوای کپی (تکراری) یا همون duplicate content توی سایت، مشکلات بسیار زیادی براتون ایجاد میکنه مثل:
- بر روی محتوای اصلی تاثیر منفی می گذارد
- اعتبار بک لینک ها تقسیم می شود
- URL های مشابه ایجاد می شود
- زمان ربات های بررسی کننده گوگل هدر می رود
1.بر روی محتوای اصلی تاثیر منفی می گذارد
در برخی موارد ممکنه که شما به وب سایت دیگه ای اجازه بدهید تا از محتواهای سایت شما در روند فعالیت های خودش استفاده کنه و یا اینکه ممکنه صاحبان یک سایت از محتواهای تولیدی شما استفاده کنن و اون ها رو عینا به صورت کپی شده یا با یه کمی تغییر در وب سایت خودشون قرار بدن که این روند باعث نابود شدن رتبه ی صفحه شما می شه.
2.اعتبار بک لینک ها تقسیم می شود
فرض کنین،یکی از محتواهای شما در رتبه ی 2 گوگل قرار داره و اگه شما یک محتوای تکراری تولید کنید، در اینگونه مواقع، احتمال زیادی وجود دارد که رتبه ی 2 شما، تبدیل به رتبه ی 9 بشه و معمولا، هر دو مطلب مشابه شما در رتبه ی 9 و 10 نمایش داده می شه در چنین مواقعی، باید بدونین که اعتبار بک لینک ها، بین هر دو صفحه شما تقسیم شده.پس برای بهینه سازی اصولی و پایدار، به شما پیشنهاد می کنیم که از ایجاد محتوای تکراری جدا خودداری کنید، چونکه گوگل با این محتواها کاملا متفاوت برخورد میکنه.
3.URL های مشابه ایجاد می شود
تصور کنین که محتوای یک صفحه،در سه یو آر ال وجود داره.در این صورت فرض می کنیم که URL اولی، صفحه ی مورد نظر شما است و قصد دارید که این صفحه توی نتایج صفحه ی اول گوگل ظاهر شه، اما ممکنه که ربات های گوگل نتونن تشخیص بدن که کدوم محتوا به عنوان صفحه ی مد نظر شماست و باید داخل گوگل ظاهر بشه، در نتیجه ممکن هست که صفحه های دیگه شما که دارای duplicate content هستن، جای URL اصلی را بگیرن و در نتیجه، ممکن هستش که کاربر ها روی لینکی که دارای محتوای تکراریه کلیک نکنن، و باعث کاهش بازدید سایت شما بشه.
4. زمان ربات های بررسی کننده گوگل هدر می رود
صفجه های مختلف سایت شما توسط ربات های گوگل شناسایی می شه و با استفاده از لینک هایی که در صفحات قدیمی سایت شما وجود داره، به مرور زمان صفحات جدید وب شما بررسی می شه و توی چنین مواقعی، اگر محتوا جدید شما، همان محتواهای تکراری باشه، حتما خزنده های گوگل بیهوده صفحه هایی رو از سایت شما را ایندکس کردن؛ بنابراین گوگل عملکرد فوق العاده قدرتمندی در پیدا کردن محتواهای تکراری داره و شما باید به این موضوع مهم رسیدگی کنید.
امیدوارم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشه اگر میخواید بدونید که چگونه یک محتوای منحصر به فرد در جهت رفع مشکل محتوای تکراری تولید کنید مراجعه کنید به مطلب:تاثیر محتوا کپی در رتبه سایت
پاسخ ها