haminoorco1401

haminoorco1401

همه چیز درباره چراغ و لامپ هالوژن و کاربرد آن

از زمان اختراع الکتریسیته، دانشمندان همواره به دنبال راه هایی برای ایجاد لامپ های کم مصرف که نور بیشتری از خود ساطع می کنند، بوده اند. امروزه استفاده از لامپ ها بسیار کمتر از قبل شده و انرژی کمتری مصرف می کند. یکی از انواع لامپ های کم مصرف، لامپ هالوژنی است. انواع مختلفی از لامپ هالوژن وجود دارد. از نوع سقف و رنگ آن گرفته تا LED، همگی مزایا و معایب خود را دارند. از لامپ های هالوژن در مکان های مختلف از ساختمان های مسکونی گرفته تا مغازه ها استفاده می شود.
درباره لامپ های هالوژن و انواع و کاربردهای آنها بیشتر بدانید.

منظور از لامپ هالوژن چیست؟

لامپ های هالوژن شامل یک رشته تنگستن است که در محفظه ای پر از گاز بی اثر و مقدار کمی هالوژن مانند برم و ید قرار می گیرد. جریان الکتریکی در لامپ های هالوژن با روشنایی بالا استفاده می شود، گاز هالوژن سیم تنگستن را گرم می کند و نور سفید ساطع می کند.

همه انواع لامپ های هالوژن مانند چراغ های سقفی هالوژن و لامپ های رنگی هالوژن با هالوژن کافی پر شده اند تا میزان تبخیر رشته تنگستن با ولتاژ مطابقت داشته باشد. افزایش ولتاژ باعث افزایش تبخیر نیز می شود، بنابراین وقتی مقدار هالوژن کافی نباشد، لامپ سیاه می شود. کاهش ولتاژ باعث کاهش تبخیر می شود و اگر هالوژن بیش از حد باشد، لامپ به طور غیر طبیعی ترک می کند.

در انواع لامپ های هالوژن رنگی و بی رنگ دوباره سیم پیچ تنگستن روی خط خود قرار می گیرد و این چرخش باعث طولانی شدن لامپ می شود. لامپ های هالوژن و بدون سقف، گرما را روی سطح لامپ منعکس می کنند و لامپ آنها به تنگستن شیشه نزدیکتر است، بنابراین گرمتر از لامپ های رشته ای کار می کنند. به دلیل این دمای بالا، این لامپ ها دارای دو محافظ هستند.

مطالعه بیشتر: شناخت و تفاوت های پروژکتور های LED SMD COB

تاریخچه لامپ های هالوژن

لامپ های هالوژن توسط المر فردریش و امت وایلی در سال 1955 در جنرال الکتریک در نلا پارک، اوهایو اختراع شد. قبل از این دو، افراد دیگری سعی کردند لامپ های هالوژن بسازند، اما نتوانستند از سیاه شدن حباب جلوگیری کنند. فردریش متوجه شد که باید کمی ید در اطراف تنگستن بگذارد تا از سیاه شدن حباب جلوگیری کند.
از سال 1959 که لامپ های هالوژن به طور رسمی وارد بازار شد، مهندسان سعی در بهبود کیفیت این نوع لامپ ها داشته اند. از دهه 80، لامپ های هالوژن سبک تر از پیشینیان خود شده اند.

انواع لامپ هالوژن کدام اند؟

انواع کلی لامپ هالوژن از نظر فنی به سه دسته تقسیم می شوند. لامپ های هالوژن ال ای دی، لامپ هالوژن COB و لامپ هالوژن SMD از انواع این لامپ هستند. بیایید همدیگر را بهتر بشناسیم:

چراغ هالوژن ال ای دی چیست؟

لامپ های هالوژن LED از دیودهای ساطع کننده نور تشکیل شده اند. این دیودها در کنار یکدیگر قرار می گیرند تا در هنگام رسیدن جریان، نور تولید کنند. لامپ های ال ای دی هالوژن با دیودهای بیشتر نور بیشتری تولید می کنند و در واقع تعداد ال ای دی های یک لامپ ال ای دی هالوژن بر روشنایی لامپ تاثیر می گذارد.

لامپ های ال ای دی هالوژن برق زیادی مصرف نمی کنند، اما نور کافی تولید می کنند. لامپ های ال ای دی هالوژن به دلیل مصرف کم انرژی و خروجی نور با کیفیت بسیار مناسب برای ساختمان های مسکونی و مغازه ها و همچنین برای دکوراسیون هستند.

لامپ سقفی ال ای دی هالوژن یک لامپ هالوژن سقفی و یک لامپ سقفی هالوژن کم مصرف است در عین حال اشعه های مضری مانند مادون قرمز و ماوراء بنفش تولید نمی کند و حرارت کمتری تولید می کند. از این رو یکی از بهترین انتخاب ها برای نورپردازی منزل و دکوراسیون روشن است.

مظالعه بیشتر: چرا باید از لامپ هالوژن در خانه استفاده کنیم ؟

لامپ های هالوژن COB چیست؟

لامپ های هالوژن COB به اندازه لامپ های هالوژن LED روشن هستند و برای تزئین استفاده می شوند. لامپ های هالوژن COB دارای تراشه های الکترونیکی تعبیه شده در برد هستند و میدان نور را منعکس می کنند. لامپ های هالوژن COB عمر طولانی تری دارند و انرژی کمتری مصرف می کنند. بنابراین یکی از بهترین گزینه ها برای چراغ های سقفی هالوژن و چراغ های سقفی هالوژن مورد استفاده در زیر می باشد.

haminoorco1401
haminoorco1401

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋