mahdi_mohammadzade

mahdi_mohammadzade

وب مستر و فعال سوشال مدیا
توسط ۷ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

آشنایی با لامپ هالوژن و نحوه نصب آن

همانطور که می دانید یکی از مسائل اساسی در ساخت یک ساختمان تامین برق و روشنایی آن برای تامین آسایش ساکنین ساختمان است.
اما امروزه به دلیل نرخ بالای برق، استفاده از لامپ های کم مصرف در ساختمان ها منسوخ شده و به جای آن از لامپ هایی با مصرف انرژی کمتر و راندمان بالاتر استفاده می شود.
لامپ های هالوژن مانند نسل جدید لامپ ها نور و روشنایی بیشتری دارند و برق کمتری مصرف می کنند. همچنین این لامپ ها نمای زیباتری به ساختمان می دهند.

آشنایی با لامپ های هالوژن و انواع آنها

لامپ های هالوژن نوعی لامپ رشته ای هستند که محفظه آن با کمی هالوژن مانند برم و ید به اضافه یک رشته تنگستن گاز بی اثر پر شده است. این لامپ ها را می توان بر روی سقف های مسطح، مسطح و شیب دار به صورت روکار نصب کرد و یا می توان آن ها را به صورت منظم بر روی سقف کاذب نصب کرد.
اما باید در نظر داشته باشید که اگر آنها را به صورت سطحی نصب کنید، با وجود زیبایی و نصب آسان، نگهداری و مراقبت از آنها دشوار است و از این نظر نصب این لامپ ها در سقف های کاذب ترجیح داده می شود.


جالب است بدانید این نوع لامپ ها برخلاف لامپ های رشته ای که بین 800 تا 1200 ساعت عمر مفید دارند 2500 ساعت عمر مفید دارند. دلیل طول عمر بیشتر آنها چرخه لامپ های هالوژن است که باعث می شود تنگستن تبخیر شده آنها در رشته ته نشین شود و نقش موثری در افزایش عمر این نوع لامپ ها دارد.
انواع لامپ های هالوژن را می توان به 3 دسته LED، COB و SMD تقسیم کرد که در ادامه در مورد هر کدام توضیح خواهیم داد.

جهت مشاهده و خرید انواع مدل لامپ هالوژن به فروشگاه آنلاین حامی نور مراجعه کنید

لامپ ال ای دی هالوژن

این لامپ ها از ترکیبی از چندین دیود ساطع کننده نور تشکیل شده اند که با رسیدن جریان الکتریکی به آنها نور تولید می کنند. در واقع هر چه تعداد ال ای دی ها بیشتر باشد، نور بیشتری تولید می شود.
این لامپ ها علیرغم مصرف انرژی پایینی که دارند، نور ایده آلی را برای محیط فراهم می کنند و عمر مفید بالایی دارند.
البته این لامپ ها در صورت استفاده مداوم می توانند باعث مشکلات خواب شوند و همچنین به دلیل وجود سمومی مانند سرب و آرسنیک در دراز مدت باعث سرطان سینه و پروستات در زنان و مردان می شوند.

لامپ هالوژن COB

این لامپ ها از تراشه های الکترونیکی نصب شده بر روی برد تشکیل شده اند که مصرف انرژی کمتری دارند و طول عمر بیشتری دارند. از لامپ های COB نیز مانند ال ای دی برای تامین روشنایی و لامپ های تزئینی استفاده می شود.
اما یکی از معایبی که در رابطه با این لامپ ها می توان به آن اشاره کرد، طیف نور محدود آنهاست که عمدتا در طیف رنگ آبی عرضه می شود.

لامپ هالوژن SMD

لامپ های هالوژن SMD از چندین تراشه LED تشکیل شده است که توسط یک سیم نازک به هم متصل شده اند. اما باید توجه داشت که برای این نوع لامپ از یک صفحه استفاده نمی شود.
این نوع لامپ ها دارای روشنایی یکنواخت، نور خوب و ماندگاری بالا هستند و به دلیل کم مصرف بودن در ساخت وسایل روشنایی کاربرد دارند. اما به خاطر داشته باشید که استفاده طولانی مدت از لامپ های SMD می تواند منجر به اختلال در خواب و درد و خستگی در ناحیه چشم شود.
تا به حال با لامپ های هالوژن و انواع آنها آشنا شده ایم.حالا نوبت به توضیح مرحله به مرحله نصب این نوع لامپ بر روی سقف رسیده است پس با ما همراه باشید.

لوازم مورد نیاز جهت نصب لامپ هالوژن

* پیچ گوشتی 
* سیم چینی
*فازمتر
* برچسب های قدرت

1- ابتدا برای اتصال نگهدارنده لامپ، کابل های نصب شده در محل نصب لامپ هالوژن را نوار می کنیم. سپس دوشاخه لامپ هالوژن را به سیم ها وصل کنید و به هر اتصال چسب برق بزنید.
به همین ترتیب بقیه دوشاخه ها را به کابل های نصب شده در محل نصب هالوژن وصل می کنیم.
2- در مرحله بعد لامپ هالوژن را آماده می کنیم تا بتوانیم آن را به جا لامپ متصل کرده و روی سقف نصب کنیم و سپس پیچ های کناری بدنه لامپ را محکم می کنیم تا لامپ هالوژن ثابت شود.
3- حالا لامپ هالوژن را به لامپ نگهدارنده آن در سقف متصل می کنیم و در مراحل زیر به کمک چند تکیه گاه آن را روی سقف قرار می دهیم.
بقیه لامپ های هالوژن را به همین ترتیب و با دقت و حوصله نصب می کنیم. یعنی ابتدا لامپ هالوژن را به جا لامپ وصل کرده و سپس روی سقف نصب کنید.
در جای دیگر ابتدا سوکت و سپس لامپ هالوژن را وصل می کنیم و سپس آن را روی سقف نصب می کنیم و سپس تمام لامپ های هالوژن نصب شده را بررسی می کنیم تا از نصب صحیح آنها مطمئن شویم.
4- در مرحله بعد سیم کشی مربوط به لامپ مخفی را در قسمت بالایی سقف کاذب که لامپ های هالوژن روی آن نصب شده است می سازیم.
5- به سیم زرد که مربوط به زمین است کاری نداریم و فقط 2 سیم سیم قرمز و آبی از سقف رد کردیم. سپس پس از اتمام سیم کشی لامپ مخفی، لامپ هالوژن را در این قسمت نصب می کنیم.
6- حالا کلید دوبل مربوط به لامپ های هالوژن و لامپ های مخفی را داخل دیوار نصب می کنیم و در مرحله بعد پیچ ​​های اتصال سیم ها و براکت کلید پاور را باز می کنیم و سیم ها را با توجه به اتصال به آن نصب می کنیم.
7- دقت کنید که در محل اتصال کابل ها، کابل ها به بدنه کلید دوقطبی متصل نباشند. حالا کلید برق داپلر را در محل نصب داخل دیوار قرار دهید و پیچ های نگهدارنده را محکم کنید و سپس درپوش را روی کلید نصب کنید.
8- در مرحله بعد نگهدارنده لامپ مخفی را به کابل های برق وصل کرده و محل اتصال کابل ها را می چسبانیم.
9- پس از اتصال، نگهدارنده لامپ مخفی را روی سقف قرار می دهیم و با اتصال برق اصلی ساختمان و همچنین اتصال فیوز مربوط به این قطعه، روشن و خاموش بودن لامپ های هالوژن را تایید می کنیم.

mahdi_mohammadzade
mahdi_mohammadzade وب مستر و فعال سوشال مدیا

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
فروشگاه اینترنتی پوست کالا
اشعه این لامپ ها برای سلامتی مضر نیستش؟
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋