hamidnozdehi

hamidnozdehi

دوره مالی چیست؟

 

 

 

 

سال مالی چیست دوره مالی چیست چگونه در نرم افزار حسابداری شرکتی ساده دوره مالی را محاسبه کنیم

ما در این مقاله به همه ی این سوال ها پاسخ میدهیم پس به ما همراه باشید

دوره مالی چیست

با هدف بررسی وضعیت واحدهای تجاری از نظر میزان سود یا زیان حاصل از فعالیت های آنها، مدت فعالیت واحدهای تجاری را به دوره های کوتاه مدت تقسیم می کنند که هر کدام از این دوره ها، دوره مالی نامیده می شود. درنتیجه دوره مالی با هدف تعیین وضعیت واحدها از نظر مالی در پایان دوره های مشخص تعریف شده است

دوره های مالی می تواند برای مدت 3 ، 6 یا حتی 9 ماهه انتخاب شوند که نوع فعالیت شرکت عاملی تاثیرگذار بر انتخاب این مدت است. برخی شرکت ها برای محاسبه میزان سود و زیان حاصل از فعالیت های فصلی خود نیاز دارند وضعیت مالی خود را در بازه های زمانی کوتاه مدت بررسی نمایند. از این گزارشات می توان برای تصمیم گیری های مهم و موثر بر روند کار کمک گرفت..

گزارش های مالی در یک دوره مالی باید شامل ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت سود و زیان جامع ، صورت جریان وجوه نقد و یادداشت های توضیحی باشد.

سال مالی چیست؟

سال مالی یک دوره یک ساله است که شرکت ها و دولت ها از آن برای گزارش مالی و بودجه بندی استفاده می کنند. یک سال مالی معمولا برای اهداف حسابداری برای تهیه صورت های مالی استفاده می شود.اگرچه اکثر سال های مالی شروعشان با شروع سال جدید است اما همه ی شرکت ها طبق این برنامه پیش نمیروند و فرق دارند به طور مثال مدرسه ها سال مالی خود را بر اساس شروع سال تحصیلی اغاز میکنند و پایان میدهند.

آشنایی با سال مالی

یک سال مالی دوره زمانی است که یک سال طول می کشد اما لزوما از ابتدای سال تقویمی شروع نمی شود. کشورها، شرکت ها و سازمان ها بسته به شیوه های حسابداری و حسابرسی خارجی خود می توانند سال های مالی خود را متفاوت آغاز و به پایان برسانند. دانستن سال مالی یک شرکت برای شرکت ها و سرمایه گذاران آن ها مهم است زیرا به آن ها اجازه می دهد تا درآمد و سود را به طور دقیق در طول سال اندازه گیری کنند.

تعریف دوره مالی

یک دوره مالی یا سال مالی به عنوان یک دوره ۱۲ ماهه تعریف می شود که در آن یک نهاد تجاری تمام معاملات و اتفاقات مربوط به آن شرکت خاص را در نظر می گیرد. اما باید این رو در نظر داشته باشید دوره مالی لزوما با سال تقویمی یا اول فروردین مصادف نیست.

میانگین دوره مالی

سال مالی به این معنی است که یک شرکت تمام اتفاقات  شرکت را در طول یک سال محاسبه می کند. معمولا کسب و کارها سال خود را با سال تقویمی می شمارند. این امر محاسبه مالیات را آسان تر می کند زیرا مالیات ها همیشه براساس سال تقویمی محاسبه می شوند. مفهوم دوره مالی توسط شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد زیرا اگر  دوره مالی شرکت شبیه چرخه تجاری طبیعی شرکت باشد، محاسبه مالی آسان تر است. به عنوان مثال اگر شرکتی دوره مالی خود را اول فروردین اغاز کنید همراه با اداره مالیات و ... شروع به دوره مالی و پایان دوره انجام میدهد و این کار باعث میشود محاسبه دوره مالی برای ان شرکت اسان تر شود.

سال تقویمی چیست؟

همانند یک سال مالی، یک سال تقویمی نیز یک دوره دوازده ماهه متوالی را توصیف می کند. با این حال، در روز سال نو آغاز می شود و در آخرین روز سال به پایان می رسد. برای کشوری مانند ایران که از تقویم شمسی پیروی میکند دوره مالی خود را از اول فروردین اغاز میکنند. کسب و کارهایی که از سال تقویمی برای گزارش مالی استفاده می کنند، صورت های خود را براساس معاملاتی که بین این تاریخ ها انجام می شود، آماده خواهند کرد.

بستن حساب ها به چه معنا است؟

منظور از بستن حساب ها در حسابداری، صفر کردن مانده حساب های یک شرکت یا مجموعه اقتصادی است. طبیعی است که هر حساب پس از مانده گیری، مبلغی به عنوان مانده داشته باشد ؛ به عبارت دیگر مابین مجموع اقلام بدهکار و بستانکار ثبت شده در دفاتر حساب یا نرم افزار حسابداری تفاوتی وجود دارد. اغلب این مانده حساب ها در طرف موافق با ماهیت حساب مدنظر است ؛ بدین معنا که مانده حساب دارایی در طرف بدهکار و مانده حساب درآمد در طرف بستانکار است.

برای بستن حساب ها در واحدهای تجاری می توان دلایل مختلفی را بیان نمود. اولین دلیل برای بستن حساب ها ، صفر کردن بخشی از حساب های واحد اقتصادی است که نشان دهنده عملکرد واحد در یک دوره مالی بوده و نیاز است برای شروع دوره جدید مانده این دسته از حساب ها صفر باشد.

مطابق با قوانین مربوط به نگهداری دفاتر مالی، واحدهای تجاری و اقتصادی ملزم هستند برای هر دوره مالی از دفاتر مالی جدید استفاده کنند. درنتیجه باید برخی از حساب ها در دفتر مالی جاری بسته شود تا بتوان آنها را به دفتر مالی جدید انتقال داد.

چرا به جای سال تقویم از سال مالی استفاده کنیم؟

برای شرکت هایی که به صورت فصلی فعالیت می کنند، استفاده از یک سال مالی ممکن است مفید باشد. این امر به این دلیل است که ممکن است بازتاب دقیق تری از فعالیت های شرکت ارائه دهد و امکان هم ترازسازی بهتر درآمدها و هزینه ها را فراهم کند

چرا سال های مالی مهم هستند؟

سال مالی از این جهت اهمیت دارد که به عنوان سال مالیاتی شرکت نیز عمل می کند. برنامه ریزی مالیاتی وابسته به این است که بتوانید پیش بینی کنید چه زمانی افزایش درآمد یا هزینه های بزرگ رخ می دهد، بنابراین داشتن یک سال مالی متناسب با فعالیت تجاری شرکت شما می تواند این روند را آسان تر کند. سال های مالی قبلی نیز برای کمک به پیش بینی عملکرد آینده برای ایجاد بودجه استفاده می شوند. پاداش سالانه، افزایش و افزایش بودجه اداری اغلب وابسته به یک سه ماهه چهارم قوی است، بنابراین زمانی که می خواهید سال مالی خود را به پایان برسانید مهم خواهد بود.

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C

hamidnozdehi
hamidnozdehi

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋