گیـــــــگ gig

گیـــــــگ gig

روزمرگی های یک خوره تکنولوژی، بازی، لپ تاپ و ماشین
توسط ۲ نفر دنبال می شود

دبیر انجمن خودروسازان از موافقت دولت با افزایش قیمت خودرو خبر داد

دبیر انجمن خودروسازان از موافقت دولت با افزایش قیمت خودرو خبر داد

دبیر انجمن خودروسازان در جریان یک اظهارنظر خبری ادعا کرد که دولت مجوز افزایش قیمت خودرو را به شرکت‌های خودروسازی اعطا کرده است.

«احمد نعمت‌بخش»، دبیر انجمن خودروسازان، در جریان یک اظهارنظر خبری ادعا کرد که دولت مجوز افزایش قیمت خودرو را به شرکت‌های خودروسازی اعطا کرده است. او این اظهارات را در گفت‌وگو با خبرگزاری اکو ایران بیان کرد. او در ادامه سخنانش، به انتقاد از «عباس علی‌آبادی»، وزیر صمت، پرداخت. به گفته او، با گذشت سه هفته از سال جدید، هنوز وزیر صمت تصمیمی در مورد قیمت جدید خودروهای داخلی و ابلاغ آن به خودروسازان اتخاذ نکرده است.

خودروسازان بزرگ یعنی ایران‌خودرو و سایپا، همواره از زیان‌دهی گلایه دارند. مدیران این شرکت‌ها در دوره‌های مختلف و فارغ از نگرش‌های سیاسی، همواره بر ارزان‌بودن محصولات و زیان‌ده بودن تولید تأکید داشته‌اند. ازاین‌رو خودروسازان دولت را تحت فشار قرار می‌دهند تا مجوز افزایش قیمت خودرو را صادر کند.

طی سال گذشته، قیمت خودروهای داخلی در بهار 1402 به‌صورت رسمی افزایش یافت. تا پایان سال 1402، خودروسازان بارها تلاش کردند تا مجوز افزایش قیمت محصولات خود را بگیرند اما شورای رقابت از این کار جلوگیری می‌کرد. درنهایت با استفاده از الزامات سازمان استاندارد، ایران‌خودرو و سایپا توانستند قیمت محصولات خود را به‌دلیل نصب آپشن‌های ایمنی افزایش دهند.

امیدواری بیشتر خودروسازان به افزایش قیمت خودرو

از زمستان گذشته، شورای رقابت از حوزه قیمت‌گذاری خودرو کنار رفت و این مسئولیت بر عهده سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار گرفت که زیرمجموعه وزارت صمت محسوب می‌شود. مدیران خودروسازی‌ها و انجمن‌های وابسته امیدوار بودند وزارت صمت به‌سرعت با افزایش قیمت خودرو موافقت کند. بااین‌حال چنین اتفاقی تاکنون رخ نداده است و به همین دلیل شاهد گلایه دبیر انجمن خودروسازان از وضعیت موجود هستیم. البته پیش‌بینی می‌شود که با توجه به موافقت دولت همانند سال گذشته، در بهار 1403 باید منتظر امضای مجوز افزایش قیمت از سوی وزارت صمت باشیم.

افزایش قیمت خودرو

اظهارات مدیران خودروسازان و نمایندگان آن‌ها همچون «احمد نعمت‌بخش» درحالی بیان می‌شود که هزاران خودروی چینی ارزان‌قیمت با نرخ‌هایی کمتر از محصولات داخلی، قابلیت ثبت سفارش و واردات به ایران را دارند. حتی خودروسازان مشهور جهانی نیز محصولاتی با قیمت مقرون‌به‌صرفه تولید می‌کنند که ازجمله آن‌ها می‌توان به هیوندای اکستر و تویوتا اوربان کروزر تایسور اشاره کرد. قیمت این خودروها در تیپ‌های پایه و میانی از خودروهای ایران‌خودرو و سایپا ارزان‌تر است. به‌نظر می‌رسد که خودروسازان به‌جای تأکید دائمی بر افزایش قیمت خودرو، راه‌حل مقابله با زیان‌سازی خود را در بخش‌های دیگری جستجو کنند. قیمت خودروهای داخلی در کارخانه از سال 1398 تاکنون چند برابر شده، اما این افزایش قیمت نتوانسته است جلوی افزایش زیان خودروسازان را بگیرد.

گیـــــــگ gig
گیـــــــگ gig روزمرگی های یک خوره تکنولوژی، بازی، لپ تاپ و ماشین

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋