gholihasan321

gholihasan321

راهنمای خرید کتاب مثنوی معنوی نوشته مولانا

حضرت مولانا یا همان مولوی یکی از شاعران بزرگ ادبیات پارسی است که تمام ما ایرانیان به وجود همچین شعرایی افتخار میکنیم. تمام ما ایرانی ها مولانا را با کتاب مثنوی معنوی و کلیات شمس میشناسیم. کتاب مثنوی نیز به دلیل محتوای کم نظیرش در بین عاشقان جایگاه ویژه ای دارد. به همین خاطر برخی از افراد علاقه دارند تا نسخه ای نفیس از این کتاب ارزشمند را داشته باشند. در ادامه به نکاتی که قبل از خرید باید به آنها توجه داشته باشید اشاره میکنیم.

اصلا چرا باید کتاب چاپی یا نفیس بخریم؟

امروزه با پیشرفت فناوری و توسعه پلتفرم های مختلف فروش و اشتراک گذاری کتاب، بسیاری از افراد به جای خرید نسخه های فیزیکی ترجیح میدهند که از کتابخوان ها یا نرم افزار های تلفن همراه برای مطالعه ی کتاب استفاده کنند. چراکه اصولا نسخه های الکترونیکی هیچ حجم و وزنی ندارند و میتوان همیشه آن ها را همراه داشت. در مورد کتاب هایی هم که باید حق مولف آن رعایت شود، تهیه اشتراک پلتفرم های کتابخوانی بسیار به صرفه تر است.

اما در مورد کتاب هایی مثل مثنوی معنوی که حتی نیازی به پرداخت حق مولف هم ندارند، آیا توجیهی دارد که نسخه فیزیکی آن را تهیه کنیم؟

اگر از بعد اقتصادی به این سوال پاسخ دهیم، جواب خیر است. شما میتوانید به راحتی به نسخه آنلاین مثنوی معنوی دسترسی داشته باشید. اما اگر عاشق ادبیات فارسی و حافظ و مولانا و ... باشید، این کتاب ها چیزی بیش از یک کتاب ساده برای شما ارزش دارند. به همین دلیل نه تنها برخی افراد نسخه فیزیکی این کتاب ها را میخرند بلکه علاقه شدیدی به نسخه های نفیس دارند.

 

 

تفاوت نسخه های نفیس مثنوی با نسخه های عادی

اگر اهل خرید اینترنتی کتاب هستید، احتملا در بین نتایج جست و جو عبارت هایی مثل کتاب نفیس را دیده اید. به طور کلی صفت نفیس را معمولا به کتاب هایی میدهند که جلد هایی چرمی یا طرح چرم دارند و با کاغذ های بسیار باکیفیت به چاپ میرسند. معمولا اکثر این نسخه ها هم دارای قاب هایی زیبا برای نگهداری کتاب هستند. اما نسخه های عادی دارای جلد های مقوایی یا سلفنی اند. اما محتوای کتاب ها هیچ ارتباطی به نفیس یا عادی بودن آنها ندارد.

مورد دیگری که ممکن است هنگام خرید باعث سردرگمی شما شود، قیمت این کتاب ها است. در نگاه اول کمی عجیب است که برای کتابی مثل مثنوی معنوی قیمت هایی از 200 هزار تومان تا پنج یا حتی هفت میلیون تومان را ببینید. اما واقعا چه عواملی بیشترین تاثیر را روی قیمت این کتاب ها دارند و باعث افزایش یا کاهش قیمت میشوند؟

قطع یا اندازه کتاب

در صنعت نشر کتاب ها را در اندازه های استانداردی که به اصطلاح به آن قطع میگویند به چاپ میرسانند. کوچکترین آن ها جیبی و نیم جیبی هستند که ابعادی در حدود 13*9 یا 10*14 سانت دارند. که البته بعید است دیوان حافظی با این اندازه پیدا کنید. بزرگترین آن هم قطع رحلی است که 24*33 سانت میباشد ( البته رحلی سلطانی کمی بزرگتر است). در این بین نیز قطع های پالتویی با اندازه 16*9 و وزیری با اندازه ی 17*24 سانتی متر پر کاربرد ترین قطع های موجود در بازار هستند.

 

قاب و جلد کتاب

میگویند " کتاب را از روی جلدش قضاوت نکنید" اما اولین چیزی که نظر ما را جلب میکند همان قاب و طرح روی جلد کتاب است. اصولا کتاب هایی که دارای قاب های صندوقی هستند قیمت بالاتری از سایر نسخه های کتاب دیوان حافظ دارند. چراکه جنس این قاب ها معمولا چوبی یا ام دی اف است و دارای روکش های چرمی یا چرم مصنوعی هستند. کتاب هایی هم که قاب کشویی دارند قالبا دارای قیمت مناسب تری هستند. جنس و طرح روی جلد کتاب نیز در قیمت آن موثر است. چراکه کتاب هایی که طرح جلد آن برجسته است کار و مواد اولیه بیشتری برای آن مصرف شده و در نتیجه قیمت بالاتری دارند. اما جلد هایی گالینگور و سلفونی دارای قیمت های پایینتری هستند.

 

کاغذ کتاب

نکته ی بعدی که باید به آن توجه داشته باشید جنس کاغذ و کیفیت صحافی آن است. کاغذ های رایجی که امروزه استفاده میشوند معمولا بایبل، تحریر، گلاسه و مارگانو هستند. کاغذ بایبل دارای ضخامت بسیار کمی است و معمولا به راحتی پاره میشود اما در عوض وزن بسیار کمی هم دارد. کاغذ تحریر هم همان کاغذ عادی است که هر روز از آن استفاده میکنیم. کاغذ های گلاسه هم که نیازی به توضیح ندارند. اما یکی از لوکس ترین کاغذ های موجود کاغذ مارگانو است که بسیاری آن را به نام کاغذ معطر می شناسند. زمانی که کتابهای چاپ شده با این کاغذ را باز کنید عطر آن پیرامون شما رافرا میگیرد. این کاغذ ها معمولا دارای طرح های موج دار و ابر و باد نیز هستند. گران ترین نسخه های کتاب مثنوی معمولا با این کاغذ چاپ می شوند. اگر اگر قصد خرید کتاب دیوان حافظ نفیس را داشتید میتوانید از وبسایت دیجیکالا یا پرشیکاد انواع نسخه های نفیس کتاب مثنوی معنوی را پیدا کنید. و پس از بررسی و مقایسه اقدام به خرید کنید.

gholihasan321
gholihasan321

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋