آبی آسمانی

آبی آسمانی

توسط ۴ نفر دنبال می شود
 ۵ نفر را دنبال می کند

اگر بدنبال تشک مناسب درد مفاصل هستید، تشک طبی را بشناسید

به نقل از مجله ژرمن کالا: در واقع کلمه تشک طبی یا در ابتدا تشک ارتوپدی برای ساخت زیر انداز های تخت های بیمارستانی طراحی شد تا افرادی که بیماری دیسک کمر یا مشکلات ستون فقرات و گردن داشتند، در بستر بهتری برای بهبود استراحت کنند. اما نتایج حاصله از استفاده از این تشک ها به حدی ایده آل بود که هم اکنون بهترین نمونه های آن روی تخت خواب در اتاق خواب منازل شخصی در حال استفاده است.

 

برند های خبره تولید کالای خواب نمونه های مدرنی از تشک های طبی را طراحی کرده اند که به علت قیمت بالای آنها، برای عموم بیمارستان ها تهیه این مدل ها مقرون به صرفه نیست.

تشک طبی چیست؟

تشک طبی

تشکی که بتواند ستون فقرات را تراز کند و فشار بدن را کم، طبی است.

تشک طبی یا تشک ارتوپدی نوعی از انواع تشک است که وظیفه پشتیبانی از مفاصل را به عهده دارد. این تشک با انعطاف پذیری بالایی که دارد برای افرادی که کمردرد مزمن یا بیماری جسمی و ناتوانی دارند بسیار مناسب است. اغلب این نوع تشک ها فنر ندارند و معمولا از جنس فوم (لاتکس یا مموری)، اسفنج یا یونولیت ساخته می شوند.

تشک طبی در واقع تشکی است که کمک می کند بدن شما هنگام خواب در طبیعی ترین حالت و کمترین فشار وارد شده به آن قرار بگیرد. تشک با فرو رفتن در نقاط فشار بدن و فرم گرفتن با شکل بدن، می تواند خط ستون فقرات را تراز کرده و از فشار به آن جلوگیری کند. اینکار به کاهش درد در بدن کمک زیادی می کند. تشک های طبی از مواد مختلفی مانند فوم های مموری فوم، لاتکس، فنر های پاکتی و یا ترکیبی از آنها تولید می شوند. در این میان استفاده از لاتکس طبیعی به دلیل مزایای متعدد بسیار مورد توجه محققان و نیز مصرف کنندگان مختلف قرار گرفته است. اما چرا؟

چه چیزی یک تشک را طبی می کند؟

اصلی ترین عاملی که می تواند یک تشک را در مرز تشک طبی قرار دهد، پشتیبانی آن از مفاصل است. این پشتیبانی از طرف یک تشک استاندارد طبی زمانی به واقعیت تبدیل می شود که فشار بدن روی تشک خنثی، نقاط برجسته در تشک فرو رفته و ستون فقرات در یک راستا قرار گیرد. به زبان ساده تشکی با سفتی متوسط رو به بالا که بتواند با شکل بدن فرم بگیرد و نه فرم بدن با فشار تشک تغییر کند، یک تشک طبی خوب است.

از جمله موادی که می تواند این نیاز را برآورده کند، فوم های باکیفیتی مانند لاتکس و مموری فوم است. البته اینکه تمام ضخامت تشک یک تیکه از جنس موادی مانند لاتکس باشد، نمی تواند تشک مناسبی باشد. باید تشک یک لایه پایه یا هسته مرکزی با فوم های محکم تر فناوری شده باشد (دو سوم از ضخامت) و مابقی ارتفاع تشک لایه راحتی از متریال طبیعی موادی مانند لاتکس باشد (یک سوم ضخامت تشک).

آیا تشک طبی باید کاملا سفت باشد؟

در گذشته نه چندان دور، تشک های بسیار سفت را طبی می دانستند. این قضیه باعث سوء استفاده بسیاری از تولیدی ها و فروشنده ها برای فروش تشک های بی کیفیت بسیار سفت و سنگین تحت عنوان تشک طبی با قیمت بالا شده بود. اما با مطالعات عملی که متخصصان ارتوپدیک روی افرادی که کمر درد داشتند انجام شد، به این قضیه پی بردند که کیفیت خواب این افراد با این تشک ها اصلا بهتر نمی شود. امروزه همه متخصصان تایید کرده اند که مهم پشتیبانی تشک از کمر است و نه سفتی زیاد آن.

مواد تشکیل دهنده تشک طبی چیست؟

لایه های تشک طبی

تشک طبی می تواند از مموری فوم، لاتکس، فنر پاکتی و یا مانند تصویر ترکیبی از آنها باشد.

ساختار داخل تشک طبی از فوم‌های ژله‌ای است که باعث جذب بیشتر گرما می‌شود. حضور این فوم‌ها در داخل تشک باعث میشود که فرم بدن در سطح تشک قرار گیرد و سبب کم کردن فشار بر روی بدن می‌شود. داخل بهترین انواع تشک های طبی از فنر پاکتی، مموری فوم، لاتکس و یا ترکیبی از آنها استفاده شده است.

یک تشک استاندارد باید دو قسمت اصلی لایه پایه یا حمایتی (دو سوم از ضخامت تشک) و یک لایه راحتی (یک سوم از ضخامت تشک) را داشته باشد. عموما لایه راحتی تشک های طبی از مموری فوم باکیفیت یا لاتکس طبیعی است و لایه پایه و هسته مرکزی آنها از فوم های فناوری شده صنعتی می باشد. در تشک های هیبریدی یا فنر پاکتی هسته مرکزی و لایه پایه از فنر های پاکتی تشکیل شده است.

البته محتویات داخل تشک های طبی در مدل های متفاوت، با هم فرق دارد. برای مثال تشک های لاتکس از فوم، لاتکس و تاپر هستند و حتی در برخی مدل ها از فنر های پاکتی نیز داخل آنها استفاده شده است.

در واقع بهترین تشک طبی از لاتکس طبیعی ساخته شده است. لاتکس طبیعی به کار رفته در این تشک از صمغ ارگانیک درخت کائوچو تولید شده است که کاملا غیر سمی و با محیط زیست سازگار است. همچنین این تشک ها بایستی آنتی آلرژی و آنتی باکتریال بوده و در مقابل رشد میکروب ها مقاوم است. 

5 مزیت اصلی تشک طبی استاندارد

قطعا شما نیز جزو افرادی نخواهید بود که بخواهند پول بیشتر برای هیچی خرج کنند! تشک طبی خوب قیمت بالاتری دارد اما این هزینه یک سرمایه گذاری مقرون به صرفه برای حفظ سلامت بدن شما می باشد. البته طول عمر بالای تشک های باکیفیت، جبران هزینه بیشتر آن ها خواهد بود. از مزایای تشک طبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. حمایت از کمر و پشت با توزیع فشار و فرم گرفتن طبق شکل بدن هنگام خواب و در نهایت صاف کردن ستون فقرات؛
  2. جلوگیری از تشدید درد کمر و مفاصل و عضلات آسیب دیده هنگام خواب با به حداقل رساندن فشار؛
  3. بهبود جریان خون و تسریع بهبود و ترمیم بدن در خواب شبانه؛
  4. جلوگیری از کج و گود شدن کمر و لگن شما در دراز مدت؛
  5. و عدم بهم ریختن استایل و حالت تشک بعد از استفاده طولانی مدت در تشک های باکیفیت.

نتایج مطالعات موسسه ملی سلامت

یک تحقیق بسیار کاربردی از موسسه ملی سلامت آمریکا که در کتابخانه ملی پزشکی (NLM) (https://www.ncbi.nlm.nih.gov) در رابطه با خوابیدن روی تشک طبی منتشر شده است، می گوید:

تحقیقات و آزمایش های تشک طبی و نوع دیگر عادی آن را برای یک زن 30 ساله و یک مرد 29 ساله سالم با درد خفیف کمر انجام داده اند. این تحقیقات در دو دوره 28 روزه با دو نوع تشک انجام شده است.

و نتایج بر این بوده که بهبود قابل توجهی در کارایی خواب برای تشک طبی یافت شده است. همچنین استرس افراد پس از استراحت روی تشک طبی نیز از حالت قبلی بسیار بهینه تر شده است.

در نهایت با توجه به شرایط این دو فرد، شاهد کاهش درد کمر بوده و استرس را نیز بسیار کم کرده است.

5 مدل از بهترین انواع تشک طبی

5 مدل تشک مناسب طبی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی تنوع محصولات کالای خواب رو به افزایش است و انواع تشک طبی از این امر مستثنی نبوده و خود را با نیازهای مختلف منطبق، و در شکل های گوناگون ظاهر شده است. هر مدل از تشک طبی برای نیاز خاصی قابل استفاده است. قبلا عموم تشک ها با پشم و پنبه و با استفاده از فنر های یک دست ساخته و مونتاژ می شدند. اما هم اکنون در سال 1401، نام هایی همچون لاتکس، مموری فوم و هیبریدی به گوش میرسد که آوازه محبوبیت آنها، جهان را فرا گرفته است.

انتخاب تشک مناسب با بدن، به خواب راحت ما کمک می کند. هر تشک برای نیازی متفاوت طراحی شده است در زیر انواع آن را توضیح می دهیم که در تصمیم گیری به شما کمک کرده باشیم.

تشک های محبوب طبی که علاوه بر پشتیبانی عالی از ستون فقرات، طول عمر بیشتر دارند و می توانند برخی قابلیت های گردش هوا و ضد حساسیت بودن را ارائه دهند، شامل موارد زیر هستند:

  • تشک طبی لاتکس طبیعی؛
  • تشک طبی لاتکس فناوری شده صنعتی؛
  • تشک طبی مموری فوم؛
  • تشک طبی هیبریدی (مموری فوم با فنر پاکتی)؛
  • و تشک طبی با ترکیب لاتکس، مموری فوم و فنر های منفصل پاکتی.

ویژگی های یک تشک طبی خوب و استاندارد

ویژگی های تشک طبی خوب

اگر کوچکترین اطلاعاتی در مورد تشک طبی استاندارد داشته باشید، میدانید که ویژگی اصلی آن پشتیبانی صحیح از ستون فقرات و ارائه خواب در آرامش بدون فشار مضاعف روی عضلات و مفاصل می باشد. اما ویژگی تشک طبی خوب به همین ویژگی خطم نمی شود و باید به دنبال ارائه ویژگی های مازاد باشید. ویژگی هایی که عموما برند های برتر تولید کالای خواب طبی آن ها را به تشک های خود اضافه می کنند تا مشتریان خود را راضی نگه دارند. ویژگی هایی مانند لایه های بادوام راحتی و هسته باکیفیت تشک، روکش های ضد حساسیت و قابل شستشو، خطوط نقره جهت دفع الکتریسیته ساکن بدن، ارتفاع مناسب و سایز بهینه برای ارائه خواب راحت و غیره.

شش ویژگی اصلی یک تشک خوب طبی از برند معتبر شامل موارد زیر است:

  1. استحکام و سفتی آن حدود 6 تا 7 از 10 است
  2. بافت و رویه آن از پنبه طبیعی یا پلی استر ضد حساسیت است
  3. ساختار داخلی آن از مموری فوم یالاتکس طبیعی می باشد
  4. اندازه و سایز مناسب تخت خواب شما را ارائه می دهد
  5. قابلیت گردش هوا دارد
  6. دارای خطوط نقره برای دفع الکتریسیته ساکن بدن است

 

آبی آسمانی
آبی آسمانی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
delaram mehri
به نظر من هر تشکی که بتونه از وزن و بدن پشتیبانی کنه و فشار رو روی ستون فقرات کم کنه، طبی هستش
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋