فیروز آسایش

فیروز آسایش

دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو
توسط ۱ نفر دنبال می شود

پیشگیری از حاملگی خارج رحمی

جلوگیری از بارداری خارج رحمی

 بارداری خارج از رحم 

بارداری با لقاح تخمک شروع ‌‌می‌شه. به طور معمول، تخمک بارور شده به لایه داخلی رحم می‌چسبه. ‌بارداری خارج از رحم زمانی اتفاق ‌‌می‌افته که تخمک بارور شده به ناحیه‌ای خارج از حفره رحم بچسبه و در آنجا رشد ‌‌کنه.

حاملگی خارج از رحم معمولاً در لوله فالوپ رخ ‌‌می‌ده که تخمک‌‌ها رو از تخمدان‌‌ها به رحم می‌بره. این نوع بارداری، حاملگی خارج از رحم لوله‌ای نامیده ‌‌می‌شه. گاهی اوقات، حاملگی خارج از رحم در سایر قسمت‌‌های بدن مانند تخمدان، حفره شکمی یا قسمت پایین رحم (دهانه رحم) که به واژن متصل ‌‌می‌شه، رخ ‌‌می‌ده. بارداری خارج از رحم ‌‌نمی‌تونه مانند بارداری طبیعی ادامه پیدا کنه. تخمک بارور شده زنده نمی‌مونه و بافت در حال رشد در صورت عدم درمان ‌‌می‌تونه باعث خونریزی و تهدید کننده زندگی ‌‌بشه.

جلوگیری از بارداری خارج رحمی| نی نی سایت

علائم حاملگی خارج از رحم

ممکنه در ابتدا هیچ نشانه‌ای از حاملگی خارج از رحم رو متوجه نشین. با این حال، برخی از زنان مبتلا به حاملگی خارج از رحم، علائم یا نشانه‌های معمول اولیه بارداری مانند عدم قاعدگی، حساس شدن سینه‌ها و حالت تهوع رو دارند.

  • اگر در حاملگی خارج از رحم تست بارداری انجام بدین، نتیجه مثبت خواهد بود. با این حال، حاملگی خارج از رحم ‌‌نمی‌تونه به طور طبیعی ادامه پیدا کنه.
  • همانطور که تخمک بارور شده در مکان نامناسب رشد می‌‌‌کنه، علائم و نشانه‌‌ها بارزتر می‌شن.

علائم اولیه حاملگی خارج از رحم

  • معمولاً اولین علائم هشدار دهنده ‌بارداری خارج از رحم خونریزی خفیف واژینال و درد لگنه.
  • اگر خون از لوله فالوپ نشت ‌‌کنه، ممکنه درد شانه یا تمایل به اجابت مزاج رو تجربه کنین. علائم خاص شما به محل تجمع خون و اعصاب تحریک شده بستگی داره.

علائم اورژانسی

در صورتی که تخمک بارور در لوله فالوپ به رشد خودش ادامه بده، این موضوع می‌تونه باعث پارگی لوله بشه. این پدیده ممکنه باعث خونریزی شدید در ناحیه شکم و احتمال وقوع علائم جدی و تهدید کننده زندگی نیز وجود داره، از جمله سرگیجه شدید، غش و شوک.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد یا علائم ‌بارداری خارج از رحم رو دارین به پزشک مراجعه کنین. این موارد شامل درد شدید شکم یا لگن همراه با خونریزی واژینال، سرگیجه شدید یا غش و درد شانه هستن.

عواملی که خطر ‌‌بارداری خارج از رحم رو افزایش می‌دهند

برخی از مواردی که شانس شما رو برای داشتن حاملگی خارج از رحم افزایش ‌‌می‌ده عبارتند از:

  • داشتن حاملگی خارج از رحم در گذشته: اگر قبلاً ‌بارداری خارج از رحم داشتین، احتمال اینکه حاملگی خارج از رحم دیگری رو تجربه کنین، زیاده.
  • التهاب یا عفونت: عفونت‌‌های مقاربتی، مانند سوزاک یا کلامیدیا، می‌تونن باعث التهاب در لوله‌‌ها و سایر اندام‌‌های مجاور بشن و خطر ‌بارداری خارج از رحم رو افزایش بدن.
  • درمان‌‌های باروری: برخی تحقیقات نشان ‌‌می‌ده زنانی که لقاح آزمایشگاهی (IVF) یا درمان‌‌های مشابه انجام دادن، بیشتر در معرض حاملگی خارج از رحم هستن. ناباروری نیز ‌‌می‌تونه این خطر رو افزایش بده.
  • جراحی لوله: جراحی برای اصلاح لوله فالوپ بسته یا آسیب دیده ممکنه خطر حاملگی خارج از رحم رو افزایش بده.
  • باردار شدن با استفاده از دستگاه داخل رحمی (IUD): اگر در حین استفاده از IUD باردار بشین، احتمال اینکه بارداری شما خارج از رحم باشه بیشتره. بستن لوله‌ها، یک روش دائمی پیشگیری از بارداریه که معمولاً به عنوان "بستن لوله‌‌های خود" شناخته ‌‌می‌شه و می‌تونه خطر حاملگی خارج از رحم رو افزایش بده.
  • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن قبل از بارداری ممکنه خطر ‌بارداری خارج از رحم رو افزایش بده. هر چه بیشتر سیگار بکشید، این خطر بیشتر میشه.

اگر ‌‌بارداری خارج از رحم درمان نشود...

‌بارداری خارج از رحم ‌‌می‌تونه باعث ترکیدن لوله فالوپ شما ‌‌بشه. در صورت عدم درمان، پارگی لوله فالوپ ‌‌می‌تونه باعث خونریزی ‌‌بشه.

آیا می‌توان از ‌‌بارداری خارج از رحم جلوگیری کرد؟

هیچ راهی برای جلوگیری از ‌بارداری خارج از رحم وجود نداره، اما در اینجا چند راه برای کاهش خطر وجود داره:

  • محدود کردن تعداد شرکای جنسی و استفاده از کاندوم در طول رابطه جنسی به پیشگیری از عفونت‌‌های مقاربتی کمک می‌‌‌کنه و ممکنه خطر ابتلا به بیماری التهابی لگن رو کاهش بده.
  • سیگار نکشین.
  •  اگر مشروب می‌خورین، قبل از اقدام به بارداری مصرف آن را به کلی قطع کنین.

علائم بارداری خارج رحمی| نی نی سایت

بارداری خارج از رحم چگونه تشخیص داده ‌‌می‌شه؟

معاینه لگن ‌‌می‌تونه به پزشک شما کمک ‌‌کنه تا مناطق درد، حساسیت یا توده‌‌ها رو در لوله فالوپ یا تخمدان تشخیص بده. با این حال، پزشک شما ‌‌نمی‌تونه با معاینه شما ‌بارداری خارج از رحم رو تشخیص بده. برای تشخیص حاملگی خارج از رحم آزمایش خون و سونوگرافی لازمه.

منبع
basarihastanesi.com

 

 

 

فیروز آسایش
فیروز آسایش دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋