فیروز آسایش

فیروز آسایش

دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو
توسط ۱ نفر دنبال می شود

آیا مصرف قرص های ضد بارداری قاعدگی را به تاخیر می اندازد؟

آیا مصرف قرص کنترل بارداری دوران قاعدگی را عقب می‌اندازد؟

آیا مصرف قرص کنترل بارداری دوران قاعدگی را عقب می‌اندازد؟

در یک فرد سالم چرخه قاعدگی به سرعت تنظیم می‌شود و اغلب در عرض سه تا شش چرخه پس از توقف کنترل بارداری قاعدگی شروع می‌شود بنابراین حتی اگر برای سال‌ها از قرص‌های ضدبارداری یا سایر انواع هورمون‌های ضدبارداری مانند تزریق استفاده می‌کنید بعید است که پس از قطع مصرف آن‌ها برای باردار شدن دچار مشکل شوید اما ممکن است چند ماه طول بکشد تا چرخه قاعدگی شما به حالت عادی برگردد. استفاده از روش هورمونی کنترل بارداری برای تنظیم قاعدگی‌های نامنظم و عدم تعادل هورمونی مشکلی را حل نمی‌کند اما می‌تواند با تنظیم چرخه‌ها و ارتقای سلامت آندومتر منجر به بهبود کیفیت زندگی شود. هنگامی که فردی استفاده از دارو‌های هورمونی را متوقف می‌کند احتمالاً آن علائم اولیه از سر گرفته می‌شوند.

دلایل پریود نشدن پس از قطع کنترل بارداری چیست؟

به یاد داشته باشید که با توقف هورمونی پیشگیری از بارداری ممکن است چندین ماه طول بکشد تا چرخه شما تنظیم شود و این کاملاً طبیعی است. در واقع تجربه قاعدگی نامنظم بلافاصله پس از قطع کنترل بارداری هورمونی معمول است. در اینجا رایج‌ترین چیز‌هایی که ممکن است باعث چرخه نامنظم شوند آورده شده است.

  • استرس:

استرس‌های کوچک روزانه مانند دیر رساندن بچه‌ها به مدرسه نباید چرخه ماهیانه شما را خراب کند اما اگر استرس قابل توجهی را در اثر رویداد‌های مهم زندگی تجربه می‌کنید ممکن است چرخه‌های شما به مرور زمان کمتر منظم شوند. این به این دلیل است که استرس می‌تواند بر تعادل هورمونی شما تاثیر بگذارد که نقش مهمی در حفظ یک چرخه منظم ایفا می‌کند که در آن تخمک تولید می‌شود و در صورت بارور نشدن تخمک پوشش داخلی رحم میریزد.

  • چاقی:

مطالعات نشان داده‌اند که بین چاقی و پریود نشدن همبستگی بالایی وجود دارد. مشابه کم وزنی شدید داشتن سطح بالایی از بافت چربی در بدن باعث اختلال در سطوح طبیعی هورمون مانند انسولین و گلوبولین متصل‌کننده به هورمون جنسی می‌شود.
عقب افتادن چرخه پریودی

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک:

یکی از شایع‌ترین علل چرخه‌های نامنظم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است که به دلیل افزایش سطح هورمون آندروژن ایجاد می‌شود. در حالی که سندرم تخمدان پلی کیستیک یک بیماری قابل درمان نیست اما درمان‌هایی وجود دارد که می‌تواند به تنظیم چرخه قاعدگی شما کمک کند و شانس شما را برای باردار شدن با موفقیت افزایش دهد.

  • پولیپ و فیبروم رحم:

اگر سیکل‌های نامنظم یا لکه بینی همراه با علائمی مانند ناراحتی در حین مقاربت و کمردرد را تجربه می‌کنید ممکن است علت اصلی قاعدگی شما پولیپ یا فیبروم رحم باشد. پولیپ‌ها رشد بیش از حد کوچکی در پوشش داخلی رحم شما به نام آندومتر هستند. فیبروم‌ها توده‌هایی هستند که در داخل یا روی رحم یافت می‌شوند و می‌توانند باعث قاعدگی‌های دردناک و سنگین شوند.

  • عدم تعادل تیروئید:

عجیب به نظر می‌رسد اما واقعیت دارد. هورمون‌های تیروئید شما مستقیماً بر دوره‌های قاعدگی شما تاثیر می‌گذارد و کم یا زیاد (به ترتیب در موارد پرکاری تیروئید و کم‌کاری تیروئید) می‌تواند باعث نامنظم شدن یا توقف کامل چرخه‌های شما شود.

  • بارداری:

البته اگر بعد از قطع هورمون‌های پیشگیری از بارداری پریود نشدید ممکن است باردار باشید. اگر رابطه جنسی محافظت نشده داشته‌اید برای رد این احتمال آزمایش بارداری انجام دهید. حتی اگر قاعدگی شما هنوز به حالت عادی برنگشته باشد می‌توانید باردار شوید.

منبع:

parents.com

 

فیروز آسایش
فیروز آسایش دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋