خانواده شاد

خانواده شاد

نوشته های آموزشی و تربیتی برای خانواده و فرزندان

علائم حساسیت نوزاد به شیر خشک

علائم حساسیت نوزاد به شیر خشک

از چه راهی حساسیت نوزاد به شیرخشک را بفهمیم؟

حساسیت نوزاد به شیرخشک از جمله دغدغه والدینی است که با گرسنگی و بروز علایم حساسیت نورسیده خود به صورت همزمان مواجه اند. خیلی از نوزادان به دلایل مختلف نمی تونن، از سینه مادر شیر بخورن، شیر ندادن عمدی مادر، آسیب و یا نافرم بودن نوک سینه مادر، ناتوانی فک کودک و همه اینها در کنار عواملی چون شاغل بودن مادر و باعث می شه که کودک از شیرخشک تغذیه کنه؛ اما در این بین برخی نوزادان هنگام مصرف شیر خشک دچار بروز علائمی مبنی بر حساسیت نوزاد به شیرخشک می شن.

نوزادانی که به شیر خشک حساسیت دارن، سیستم ایمنی بدنشون واکنش منفی به پروتئین های موجود توی شیر گاو نشون می ده.

حساسیت نوزاد به شیر گاو

دو راه برای حساسیت وجود دارد:

اگه نوزاد از شیر مادر تغذیه کنه، بروز حساسیت به معنی واکنش نشون دادن به فرآوده‌های لبنی می شه که مادره مصرف کرده، پروتئین های شیر نوشیده شده توسط مادر از شیر سینه به نوزاد شیرخوار منتقل می شه؛ اما اگه نوزاد شیر خشک می خوره، در اصل به پروتئین های شیر گاو موجود توی شیر خشک حساسیت داره!

دفاع بدن نوزاد در برابر یک عامل خارجی:

در هر دو حالت ذکر شده، سیستم ایمنی بدن نوزاد ، پروتئین گاوی رو یه ماده خارجی تلقی می کنه و در تلاش برای دفع حمله، هیستامین و مواد شیمیایی دیگه تولید می کنه که باعث بروز علائم آلرژیک در بدن می شه. بعضی نوزادان به شیر گوسفند و بز هم حساسیت دارن، چون این شیرها هم حاوی پروتئین های مشابه هستن.

از کجا بفهمم که نوزاد به شیر خشک حساسه؟

حساسیت نوزاد به شیر خشک

نشانه‌های آلرژی نوزاد به شیرخشک

نشانه‌هایی در زمان آلرژی به شیرخشک و حساسیت نوزاد وجود دارد که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • استفراغ مکرر نوزاد

اگر کودک به مقدار زیاد و به دفعات مکرر استفراغ کرد و یا همزمان بزاق دهان هم از دهن وی خارج می‌شد به احتمال فراوان حساسیت به شیرخشک دارد و باید بررسی گردد.

  • تغییرات در پوست نوزاد

آلرژی به شیرخشک می‌تواند با علائم پوستی بروز کند و در این کودکان می‌شود التهابات پوستی، کهیر، اگزما ، خارش، خشکی و پوسته پوسته شدن را مشاهده کرد. در این مواقع تورم‌هایی نیز در صورت کودک ممکن است رخ دهد و تنفس نوزاد را هم تحت‌تأثیر قرار دهد.

  • قرمزی و حساسیت ناحیه مقعد نوزاد

از نشانه‌های دیگر آلرژی به شیرخشک، قرمزشدن ناحیه مقعد کودک است. اگر در پوست این ناحیه شاهد قرمزی دایره‌ای شکل شدید به احتمال فراوان نوزاد شما به شیرخشک آلرژی دارد.

  • مدفوع غیرطبیعی

نشانه‌هایی در سیستم گوارش و دفع مدفوع حاصل می‌شود که سبب می‌گردد مدفوع سفت یا خیلی شل شود. در مدفوع نوزاد نیز ممکن است خون دیده شود که از نشانه‌های آلرژی به شیرخشک است.

  • کاهش وزن کودک

ازآنجاکه علائم این حساسیت با اسهال و استفراغ همراه است این امر سبب کم‌شدن وزن نوزاد خواهد شد. همچنین، بی‌اشتهایی و عدم تمایل به تغذیه هم از عوامل کاهش وزن نوزاد است.

  • ایجاد مشکل در هضم غذای نوزاد

اگر کودک دچار بی‌قراری است و دائم بعد از خوردن شیر به خود می‌پیچد این مشکل به دلیل بروز مشکلات در هضم غذای اوست و نشان از این دارد که آلرژی به شیرخشک دارد و در هضم آن دچار مشکل شده است. در صورت بروز مشکل نامبرده در خواب نوزاد نیز اختلال ایجاد می‌گردد.

در صورت بروز حساسیت به شیرخشک چه کاری باید انجام داد؟

شیر خشک ضد حساسیت

در صورت بروز آلرژی به شیرخشک در اولین فرصت باید به پزشک متخصص مراجعه شود. با انجام آزمایشات پوستی، خون و مدفوع مشکل به‌دقت بررسی می‌شود و برنامه غذایی مناسب با فرزند شما ارائه خواهد شد. اگر این واکنش‌ها شدید باشد آمپول اپی نفرین می‌تواند تزریق شود.

درمان حساسیت نوزاد به شیرخشک به چه صورت است؟

اولین کاری که برای درمان آلرژی به شیرخشک انجام می‌شود قطع مصرف شیرخشک است و با نظر پزشک شیرخشک خاصی تجویز می‌گردد که علائم مشکل‌ساز برای کودک را ازبین می‌برد. نباید نگران بود شیرخشک مناسب این شرایط در بازار وجود دارد.

پس چه شیر خشکی استفاده کنیم؟

اصطلاح “هیپوآلرژنیک”  hypoallergenic formula ) به این معنی است که ماده مورد نظر حاوی پروتئینی است که هیدرولیز شده یا به پروتئین های بسیار کوچکتر تجزیه شده است). این پروتئین های کوچک، کمتر احتمال دارد، واکنش آلرژیک ایجاد کنند.

میزان آلرژی تعیین می کند که پروتئین ها چقدر باید کوچک باشند تا کودک شیر خشک استاندارد را تحمل کند. به عنوان مثال، یک نوزاد با آلرژی بسیار شدید ممکن است، نتواند ذرات پروتئین را تحمل کند؛ بنابراین به یک شیر خشک خاص نیاز دارد. این شیر خشک تنها حاوی آمینو اسیدها ( بلوک های سازنده پروتئین) است.

از معروف ترین شیر خشک های ضد حساسیت در بازار می توان به:

  • شیر خشک آپتامیل HA1،
  • ببلاک HA1،
  • نان HA1 نستله
  • آپتامیل پپتی سنیور

اشاره کرد.

برای انتخاب بهترین شیرخشک ضد حساسیت توصیه می شود با پزشک متخصص مشورت کنید تا به شما در این زمینه کمک کند.

 

 

خانواده شاد
خانواده شاد نوشته های آموزشی و تربیتی برای خانواده و فرزندان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋