راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎
توسط ۳۴ نفر دنبال می شود
 ۳ نفر را دنبال می کند

علل شیر ندادن نوزاد

علل شیر نخوردن نوزاد

شیر نخوردن نوزاد

شیر نخوردن نوزاد یا به عبارتی اعتصاب غذای او، یکی از معضلاتی هست که ممکنه اثرات بدی روی رابطه‌ی مادر و کودک بذاره. مادرها معمولا تمام تلاششون رو می‌کنن تا بچه از شیر مادر تغذیه کنه، اما بسیاری از اوقات در این مورد، به بن‌بست می‌خورن!

زمانی که مسئله‌ی شیر نخوردن نوزاد پیش می‌آد، مادرها اغلب دچار بحران‌های جسمانی و روانی می‌شن. اون‌ها ممکنه احساس کنن که در رابطه‌ی مادری ناتوانن و نمی‌تونن با نوزاد ارتباط برقرار کنن. متاسفانه خیلی مواقع در چنین شرایطی، انگشت اتهام اطرافیان به سمت مادر دراز می‌شه که تقصیر خودش هست که نوزاد سینه‌ش رو نمی‌گیره. به همین خاطر شیر نخوردن نوزاد می‌تونه به مرور زمان باعث فرسایش جسمانی و روانی مادر بشه.

شناخت یک سری عوامل که باعث شیر نخوردن نوزاد می‌شه، می‌تونه به حل این مشکل کمک شایانی بکنه. از این‌رو، قصد داریم در ادامه شما را با این موارد آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

احساس ناراحتی نوزاد، عاملی مهم برای شیر نخوردن

یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌تونه باعث بی‌رغبتی نوزاد برای شیر خوردن بشه، احساس ناراحتی نوزاده. این مسئله می‌تونه حتی ریزترین ناراحتی‌ها رو دربر بگیره. برای مثال، اگر نوزاد از عفونت گوش، سردرد، گرفتگی بینی، آسیب دندان و دهان، درد معده، برفک دهان رنج ببره، ممکنه تمایلی به خوردن شیر مادر نشون نده.

 رابطه ناراحتی نوزاد و شیر نخوردن

نوزاد مثل آدم‌های بزرگ و بالغ، هنگام احساس ناراحتی، ترجیح می‌ده کاری نکنه. پس، اگر به دنبال رفع مشکل شیر نخوردن نوزادتون هستید، مطمئن بشید که چیزی باعث احساس ناراحتی او نشده باشه.

رابطه‌ی غمگینی نوزاد و شیر نخوردن

یکی از احساسات مهم دیگری که با شیر نخوردن نوزاد رابطه داره، احساس غمگینی هست. به عنوان یک مادر، باید حواستون باشه که سنسورهای نوزاد به شدت نسبت به احساس غم حساسه! مثلا زمانی که مادر برای مدت نسبتا طولانی، نوزاد رو در طول روز رها می‌کنه و صرفا موقع شیردهی، سراغش می‌آد، نوزاد غمگین می‌شه. در نتیجه، ممکنه بخاطر احساس غم دوری از مادرش، شیر نخوره. حتی در موارد دیگه، زمانی که محیط اطراف کودک پر تنش و مادر آشفته باشه، ممکنه که نوزاد دست به اعتصاب غذا بزنه.

حواس‌پرتی نوزاد، عامل کلیدی شیر نخوردن!

حواس‌پرتی نوزاد موقع شیردهی، شاید رایج‌ترین دلیل برای شیر نخوردن باشه. از اونجایی که نوزادان در سن پایین به شدت به عناصر تحریکی محیط حساس هستن، حضور هر عامل تحریک‌کننده، ممکنه حواس اونها رو از کاری که می‌کنن پرت کنه. برای مثال، مادری که جلوی تلویزیون که هم حامل محرک صوتی و هم تصویری هست، نشسته و قصد شیردهی داره رو درنظر بگیرید. به احتمال خیلی زیاد نوزاد دنبال کردن صدا و تصویر تلویزیون رو به شیر خوردن ترجیح می‌ده!

حواسپرتی، عامل بی‌توجهی کودک به شیر خوردن

پس قبل از اینکه از شیر نخوردن نوزادتون ناامید بشید، اطمینان کسب کنید که تمام عوامل حواس‌پرتی رو کنترل کردید. بهتره که هنگام شیردهی، به مکانی آروم و بی‌سروصدا برید، حتی اگر وسط یک مهمونی شلوغ هم هستید، مکانی خلوت برای این کار پیدا کنید.

ترسیده شدن نوزاد هنگام شیر خوردن

یکی از مسائلی که ممکنه موقع شیردهی به وجود بیاد، اذیت شدن مادر و واکنش او به این قضیه هست. مثلا ممکنه که بچه هنگام شیر خوردن، مادر رو گاز بگیره و مادر جیغ بزنه یا واکنش بدی نشون بده. به علاوه، در مواقعی ممکنه مادر سینه رو به شتاب از دهان بچه بیرون بکشه! تمام این موارد، باعث می‌شه که کودک نسبت به سینه‌ی مادر و شیر خوردن شرطی بشه. یعنی توی ذهن کودک، مک زدن به سینه‌ی مادر با واکنش منفی و درد مادر همراه می‌شه. در نتیجه کودک ترجیح می‌ده برای اینکه با این واکنش منفی روبه‌رو نشه، شیر نخوره.

پس به عنوان یک مادر باید حواستون باشه که حتی اگر موقع شیردهی اذیت هم شدید، اصلا واکنش تندی از خودتون نشون ندید. همچنین سینه رو از دهن بچه ناگهان بیرون نکشید.

رابطه‌ی شیر و سینه‌ی مادر

گاهی اوقات دلیل شیر نخوردن نوزاد، مشکل در سینه‌ی مادر و بیرون نیومدن شیر به اندازه‌ی کافی هست. اگر نوک سینه‌ی مادر، به گونه‌ای باشه که نوزاد هرچقدر مک بزنه، نتونه شیر کافی دریافت کنه، نوزاد تلاشش رو متوقف خواهد کرد. دلیل این کار اینه که مک زدن نوزاد به سینه و دریافت شیر، باعث تقویت او به شیر خوردن می‌شه. درحالی که اگر این اتفاق نیفته، نوزاد به مرور از شیر خوردن سرخورده می‌شه و دیگه تلاشی برای دریافت سینه‌ی مادر نمی‌کنه!

پس مهمه که قبل از ناامید شدن بخاطر شیر نخوردن نوزاد از سینه، این عوامل احتمالی رو چک کنید و سریع سراغ شیرخشک و ... نرید!

راهنمای بارداری و نوزاد🥰
راهنمای بارداری و نوزاد🥰 راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋