خانواده شاد

خانواده شاد

نوشته های آموزشی و تربیتی برای خانواده و فرزندان

تغییرات بدن در دوران بلوغ

تغییرات بدن در دوران بلوغ

تغییرات بدن در دوران بلوغ

بلوغ گذر از دوران کودکی به مرحله نهایی بزرگسالی است که امکان تولید مثل را فراهم می‌کند. بلوغ با هورمونی به نام هورمون آزاد کننده گنادوتروپین شروع می‌شود که از بخشی از مغز شما به نام هیپوتالاموس می‌آید و یک واکنش زنجیره‌ای هورمونی را آغاز می‌کند. هورمون آزاد کننده گنادوتروپین غده هیپوفیز شما را برای ترشح هورمون‌های محرک فولیکول و لوتئین کننده تحریک می‌کند. هورمون‌های محرک فولیکول و لوتئین کننده به تخمدان‌های شما می‌گویند که هورمون‌های جنسی را از تخمدان‌های شما (عمدتا استرادیول) تولید کنند. در مردان این هورمون‌ها بیضه‌ها را برای تولید تستوسترون تحریک می‌کنند. همه این هورمون‌ها مسئول تغییرات بدنی و احساسی مختلفی هستند که در این دوران از نوجوانی خود تجربه می‌کنید. به عنوان یک دختر بلوغ به طور متوسط از سن 9 تا 15 سالگی طول می‌کشد.

 

بلوغ چه علائمی دارد؟

  • رشد موهای ناحیه تناسلی و زیر بغل:

رشد موهای ناحیه تناسلی یکی از مواردی است که معمولاً بلوغ زنان با آن شروع می‌شود. در ابتدا متوجه خواهید شد که موهای سبک، صاف و نرم در ناحیه تناسلی شما رشد می‌کند. با پیشرفت بیشتر در سن بلوغ موها بلندتر، ضخیم‌تر و درشت‌تر می‌شوند. همچنین ممکن است متوجه شوید که موهای زیر بغل شما نیز شروع به رشد کرده اند.

 

  • پریود و ترشحات واژن:

حدود دو سال پس از شروع بلوغ ممکن است متوجه ترشحات واژن یا حتی خون در لباس زیر شوید. در این مرحله از نوجوانی هورمون‌های محرک فولیکول و لوتئینه‌کننده تاثیر منظمی بر تخمدان‌های شما دارند. شما قادر به تخمک‌گذاری هستید (زمانی که تخمدان شما تخمک آزاد می‌کند). اگر اسپرمی برای بارور کردن تخمک وجود نداشته باشد شما پریود می‌شوید.

تغییرات بدن در دوران بلوغ

  • افزایش وزن:

آنچه در دوران بلوغ اتفاق می‌افتد عمدتاً بر رشد و بلوغ خود جنسی شما متمرکز است. با این حال کل بدن شما دچار تغییرات قابل توجهی می‌شود به خصوص در مورد وزن و قد. وقتی چربی بدنتان به مکان‌های جدید می‌رود ممکن است منحنی‌تر از قبل به نظر برسید. به طور معمول مقدار زیادی از آن در اطراف ران‌ها، باسن و سینه‌ها رشد می‌کند.

 

  • رشد سینه:

برای بسیاری اولین علامت بلوغ در دختران رشد سینه‌ها است. وقتی حدود نه سال دارید متوجه خواهید شد که جوانه‌های سینه در سینه شما درست زیر نوک سینه‌های شما رشد می‌کند. در برخی موارد اینها می‌توانند حساس و دردناک باشند. این کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست.

 

  • تغییر صدا:

در دوران بلوغ احتمالاً صدای شما نیز تغییر می‌کند. این به این دلیل است که هورمون‌های جنسی که به شما گفتیم روی مکانیسم تولید صدای شما تاثیر می‌گذارند. استروژن و پروژسترون باعث می‌شود صدای شما کمی پایین بیاید.

 

  • آکنه و جوش:

در دوران بلوغ هورمون‌ها باعث می‌شوند که عرق و غدد چربی شما فعال‌تر شوند. ممکن است پوست شما با مسدود شدن منافذ پوست با چربی اضافی (سبوم) از بین برود. رایج‌ترین مکان‌هایی که برای آکنه ظاهر می‌شوند روی صورت، پشت و گاهی اوقات سینه شما هستند. آکنه همه افراد را در سنین بلوغ درگیر می‌کند. دختران ممکن است به دلیل افزایش چرخه‌ای در هورمون‌های جنسی خود متوجه جوش‌های دوره‌ای شوند.

تغییرات بدن در دوران بلوغ

بلوغ دختران چه زمانی به پایان می‌رسد؟
 

برای دختران بلوغ معمولاً در حدود 15 سالگی به پایان می‌رسد یعنی زمانی که تمام ویژگی‌های جنسی ثانویه ایجاد شده است. در این سن سینه‌های شما احتمالاً رشد کرده‌اند و ممکن است در طول دوران نوجوانی به افزایش سایز ادامه دهند. رشد موهای ناحیه تناسلی شما به پایان رسیده است و در قسمت داخلی ران‌ها و همچنین لب‌های واژن شما ظاهر می‌شود.

 

منبع:

flo.health

خانواده شاد
خانواده شاد نوشته های آموزشی و تربیتی برای خانواده و فرزندان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋