fateme zaeim

fateme zaeim

اجزای فرآیند دیسک بیولوژیکی گردان چیست؟

دیسک بیولوژیکی گردان یا RBC از روش های بنا شده بر پایه تصفیه بیولوژیکی می باشد که به کمک دیسک های دوار در حوضچه تصفیه شرایط را برای تجزیه مواد آلی به کمک میکروارگانیسم ها فراهم می کند.

فرآیند دیسک بیولوژیکی گردان چیست؟

تجزیه مواد آلی به کمک میکروارگانیسم های هوازی و بی هوازی از روش های بسیار کاربردی ارزان و بدون تولید مواد جانبی مضر می باشد که زیرمجموعه های متعددی دارد. دیسک بیولوژیکی گردان یا دوار یکی از زیرمجموعه های این روش تصفیه به شمار می رود که از چند دیسک با جنس وینیل تشکیل شده است. این دیسک ها بر روی یک پایه استوانه ای متصل بوده و با نیروی موتور الکتریکی به چرخش در می آیند. در اغلب مواقع دیسک های مورد استفاده حدود 0.5 تا 3 متر قطر داشته و فاصله بین آنها 3 سانتی متر است.

با روشن شدن موتور، نیروی لازم برای چرخش شفت فراهم شده و بخشی از دیسک داخل آب و مابقی خارج آن قرار میگیرد. با این چرخش شرایط برای رشد باکتری های هوازی و بی هوازی فراهم شده و میکروارگانیسم های روی صفحه های آن مواد آلی را تجزیه می کنند.

در حالت کلی روند تصفیه به کمک فرآیند دیسک بیولوژیکی دوار یا گردان شامل تصفیه فیزیکی یا مقدماتی، تصفیه ثانویه و ته نشینی و در نهایت تصفیه شیمیایی می باشد. در تصفیه مقدماتی ذرات جامد بزرگ به کمک آشغالگیرها جمع آوری شده و روند تصفیه سایر مراحل را آسان تر می کند. در تصفیه ثانویه مواد آلی به کمک باکتری های هوازی روی دیسک ها تجزیه شده و سپس لایه های لجن تولید شده روی دیسک به مرور از سطح آن جدا میشود. در مرحله ته نشینی به لایه های لجن فرصت داده میشود تا در ته حوضچه ته نشین شوند و در نهایت با مواد شیمیایی سایر آلاینده های آن حذف و ضد عفونی انجام میشود.

اجزای دیسک بیولوژیکی گردان کدامند؟

برای اجرای مراحل فوق چند جزء اصلی در این فرآیند مورد استفاده قرار میگیرد که عبارتند از:

دیسک گردان: این دیسک ها صفحات دایره ای شکل هستند که از پلی وینیل تولید میشوند. دیسک ها با قطر 0.5 تا 3 متر بر روی شافت 8.23 متری با فاصله سه سانتی متر از هم قرار میگیرند. با چرخش شافت این دیسک ها نیز شروع به چرخیدن می کنند.

بیوفیلم: برای حذف مواد آلی و کاهش BOD ز بیوفیلم هایی با ضخامت یک تا 4 میلیمتر استفاده میشود. به منظور تجزیه بهتر مواد آلی بیوفیلم ها در دو ناحیه هوازی و بی هوازی مورد استفده قرار میگیرند

شافت: شافت های مورد استفاده برای دیسک های گردان میله ای فلزی و ضد زنگ می باشد که حدود 8.23 متر طول دارند. این شافت ها مقاومت بالایی در برابر تحمل وزن دیسک ها و همچنین تماس با مواد خورنده داشته و در اغلب مواقع از جنس استیل تولید میشوند.

کاربرد دیسک چرخان بیولوژیکی

با توجه به قدرت بالا در حذف مواد آلی به کمک این روش، در تصفیه خانه های مختلف شهری و صنعتی می توان از آن استفاده نمود. تصفیه فاضلاب شهری، تصفیه فاضلاب کارخانجات تولید کاغذ و نساجی، کارخانجات مواد غذایی و دارویی و همچنین پالایشگاه ها از جمله موارد کاربرد فرآیند دیسک بیولوژیکی گردان می باشند.

fateme zaeim
fateme zaeim

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋