fateme zaeim

fateme zaeim

تصفیه فاضلاب با ازن ژنراتور

تصفیه فاضلاب با ازن ژنراتور یکی از روش های بسیار موثر برای بهبود کیفیت پساب ها می باشد که با سرعت بالا پاتوژن ها را حذف می کند. در حالت کلی برای تصفیه پساب های صنعتی و بهداشتی از روش های مختلف تصفیه فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی استفاده میشود. در مرحله تصفیه شیمیایی به کمک مواد جامد و مایع و گازها تلاش میشود تا برخی از ترکیبات خطرناک با گند زدایی و ضد عفونی از بین بروند. ازن ژنراتور با تولید گاز ازن می تواند در تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی تا حد زیادی موثر عمل کند.

دلایل تصفیه فاضلاب با ازن ژنراتور

کلر و ازن دو گاز مورد استفاده در روند تصفیه می باشند که هر دو با قدرت بسیار بالا باکتری ها و پاتوژن های موجود در محیط را از بین میبرند. دلایل زیادی برای استفاده از ازن به جای کلر در روند تصفیه فاضلاب وجود دارد که مهم ترین آنها عبارتند از:

ازن اکسید کننده بسیار قوی بوده و با سرعت زیاد آلاینده ها و پاتوژن را از بین میبرد.

ازن موجود در سیال ها منجر به تغییر در ph نمیشود.

ازن ژنراتور با تولید ازن و ورود آن به فاضلاب منجر به تولید ماده جانبی نمیشود. این در حالیست که کلر مواد بسیار خطرناک از خود به جای میگذارد.

ازن قادر به حذف فنل، سیانید و تانسیدیس بوده و به همین دلیل رنگ و بو پساب ها تا حد مطلوبی بهبود پیدا می کند.

یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از ازن ژنراتور برای تصفیه فاضلاب می توان به تولید ازن در محل اشاره نمود. ازن کاملا ناپایدار بوده و به همین دلیل پس از تولید باید در شرایط ویژه نگهداری شود. ازن ژنراتور منجر به حذف مرحله نگهداری این گازها شده و هزینه ها را تا حد زیادی کاهش می دهد.

به دلیل نحوه حذف باکتری ها، پس از تصفیه نیاز به فیلتراسیون وجود ندارد.

مزایای این شیوه تصفیه بسیار زیاد بوده و به همین دلیل می توان براحتی از قیمت ازن ژنراتور و هزینه های جانبی در زمان خرید آن چشم پوشی کرد. 

نحوه تصفیه فاضلاب با ازن ژنراتور

ازن ژنراتور دستگاهیست که در محل ازن تولید نموده و بلافاصله استفاده میشود. این گازها به شیوه های مختلف از جمله تخلیه الکتریکی و پلاسمای سرد و اشعه ماوربنفش در دستگاه ازن ساز تولید میشود. پس از تولید گاز، ازن وارد پساب ها شده و پاتوژن ها را از بین میبرد.

در ساختار ازن سه ملکول اکسیژن وجود دارد و به همین دلیل قدرت بالایی در برقراری واکنش و اکسید کنندگی دارند. از این طریق به باکتری و میکروارگانیسم ها و سایر آلاینده های موجود در فاضلاب حمله نموده و آنها را از بین میبرد.

ازن چه نوع فاضلابی را تصفیه می کند؟

به دلیل قدرت بسیار زیاد در اکسید کنندگی محیط، از ازن ozone در تصفیه فاضلاب و پساب های مختلفی استفاده میشود. لذا می توان از ازن ژنراتور برای تصفیه فاضلاب های زیر استفاده نمود:

تصفیه فاضلاب دامداری و کشتارگاه ها و کاهش COD و BOD

تصفیه فاضلاب نساجی و کاهش رنگ پساب ها

کاهش پاتوژن های موجود در پساب های تولید شده در صنایع لبنی و صنایع غذایی

بهبود کیفیت پساب های بیمارستانی که حاوی حجم بالایی از باکتری و ویروس های خطرناک می باشند.

fateme zaeim
fateme zaeim

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋