fateme zaeim

fateme zaeim

دلایل نشست اطراف چاه فاضلاب چیست و چطور از آن جلوگیری کنیم؟

نشست اطراف چاه فاضلاب یکی از نشانه های بسیار مهمی می باشد که باید جدی گرفته شود، در غیر این صورت خطر ریزش چاه وجود خواهد داشت. اما سوال مهم این است که دلیل اینکه اطراف چاه نشست می کند چیست؟ آیا روش هایی برای رفع این تو رفتگی وجود دارد؟ چطور می توان از رخ دادن این شرایط جلوگیری کرد؟ در ادامه به مهم ترین دلایل نشست و تو رفتگی چاه های فاضلاب قدیمی و جدید اشاره خواهیم داشت.

پر شدن چاه فاضلاب

یکی از مهم ترین دلایلی که می تواند منجر به نشست اطراف چاه شود، پر شدن آن است. هر یک از چاه های فاضلاب دارای ظرفیت مشخصی هستند و با گذشت زمان پر میشوند. در چاه هایی که به سیستم فاضلاب شهری متصل نمی باشند این مشکل زیاد رخ می دهد. پر شدن چاه فاضلاب و عدم توجه به تخلیه چاه فوری و به موقع آن در نهایت باعث میشود دیواره های آن نم بکشد و نرم شود. نرم شدن دیواره های چاه در نهایت منجر به ریزش آن شده و به همین دلیل زمین اطراف چاه نشست می کند.

نشست زمین اطراف چاه فاضلاب قدیمی

ساختار چاه های فاضلاب به گونه ای طراحی میشود که دهانه آنها با چند ردیف آجرچینی و طوقه گذاری محکم میشود. طوقه گذایر و آجرچینی تاثیر زیادی بر استحکام دیواره چاه داشته و از ریزش آن جلوگیری می کند. اما با گذشت زمان به مرور به دلیل عبور زیاد فاضلاب و آب از چاه ممکن است به بافت دیواره آنها آسیب وارد شود. به طوریکه اغلب چاه های قدیمی به مرور با ریزش مواجه میشوند. توجه داشته باشید که چاه های قدیمی حتی اگر استفاده نشوند، یا باید در زمان مناسب نسبت به تخلیه آنها اقدام شود یا به طور کامل چاه مسدود شود تا از ریزش ناگهانی جلوگیری شود.

استاندارد نبودن شیب لوله ها

از دیگر دلایلی که منجر به نشست زمین اطراف چاه فاضلاب میشود، استاندارد نبودن شیب لوله ها است. در حالت استاندارد اختلاف ارتفاع در ابتدا و انتهای لوله ها حدود 2 تا 7 درصد باشد. در غیر ین صورت، فاضلاب و آب درون لوله ها به درستی نمی توانند وارد چاه فاضلاب شوند. عدم ورود صحیح فاضلاب به درون چاه منجر به انتقال آنها به زمین اطراف خواهد شد. در نهایت زمین اطراف چاه فاضلاب نرم و مرطوب شده و خطر ریزش و نشست وجود خواهد داشت.

استفاده از لوله های چدنی

مساله بسیار مهم دیگری که در ریزش چاه و نشست زمین اطراف آن می تواند موثر باشد، استفاده از لوله های چدنی است. این لوله ها که بیشتر در گذشته کاربرد داشتند، به مرور با لایه هایی از رسوب انباشته شده و مسیر آنها ممکن است مسدود شود. علاوه براین، رسوبات ایجاد شده در جداره این لوله ها ممکن است باعث شود تا سوراخ هایی در بدنه آنها شکل گرفته و در نهایت فاضلاب و آب از آنها نشت می کند. نشت آب و فاضلاب از لوله ها باعث میشود زمین نرم و مرطوب شود و با کوچکترین فشار و ضربه نشست کند.

جلوگیری از نشست زمین اطراف چاه فاضلاب

برای جلوگیری از نشست و پایین رفتن زمین اطراف چاه فاضلاب، در مرحله اول باید تخلیه به موقع چاه را جدی بگیرید. علاوه براین، چاه های قدیمی را یا تخلیه کنید یا در زمان مناسب نسبت به ترمیم جداره آنها باید اقدام شود تا دیواره مستحکم شود. همچنین لازم به ذکر است که به لوله کشی های ساختمان توجه کنید. مخصوصا در ساختمان های قدیمی این موضوع بسیار مهم است، چون اغلب لوله ها کهنه و چدنی بوده و رسوب زیادی به خود میگیرند.

fateme zaeim
fateme zaeim

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋