Extreme Walls

Extreme Walls

Feel the differences!

تفاوت تراس و بالکن در معماری های جدید

 

 

از آن جایی که با گذشت زمان، خانه ها به سمت آپارتمانی شدن رفته و همانند خانه های قدیمی دارای حیاط های بزرگ نمی باشند، در معماری های امروزی از بالکن و یا تراس در ساخت ساختمان ها استفاده می شود. گرچه گاها واژه های بالکن و تراس به جای هم به کار برده شده و با هم اشتباه گرفته می شوند؛ اما این دو، تفاوت هایی با یکدیگر داشته که در ادامه ی این مطلب به مهمترین تفاوت های آن ها می پردازیم.

تراس: تراس ها فضاهایی بدون سقف بوده که معمولا در اکثر خانه ها در طبقات پایین تر، هم سطح با زمین ساخته شده و سطح صافی را ایجاد می کنند.

کف تراس ها معمولا کاشی کاری شده یا سنگ فرش می شوند. همچنین سطح بعضی از تراس ها را با چوب و الوار تزئین میکنند که باید توجه داشت از چوب هایی که ضد نم و رطوبت می باشند، استفاده کرد.

تراس ها مکان های مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت و نوشیدن چای و قهوه و آسودگی از خستگی می باشند.

 تراس ها کاملا جدا و مجزا از فضای خانه و ساختمان ساخته می شوند و مساحت و متراژ آن ها با مساحت و متراژ ساختمان محاسبه نمی شود.

تراس ها معمولا اندازه ای بسیار بزرگ تر از بالکن ها دارند و ممکن است در تراس بعضی از ساختمان ها جکوزی و یا استخر نیز تعبیه و ساخته شود. به تراس (بهار خواب) نیز می گویند.

 

بالکن: بالکن ها یک سازه ی دارای سقف و سرپوشیده بوده، که به صورت بیرون آمده از نمای ساختمان ها ساخته می شوند.

اندازه ی بالکن ها نسبت به تراس بسیار کوچک تر بوده و مکانی مناسب برای ساخت یک باربیکیو می باشند.

بالکن ها برخلاف تراس ها به دلیل اینکه در طبقات بالاتر ساختمان ها نیز ساخته می شوند، با یک ردیف نرده ی کم ارتفاع، محصور شده تا باعث محافظت و ایمنی افراد در برابر ارتفاع زیاد شوند.

مساحت و متراژ بالکن ها بر خلاف تراس، روی متراژ ساختمان محاسبه شده و فضای داخلی ساختمان و خانه را گسترش داده و بزرگ می کنند.

 

به طور کلی میتوان تفاوت های تراس و بالکن را در سه مورد خلاصه کرد:

بزرگترین تفاوت و فرق بین تراس و بالکن، اندازه ی آن ها می باشد. تراس ها به طور قابل توجه و چشم گیری بزرگ تر از بالکن ها می باشند و این امر باعث شده تا نحوه ی استفاده ی آن ها با یکدیگر متفاوت باشد. گرچه این مورد استثنا هم داشته و ممکن است تراس هایی با اندازه ی کوچک یا بالکن هایی با اندازه بزرگ ساخته شود.

دومین فرق بین این دو محل ساخت و استقرار آن ها می باشد. بالکن ها به صورت برجسته و برآمده در امتداد خود فضای داخلی خانه، رو به حیاط و یا رو به نما ساخته می شوند. اما تراس ها برای ایجاد یک سطح صاف، ممکن است در فضای خارجی خانه نیز ساخته شوند.

سومین تفاوت میان تراس و بالکن این است که تراس ها روی زمین ساخته شده و از موادی مانند سنگ، کاشی، موزاییک و چوب و الوار برای پوشش و تزئین آن ها استفاده می شود؛ این در حالی است که بالکن ها هرگز روی زمین و هم سطح با آن ساخته نشده و به صورت بیرون زده از ساختمان می باشند. تراس ها فضاهایی باز و بدون سقف بوده در حالی که بالکن ها فضایی کوچک و مسقف می باشند.

بالکن ها با حصاری نرده ای یا شیشه ای محافظت شده در حالی که تراس ها به دلیل هم سطح بودن با زمین، نیازی به حصار ندارند؛ مگر برای تراس هایی که در پشت بام ساخته می شوند.

در پایان

تراس و بالکن جزو ارزشمندی های یک خانه بوده و یکی از مزیت های خانه در هنگام فروش محسوب می شود. همانطور که در این مطلب گفته شد، تراس و بالکن از نظر طراحی و ساخت و معماری، با یکدیگر متفاوت بوده و شما می توانید با استفاده از این دو، فضای قابل استفاده و نور و هوای بیشتری در خانه داشته باشید. امید که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

سوالات متداول

1- ایوان چیست؟ آیا ایوان همان بالکن می باشد؟

ایوان ها یکی از سازه های محبوب و فضاهای بسیار مورد استفاده در معماری های سنتی بوده اند،  ایوان ها در معماری سنتی، فضاهایی شبیه به بالکن ها هستند که مسقف بوده و مانع رسیدن عوامل محیطی به انسان ها میشدند. با این حال، از لحاظ نحوه ی ساخت و کاربرد با بالکن ها بسیار تفاوت دارند.

2- رواق چیست؟

رواق ها فضاهایی دارای سقف و ستون بوده که در معماری سنتی، بیشتر در اماکنی همچون مسجدها ساخته شده و از شدت عواملی همچون باد و باران میکاستند.

3- آیا تراس می تواند همچون بالکن در بخش نورگیر ساختمان احداث شود؟

خیر. به غیر از تراس هایی که روی پشت بام ساخته می شوند، نمیتوان تراس ها را در بخش نورگیر ساختمان ها احداث کرد؛ چرا که این کارغیر قانونی است.

Extreme Walls
Extreme Walls Feel the differences!

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋