Extreme Walls

Extreme Walls

Feel the differences!

سبک شابی شیک در دکوراسیون داخلی

 

 

سبک شابی شیک، به عنوان یکی از محبوب‌ترین سبک‌های دکوراسیون داخلی، از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در اروپا پدید آمده و در زمان برگزاری نمایش جهانی پاریس در سال 1925، به شهرت و محبوبیت رسید.

سبک شابی شیک اساسا  از انسجام و ترکیب عناصر مختلف سبک‌های فرانسوی و رمانتیک، برای ایجاد فضایی دلنشین و زیبا استفاده کرده و به شدت تحت تاثیر سلایق فرانسوی است. هدف اصلی این سبک، تاکید بر آرامش و زیبایی ظاهری، با استفاده از عناصر و المان‌های عتیقه و قدیمی است.

پالت رنگی سبک شابی شیک در دکوراسیون داخلی

پالت رنگی سبک شابی شیک در دکوراسیون داخلی، عموما شامل رنگ‌های خنثی و ملایمی چون سفید، خامه‌ای، خاکستری روشن، بژ و کرم است. این سبک همچنین، از رنگ‌های زنده و پاستلی مانند آبی آسمانی، صورتی هلویی، سبز نعنایی، و ... استفاده می‌کند.

آبی آسمانی و پاستلی، به دلیل القای احساس آرامش در فضا، و صورتی هلویی به علت ایجاد حسی دلپذیر و دوست داشتنی در محیط، بکار گرفته می‌‍شوند. رنگ خاکستری، به عنوان یک رنگ پایه و همه کاره، برای تعادل، هماهنگی و یکپارچگی بین عناصر و المان‌های اتاق، و رنگ‌های گرم و ملایمی مانند زرد و کرمی، به منظور تقویت حس گرما و صمیمیت استفاده می‌شوند.

نکته: در سبک شابی شیک از رنگ‌های تاریک و تیره استفاده نمی‌شود.

 

 

مبلمان و پارچه‌های سبک شابی شیک در دکوراسیون داخلی

همانطور که گفته شد، سبک شابی شیک بر پایه و اساس استفاده از وسایل قدیمی و عتیقه بنا شده است؛ از این رو، در این سبک، از مبلمانی آنتیک با چوب‌های طبیعی، قدیمی و حکاکی شده و رومبلی‌هایی با پارچه‌های مخمل و ابریشم استفاده می‌شود. استفاده از رومبلی‌های قلاب دوزی شده نیز، در این سبک رایج است.

شما می‌توانید به جای استفاده از مبلمان عتیقه و گران قیمت، از مبلمانی نو با ظاهری کهنه و سمباده کشیده شده برای ایجاد ظاهری آنتیک و نوستالژی استفاده کنید.  در این سبک، از پارچه‌ها و الیافی نرم و طبیعی همچون کتان، ابریشم و ... استفاده می‌شود. مبلمان این سبک اغلب به رنگ‌های سفید و عنابی از جنس چوب‌ و فلزهای قدیمی و عتیقه است.

 

طرح و الگوهای سبک شابی شیک در دکوراسیون داخلی

در سبک شابی شیک، طرح‌هایی مانند گلدار، راه راه عمودی و افقی، شطرنجی و ... در پارچه‌ها، پرده‌ها و رومیزی‌ها بکار گرفته می‌شوند. اما این طرح و الگوها، به پارچه‌ها محدود نشده و لوازمی چون میزها، کتابخانه‌ها و مبلمان در این سبک، نقش و نگارهای گوناگونی مانند پرندگان و گل‌ها دارند. همچنین در سبک شابی شیک، از قالیچه‌ها و فرش‌هایی با الگوهای پیچیده‌ی گل‌ها و پرندگان استفاده می‌شود.

تزئینات سبک شابی شیک در دکوراسیون داخلی

در این سبک، از وسایل و اشیا دکوری و تزئینی ادوار گذشته و مربوط به دهه‌های 1920 تا 1980، برای ایجاد ظاهر و شکل و شمایلی قدیمی استفاده می‌شود؛ در صورت عدم دسترسی به وسایل عتیقه‌ی زمان‌های گذشته، از وسایلی جدید با ظاهر آنتیک و قدیمی همچون گرامافون‌ها، آباژورهای قدیمی، فانوس، جعبه‌های چوبی قدیمی، پارچه‌های دست باف، سفال‌هایی با نقوش سنتی و ... به عنوان عناصری دکوراتیو و تزئینی برای دیزاین خانه‌ی خود استفاده کنید.

نورپردازی سبک شابی شیک در دکوراسیون داخلی

یکی از مهم‌ترین اصول در سبک شابی شیک، استفاده‌ی بهینه، مناسب و به اندازه از نور طبیعی خورشید است. به همین منظور، از نور آفتاب به عنوان بهترین منبع روشنایی و نورپردازی فضاهایی متناسب با این سبک، به هیچ وجه نباید دریغ شود. از منابع نورپردازی مصنوعی همچون چراغ‌ها و فانوس‌های قدیمی، می‌توان برای تکمیل نور طبیعی و نیز به عنوان عنصری دکوراتیو و تزئینی استفاده کرد.

سخن پایانی در رابطه با سبک شابی شیک در دکواسیون داخلی

در مجموع، سبک شابی شیک، به عنوان یک سبک طراحی داخلی، اصولا از طراحی‌های قدیمی و زینتی الهام گرفته و به منظور ایجاد احساسی کلاسیک و نوستالژی در فضای داخلی استفاده می‌شود. این سبک دکوراسیون داخلی، به دلیل زیبایی آرامش بخش و ایجاد تناقضی شکیل، محبوبیت زیادی بین طراحان داخلی پیدا کرده است.

 

 

سوالات متدوال

 

سبک شابی شیک در طراحی داخلی چیست؟

طراحی شابی شیک، به سبکی اشاره دارد که بر استفاده از مبلمان قدیمی و فرسوده، رنگ‌های روشن به ویژه سفید، طرح‌های گلدار و بافت‌های طبیعی تمرکز دارد. این سبک، ظرافتی نوستالژیک را با استفاده از عناصر الهام گرفته از سبک کلاسیک و قدیمی در فضا ایجاد می‌کند.

 

رنگ‌های اصلی در سبک شابی شیک کدام‌‍اند؟

این سبک اغلب از رنگ‌های ملایم، خنثی و روشنی همچون سفید، طوسی و خاکستری، آبی آسمانی، صورتی هلویی، سبز نعنایی و ... استفاده می‌کند.

 

در طراحی داخلی شابی شیک از چه نوع پارچه‌هایی استفاده می‌شود؟

در سبک شابی شیک، اغلب از پارچه‌های نخی و کتان برای رومیزی‌ها، رومبلی، روبالشتی، پرده‌ها و ... در طرح‌هایی همچون طرح گل‌دار استفاده می‌شود.

Extreme Walls
Extreme Walls Feel the differences!

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋