رنگ سفید در علم روانشناسی معانی مختلفی دارد، از سردی و پوچی گرفته تا خلوص و معصومیت، از تمیزی و طراوت تا کمال و تمامیت. بسته به نگرش هر فرد و فرهنگ جامعهای که در آن زندگی میکند، این رنگ ممکن است معنا و مفهوم متفاوتی داشته باشد. در این مقاله قصد داریم روانشناسی رنگ سفید و برخی از مفاهیم مثبت و منفی آن را با نگاه موشکافانه بررسی کنیم.
رنگها هرکجای دنیا مفاهیم متفاوتی دارند. رنگ سفید هم از این قاعده مستثنا نیست. این رنگ در فرهنگ غرب تداعیگر مراسم ازدواج، فرشتگان آسمانی و مراکز پزشکی است و برای انتقال حس پاکی، پاکیزگی و آرامش استفاده میشود درحالیکه در فرهنگ شرقی (عموما آسیای شرقی) نماد غم و مرگ و اندوه است؛ طوری که از آن بهوفور در مراسم تدفین و عزاداری استفاده میکنند.
در علم روانشناسی رنگ سفید نماد چند مفهوم مختلف است و احساسات متنوعی را به بیننده منتقل میکند. بهترین ویژگی آن بیطرفی و خنثیبودن است؛ در عین حال پر از آرامش و امید است، به زندگی نظم و معنا میبخشد و انرژیهای منفی را از محیط دور میکند. این رنگ با خاصیت نشاطبخش و جوهره دلگرمکنندهاش به آدمها حس ارزشمندبودن میدهد و با پاکسازی افکار به حفظ سلامت عاطفی کمک میکند.
اگر سفید رنگ موردعلاقه شماست، میتوان حدس زد شخصیتی آرام و روانی پاک دارید، کمتر به شلوغی و هیجان علاقهمندید، حس انزوا و سردی را دوست دارید و از فضاهای ساده و آرامشبخش لذت میبرید. صداقت و تمیزی از ویژگیهای ذاتی افراد علاقهمند به این رنگ است.
تقریبا تمام مفاهیمی که گفتیم جزو مفاهیم مثبت رنگ سفید به شمار میروند، اما رنگ سفید از نگاه عدهای سرد، خالی، کسلکننده و بیروح است. برای همین مهم است بدانیم در چه شرایطی از آن استفاده کنیم و در چه شرایطی از آن دوری کنیم.
اگر کسبوکاری مدرن و پرهیجان مثل استارتاپ یا شرکت فناوری دارید، رنگ سفید در برندسازی شرکت شما معجزه میکند. استفاده از این رنگ در استودیوهای هنری تداعیگر بوم تمیز نقاشی و محرک خلاقیت است. در فروشگاههای کوچک نیز برای وسعتبخشیدن به فضا یا ایجاد تضاد بین راهروها و قفسهها از آن استفاده میشود. هر زمان میخواهید روحیه خوشبینی و امیدواری را به بیننده منتقل کنید یا فضای کوچکی را بزرگ و تمیز نشان دهید، میتوانید با خیال راحت از این رنگ استفاده کنید.
اگر برند خود را با یک شخصیت بزرگ به دنیا معرفی کردهاید، استفاده از رنگ سفید بهعنوان رنگ اصلی برند دستوبالتان را هنگام طراحی میبندد! لازم نیست کاملا از این رنگ اجتناب کنید، فقط استفاده از آن را به حداقل برسانید و به خاطر داشته باشید که این رنگ سرد و خنثی در ذهن خیلیها تداعیگر پوچی و بیاحساسبودن است. اگر قصد دارید برند خود را با انرژی بیشتری به دنیا معرفی کنید، پیشنهاد میکنیم رنگ سفید را کنار بگذارید و سراغ رنگهای گرمتر بروید.
روانشناسی رنگ سفید به حوزه و مکانی بستگی دارد که در آن استفاده میشود. این رنگ اغلب در طراحی داخلی، بازاریابی و مد برای برانگیختن احساسات یا تاثیرگذاری بیشتر بر مشتری کاربرد دارد.
سفید یکی از قدرتمندترین رنگها در سیستم متافیزیکی و شبهفلسفی فنگشویی است. اگر با این سیستم آشنایی داشته باشید، میدانید که در آن هر رنگ با عنصر خاصی مرتبط است. عنصر مربوط به رنگ سفید هم فلز است. در طراحی دکوراسیون خانه الهامگرفته از فنگشویی، عناصر شاخص چوبی و شیشهای با فلزات سفید جفتوجور میشوند. برای متعادلکردن فضا نیز از چند وسیله مشکی استفاده میشود. این رنگ برای آشپزخانه، نشیمن، حمام و اتاقخواب عالی است.
در بازاریابی و برندسازی، رنگ سفید برای انتقال احساس امنیت، خلوص، تازگی و تمیزی و همچنین ایجاد تضاد کاربرد دارد. چند برند معروف مثل میشلن، گپ، هیولت پاکارد، لگو، فولکس واگن، استارباکس، فیشر پرایس، لیوایز و فورد در طراحی لوگو و بازاریابی از سفید بهعنوان رنگ شاخص استفاده میکنند.
در حوزه طراحی دکوراسیون، رنگ سفید اغلب برای برجستهسازی برخی از نقاط خانه یا بهعنوان پسزمینهای خنثی برای جلوه بیشتر رنگها، بافتها و اشیای خاص کاربرد فراوان دارد. در طراحی دکوراسیون مدرن و مینیمال، این رنگ بهوفور در کنار سایههای نزدیک به سفید مثل خاکستری روشن یا بژ استفاده میشود.
با نگاهی به روانشناسی رنگ سفید در لباس و حوزه مد بهسادگی میفهمیم این رنگ برای القای حس خلوص، معصومیت، تازگی یا تمیزی استفاده میشود. سفید بهترین گزینه برای بازتاب نور است. از این رو در فصل گرم تابستان برای خنکماندن و فرار از گرما کاربرد دارد. البته از آنجا که خیلی زود کثیف میشود، انتخاب خوبی برای روزهای پرکار نیست.
رنگ سفید در طول تاریخ پای ثابت فرهنگ جوامع، سنتها و هنر بوده است و بسته به کاربردش، احساسات خوشایند و ناخوشایندی را به بیننده منتقل میکند. ویژگیهای نمادین آن را نیز بسته به بافت فرهنگی، میتوان متفاوت تفسیر کرد، اما مفهوم اصلی آن ریشه در پاکی، پاکیزگی و بیگناهی دارد. اگر بهدنبال یک تکه لباس یا اثاثیه میگردید که بهخوبی با رنگهای دیگر جفتوجور شود و احساس شادابی را منتقل کند، سفید انتخاب خوبی برای شماست. با امتحانکردن سایهها و بافتهای مختلف به بهترین انتخاب خواهید رسید.
شما با دیدن این رنگ چه احساسی پیدا میکنید؟ فکر میکنید سفید نماد چه مفاهیم دیگری میتواند باشد؟ نظراتتان را با ما و همراهان ما به اشتراک بگذارید.
پاسخ ها