مجله علمی

مجله علمی

مجله اینترنتی علمی، مطالب کوتاه علمی و آموزنده

نخ دندان و اهمیت آن معرفی انواع و روش های استفاده

نخ دندان و اهمیت آن؛ معرفی انواع و روش استفاده

آیا به‌رغم مسواک‌زدن روزانه، همچنان دچار خرابی دندان می‌شوید؟ اگر پاسختان مثبت است، توصیه می‌کنیم نخ دندان را در روتین بهداشت دهان و دندان خود در کنار مسواک قرار دهید. بسیاری از افراد به‌اشتباه گمان می‌کنند مسواک‌زدن به‌تنهایی برای سلامت دندان‌ها کافی است. این در حالی است که نخ‌دندان به‌اندازه مسواک اهمیت دارد و مکمل آن است. با ما همراه باشید تا بیشتر دراین‌باره بخوانید.

چرا استفاده از نخ دندان اهمیت دارد؟

پلاک دندان باعث‌وبانی بیشتر مشکلاتی است که برای دندان‌ها ایجاد می‌شود. پلاک لایه‌ای چسبناک و پر از باکتری است که با گذر زمان سفت می‌شود و جرم دندان را تشکیل می‌دهد. مسواک‌زدن روزانه توانایی ازبین‌بردن این جرم‌ها را ندارد و اینجاست که نخ‌دندان به کار می‌آید چون از تجمع پلاک و در نتیجه تولید جرم دندان، جلوگیری می‌کند. با کشیدن نخ دندان پلاک دندان از بین می‌رود و غذای باقی‌مانده میان دندان‌ها پاک می‌شود. این مسئله باعث تقویت لثه و به دنبال آن، خونریزی کمتر لثه می‌شود.

انواع نخ دندان

انواع نخ دندان
از راست به چپ: نخ‌دندان برقی، کمانی و معمولی

در گذشته خرید نخ دندان کار دشواری نبود، اما امروزه به‌خاطر تنوع زیاد، هنگام خرید باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. در ادامه انواع نخ دندان را معرفی می‌کنیم تا راحت‌تر نوع مناسب خود را انتخاب کنید.

۱. نخ دندان استاندارد

نوع معمول نخ‌دندان که در همه داروخانه‌ها پیدا می‌شود، نخ‌دندان استاندارد است. نخ دندان استاندارد شامل نخ باریکی از جنس نایلون است که به‌راحتی فضای کم میان دندان‌ها را تمیز می‌کند. اگر دندان‌های به‌هم‌چسبیده‌ای دارید یا ارتودنسی کرده‌اید، نخ‌دندان استاندارد با روکش مومی گزینه‌ای مناسب برای شماست. نخ استاندارد غیرمومی برای افرادی که ارتودنسی کرده‌اند گزینه خوبی نیست، چراکه نخ بر اثر گیرکردن به سیم‌های ارتودنسی از هم باز می‌شود.

۲. نخ دندان کمانی

نخ دندان کمانی شامل تکه‌ای نخ‌دندان روی دسته‌ای پلاستیکی است. راحتی کار با این دسته از نخ‌دندان‌ها سبب تمایل بیشتر مصرف‌کننده به آنها در مقایسه با نخ‌دندان‌های معمولی شده است. به‌کمک نخ دندان کمانی به دندان‌های عقب دسترسی راحت‌تری خواهید داشت؛ انتهای آن معمولا تیز است که به‌جای خلال‌دندان استفاده می‌شود؛ همچنین برای سفر گزینه‌ای مناسب محسوب می‌شود، چراکه جای کمی اشغال می‌کند.

۳. نخ دندان برقی

نخ دندان برقی با اسپری‌کردن آب، بین دندان‌ها را تمیز می‌کند. برای استفاده از آن کافی است مخزن آب آن را پر کنید و سر آن را بین دندان‌هایتان نگه دارید. نخ دندان برقی برای افرادی که ارتودنسی کرده‌اند یا لثه‌های حساسی دارند، گزینه‌ای مناسب است. لازم به ذکر است که برخی از متخصصان معتقدند نخ‌دندان برقی جای مسواک و نخ‌دندان معمولی را نمی‌گیرد.

۴. نخ دندان نواری

اگر حس می‌کنید فاصله بین دندان‌هایتان به‌گونه‌ای است که نخ دندان معمولی توانایی تمیزکردن آنها را ندارد، سراغ نخ نواری بروید. این دسته از نخ‌دندان‌ها نخی پهن‌تر دارند که هم نخ کشیدن را آسان‌تر می‌کنند و هم برای دندان‌هایی که از هم فاصله دارند مناسب‌اند.

۵. فلاس تریدر

فلاس تریدر سوزن پلاستیکی منعطفی است که به‌صورت حلقه‌ درآمده و به‌خاطر جنس سختش، برای کسانی که از ارتودنسی و ریتینر استفاده می‌کنند مناسب است.

۶. سوپرفلاس

سوپرفلاس نخ‌دندان چندکاره‌ای است که از ۳ بخش مختلف تشکیل شده؛ انتهای سفت سوپرفلاس برای استفاده میان سیم‌های ارتودنسی، بخش اسفنجی برای استفاده دور و روی سیم‌های ارتودنسی و بخش نخ معمولی برای پاک‌کردن پلاک از روی لثه و دندان‌ها به‌ کار می‌رود.

چطور نخ دندان مناسب انتخاب کنم؟

ممکن است با دیدن انواع نخ دندان سردرگم شده باشید، اما به‌کمک اطلاعات این بخش می‌توانید بهترین نخ دندان را برای خود انتخاب کنید.

  • اگر دندان‌های به‌هم‌چسبیده‌ای دارید، از نخ‌دندان استاندارد یا مومی استفاده کنید تا راحت وارد فاصله ناچیز بین دندان‌هایتان شود.
  • اگر ارتودنسی، بریج و ریتینر دارید، از سوپر فلاس یا فلاس تریدر استفاده کنید تا با انتهای سفت آنها بتوانید میان سیم، بریج و ریتینر را تمیز کنید.
  • اگر لثه‌های حساسی دارید که به‌سرعت خونی می‌شوند، از هر نوع نخ‌دندانی که راحت‌ترید می‌توانید استفاده کنید.
  • برای کودکان از نخ دندان کمانی یا برقی استفاده کنید چراکه استفاده از آنها راحت‌تر است.
  • اگر مبتلا به ژنژیویت و پریودنتیت هستید، همه نخ‌دندان‌ها برای شما مناسب‌اند، اما مسواک بین‌دندانی برای شما بهتر از نخ‌دندان است.
  • اگر روکش یا ایمپلنت دندان دارید، نخ دندان برقی بهترین گزینه است چراکه بدون آسیب به ایمپلنت و روکش، دندان‌هایتان را تمیز می‌کند.

روش صحیح استفاده از نخ دندان چگونه است؟

آموزش نخ دندان

نحوه استفاده از نخ دندان فقط شامل این چند نکته می‌شود:

  1. حدود ۴۵ تا ۶۰ سانتی‌متر از نخ دندان را جدا کنید و انتهای آن را دور انگشتان میانی خود بپیچید.
  2. حدود ۲ تا ۳ سانت از نخ را با دو انگشت اشاره و شست خود محکم بگیرید.
  3. نخ را به داخل دهان هدایت کنید و آرام با حرکات عقب جلو بین دو دندانتان وارد کنید. به یاد داشته باشید که این کار را برای جلوگیری از آسیب‌دیدن و خونریزی لثه باید به‌آرامی انجام دهید.
  4. هنگامی که نخ‌دندان به لثه رسید، با حرکتی آرام آن را به سطح دندان بکشید و به‌سمت بیرون بیاورید تا اضافه‌های غذا از لای دندانتان خارج شود.
  5. درنهایت بخش استفاده‌شده از نخ را رها کنید و بخش تمیزی از نخ‌دندانی را که دور انگشت خود پیچیده‌اید برای دندان بعدی استفاده کنید. توجه داشته باشید که نخ استفاده‌شده ممکن است دوباره در دهانتان باکتری تولید کند.

بهترین زمان استفاده از نخ دندان

هرکس باید روزانه حداقل ۱ بار از نخ‌دندان استفاده کند. اگر مبتلا به بیماری‌های لثه هستید، بسته به نوع بیماری‌تان تعداد دفعات استفاده باید افزایش پیدا کند. فرقی نمی‌کند پیش از مسواک‌زدن نخ دندان بکشید یا پس از آن؛ این مسئله سلیقه‌ای است.

پس از استفاده از نخ دندان، بهتر است از دهان‌شویه استفاده کنید تا اثری از پلاک و باقی‌مانده غذا در دهانتان باقی نماند.

سؤالات رایج

ـ از چه سنی استفاده از نخ دندان برای کودکان مجاز است؟

والدین می‌توانند استفاده از نخ دندان برای فرزندشان را هر زمانی که کودک ۲ دندان کنار هم درآورد، شروع کنند. معمولا کودکان پس از ۲سالگی ۲ دندان کنار هم درمی‌آورند. استفاده از نخ دندان کمانی برای کودکان پیشنهاد می‌شود، چراکه با استفاده از این نوع دسترسی به دهان کودک راحت‌تر است.

ـ مسواک بهتر است یا نخ دندان؟

اهمیت استفاده از این دو را نمی‌توان با هم مقایسه کرد؛ این دو باید در کنار هم استفاده شوند. مسواک‌زدن پلاک و باقی‌مانده غذا را از سطح دندان می‌زداید و نخ دندان آنها را از میان دندان‌ها پاک می‌کند. درنتیجه این دو مکمل یکدیگرند و به‌هیچ‌وجه نباید آنها را کنار گذاشت.

ـ نخ دندان بهتر است یا خلال‌دندان؟

استفاده از خلال‌دندان برای تمیزکردن بین دندان‌ها به هیچ‌کس پیشنهاد نمی‌شود. خلال‌دندان با وجود سر سخت و تیزش امکان آسیب به لثه را فراهم می‌کند و همچنین امکان شکستن و گیرکردن آن میان دندان‌ها و لثه وجود دارد. علاوه بر اینها، استفاده طولانی‌مدت از خلال‌دندان باعث آسیب به سطح دندان می‌شود.

ـ با خونریزی هنگام استفاده از نخ دندان چه کنم؟

خونریزی لثه یکی از مضرات نخ دندان است اما این مسئله امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد. پیش از این با آموزش نخ دندان کشیدن نحوه صحیح استفاده از آن را آموختید. با استفاده مداوم و صحیح از نخ دندان، لثه در برابرش مقاوم‌تر می‌شود. درهرحال به خاطر داشته باشید که لثه سالم خونریزی نمی‌کند. یعنی اگر خونریزی لثه شما هنگام کشیدن نخ‌دندان ناشی از علل دیگر نباشد، باید استفاده روزمره از آن را در برنامه خود بگذارید.

اگر روزانه از نخ‌دندان استفاده می‌کنید و همچنان لثه شما خونریزی دارد، توصیه می‌کنیم به دندانپزشک مراجعه کنید.

شما بگویید

استفاده از نخ دندان باعث می‌شود مکان‌هایی بین دندان‌ها تمیز شوند که مسواک به آنها دسترسی ندارد. همین مسئله باعث می‌شود اهمیت آن برای سلامتی دهان و دندان انسان هم‌اندازه مسواک و چه‌بسا بیشتر باشد.

شما هم عادت به کشیدن نخ‌دندان دارید؟ تابه‌حال تجربه استفاده از کدام انواع را داشته‌اید؟

مجله علمی
مجله علمی مجله اینترنتی علمی، مطالب کوتاه علمی و آموزنده

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋