Water-Man

Water-Man

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در زمینه تجهیزات و لوازم تصفیه آب کسب کنید، من رو دنبال کنید.
 ۱ نفر را دنبال می کند

زغال فعال چیست و چگونه کار می کند؟

زغال فعال چیست و چگونه کار می کند؟

کربن فعال از عناصر طبیعی مانند پوسته نارگیل، چوب، ذغال سنگ نارس و بامبو ساخته شده است. این ماده مانند یک اسفنج عمل می کند تا مواد شیمیایی موجود در روده شما را جذب کند. توجه به این نکته ضروری است که زغال فعال باید از داروخانه ها و فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی تهیه شود، این محصول مشابه زغال چوب نیست. بر خلاف زغال چوب معمولی، این زغال چوب درجه غذایی است و برای بدن ما بی خطر است.

مواد شیمیایی موجود در غذاهای فرآوری شده، آفت کش های موجود در میوه ها و سبزیجات، باکتری ها و اسیدهایی که باعث سوء هاضمه می شوند می توانند باعث ناراحتی معده شوند. زغال فعال آنها را در روده شما از بین می برد و در نتیجه علائمی که می توانند ایجاد کنند را کاهش می دهد.

 

زغال فعال چگونه کار می کند؟

اتم‌های کربن که سطح داخلی بزرگ کربن فعال را تشکیل می‌دهند، نیروهای جاذبه بیرونی را از سطح نشان می‌دهند. این نیروها که نیروهای واندروالس نامیده می شوند، مولکول های گاز یا مایع اطراف را جذب می کنند.

ترکیب این نیروهای جذاب و مولکول های محیط اطراف منجر به جذب مولکول ها در سطح کربن فعال می شود. برخی از مولکول ها دارای ساختارهایی هستند که باعث می شود آنها راحت تر از بقیه جذب شوند و به همین دلیل است که جداسازی مولکول ها انجام می شود.

 

انتخابات زغال فعال

انتخاب مناسب‌ترین نوع کربن فعال یا بر اساس ویژگی‌های شناخته شده مواد شیمیایی است که باید در فرآیند جذب حذف شوند یا بر اساس یک سری آزمایش‌های آزمایشگاهی کنترل‌شده. کربن های پودری عمدتاً در فرآیندهای دسته ای استفاده می شوند و پس از زمان تماس مناسب با فیلتراسیون حذف می شوند در حالی که کربن های دانه ای در فیلترهای بستر ثابت یا متحرک استفاده می شود.در مورد کربن‌های دانه‌ای، معمولاً کوچک‌ترین اندازه ذرات بر اساس ماندگاری در فیلتر و مقاومت شان قابل قبول انتخاب می‌شود، زیرا بهترین سینتیک جذب را فراهم می‌کند. کربن فعال گاهی اوقات به صورت شیمیایی آغشته می شود تا عملکرد را با جذب شیمیایی بهبود بخشد، زمانی که میل جذبی برای آلاینده های خاص بسیار کم است و نمی تواند مؤثر باشد.

 

زغال فعال چگونه می تواند  به معده کمک کند؟

ناراحتی معده می تواند روز شما را خراب کند. چه گاز معده باشد، چه سوء هاضمه یا نفخ شکم، به سختی می توان علائم را نادیده گرفت. پس از آن زغال فعال می تواند تسکین دهنده باشد. این به آرام کردن علائم ناشی از سندرم روده تحریک پذیر، رفلاکس معده و زخم معده کمک می کند.

زغال فعال به سموم موجود در چربی ها و در دستگاه گوارش متصل می شود و به پردازش غذا کمک می کند بدون اینکه بدن تلاش کند آن را تجزیه کند. مخصوصاً در روده کوچک برای تسکین گاز مفید است. با اسیدهایی که باعث سوء هاضمه (رفلاکس و نفخ) می شوند، به شما امکان می دهد شکم کمتری متورم داشته باشید.

 

دوز زغال فعال چقدر است؟

استفاده از زغال فعال فقط گاهی اوقات توصیه می شود. در واقع، در مورد نحوه واکنش سیستم های داخلی ما به مصرف بیش از حد این ماده تردید وجود دارد. به همین دلیل بهتر است با حفظ عادات غذایی سالم کلیه ها و کبد خود را سالم نگه دارید.

بهترین زمان مصرف زغال فعال مورد بحث است. برخی برای تسکین نفخ آن را قبل یا بعد از غذا مصرف می کنند و گزارش می دهند که نتایج مثبتی را مشاهده می کنند. مشکل مصرف زغال فعال بیش از حد به وعده های غذایی این است که مواد مغذی که می خواهید در بدن خود نگه دارید نیز جذب شوند. برای جلوگیری از این احتمال، برخی پیشنهاد می کنند که قرص ها را بین وعده های غذایی، به طور ایده آل 2 ساعت قبل و بعد از غذا مصرف کنید. به دلیل عدم تحقیق در این زمینه، پاسخ روشنی برای دانستن لحظه بهینه مصرف آن وجود ندارد. بنابراین باید با زمان‌های مختلف آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی برای شما بهتر است.

 

آیا زغال فعال به کاهش وزن کمک می کند؟

وقت آن رسیده که این اسطوره را برای همیشه از بین ببریم. زغال فعال به چربی متصل نمی شود یا آن را تجزیه نمی کند، بنابراین درمان موثری برای کاهش وزن نیست.

 

زغال چوب فعال برای چه چیز دیگری می تواند استفاده شود؟

توانایی زغال فعال تنها به کاهش علائم گوارشی محدود نمی شود. از آن برای سفید کردن دندان های خود یا برای تسکین درد نیش زنبور و زنبور قرمز استفاده کنید. زغال چوب فعال همچنین می تواند برای پاکسازی عمیق پوست و حجم دادن به موهای شما استفاده شود.

 

چگونه زغال فعال را با خیال راحت مصرف کنیم؟

اگرچه می تواند اثرات مثبتی بر بدن شما داشته باشد، اما حتما از آن به درستی استفاده کنید. دستورالعمل های مربوط به دوز را به دقت دنبال کنید. در دوز اشتباه، می تواند باعث یبوست شود (اگر مدفوع شما سیاه است، نگران نباشید، این زغال اکتیو است که پس از انجام کار از بدن شما خارج می شود).

زغال چوب فعال مصرف نکنید اگر:

تو حامله هستی

مشکلات کلیوی یا کبدی دارید

سعی نکنید از زغال فعال برای مبارزه با سم استفاده کنید. در صورت مصرف سم یا در صورت خطر مصرف بیش از حد، با پزشک یا مرکز تخصصی تماس بگیرید.زغال چوب فعال می تواند مواد فعال سایر داروها را استخراج کند و آنها را بی اثر کند. بنابراین اگر از داروی دیگری استفاده می کنید، مصرف آن توصیه نمی شود.

 

Water-Man
Water-Man اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در زمینه تجهیزات و لوازم تصفیه آب کسب کنید، من رو دنبال کنید.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋