Water-Man

Water-Man

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در زمینه تجهیزات و لوازم تصفیه آب کسب کنید، من رو دنبال کنید.
 ۱ نفر را دنبال می کند

کربن فعال چگونه شناخته شد؟

کربن اکتیو چگونه آب آشامیدنی را تصفیه می کند؟

حقیقت این است که هیچ کس دقیقاً نمی داند که چه زمانی خواص کربن اکتیو کشف شده است. با این حال، آن را در یک دوره زمانی طولانی گسترش می دهد که دانشمندان حتی نمی توانند تاریخ استفاده از آن را برای اولین بار در زندگی روزمره انسان تعیین کنند.

در قدیم از زغال سنگ برای تصفیه آب آشامیدنی استفاده می کردند و مردم جهان از 1500 سال قبل از میلاد از آن استفاده می کردند. برای سم زدایی بدنشان همچنین شناخته شده است که پدر علم پزشکی، بقراط، اغلب از زغال اکتیو در درمان های مختلف خود استفاده می کرد.

 

کربن فعال چگونه شناخته شد؟

پیر فلوروس توری، شیمیدان فرانسوی، چنان به خواص کربن اعتقاد داشت که در سال 1831 در حضور همکاران خود در آکادمی پزشکی فرانسه، 10 برابر بیشتر از حد مجاز دوز کشنده استریکنین نوشید. نکته شگفت انگیز این است که او کاملا سالم بود. او سپس به همکارانش توضیح داد که قبلاً حدود 15 گرم زغال فعال نوشیده است که سم را بسته است.

 

کربن فعال از نارگیل چیست و چگونه تولید می شود؟

زغال فعال یک محصول کاملا طبیعی است. این در اصل یک پودر سیاه ریز، بی بو، بی مزه و غیر سمی است. می توان آن را از ذغال سنگ نارس، بامبو، زغال چوب، چوب، خاک اره، پوسته نارگیل، هسته زیتون و همچنین از روغن تهیه کرد. زغال اکتیو فعال مشابه زغال اکتیو معمولی است، اما در نحوه پردازش آنها متفاوت است. کربن فعال در یک محیط کنترل شده و در خلاء گرم می شود. بنابراین سطح بسیار متخلخلی به دست می آورد. این سوراخ ها یا منافذ ریز می توانند سطح کربن را از 500 به 1500 متر مربع در گرم افزایش دهند.

بنابراین، می تواند مواد مختلفی را که در تماس با آن قرار می گیرند، به صورت مایع یا گاز و به مقدار چند برابر وزن خود به هم متصل کند. یک سانتی متر مکعب کربن فعال به اندازه سطح 50000 متر مربع است.

از طرف دیگر، می توان آن را پودر کرد (به پودر تبدیل کرد) تا سطح جذب را به حداکثر برساند.

 

کاربرد های کربن فعال

کربن فعال به عنوان جاذب فیلتراسیون در کاربردهای مختلفی مانند ماسک گاز، تصفیه آب، هود آشپزخانه و در پزشکی برای جذب سموم یا حتی گازهای دستگاه گوارش استفاده می شود. عمدتا در سیستم های تصفیه آب، داروها، تصفیه مواد مختلف، کاتالیزورهای خودرو و غیره استفاده می شود.

این یک عنصر اصلی تصفیه آب خانگی در سراسر جهان است. در فیلترهای آب، هم کربن فعال دانه ای (پودر شده) و هم کربن فعال جامد پیدا می کنیم. کربن فشرده ممکن است سطح جذب کمی کوچکتر از کربن دانه ای داشته باشد، اما زمانی که در فیلتر آب خانگی قرار می گیرد، می تواند آب را از ذرات بزرگتر (گرد و غبار، خاک، زنگ، سنگریزه و غیره) به صورت مکانیکی فیلتر کند.

 

در اینجا معروف ترین کاربردهای کربن فعال آورده شده است

    آکنه، حشرات، پیچک سمی یا نیش مار را تسکین می دهد.

    با حذف سمومی که باعث واکنش های آلرژیک، آسیب اکسیداتیو و عملکرد ضعیف سیستم ایمنی می شوند، به سلامت گوارش کمک می کند.

    با داشتن اثر ضد پیری به جوانی کمک می کند.

    کربن به جلوگیری از آسیب سلولی در کلیه ها و کبد و سلامت آدرنال کمک می کند.

    کلسترول بد را کاهش می دهد و کلسترول خوب را افزایش می دهد.

    کربن به سفید شدن دندان ها کمک می کند و در عین حال بهداشت دهان و دندان را بهبود می بخشد. همچنین از بوی بد دهان و التهاب لثه محافظت می کند.

    با چسباندن موادی که باعث ایجاد نفخ می شوند، نفخ را از بین ببرید.

    با از بین بردن سمومی که در ایجاد آن نقش دارند، به مسمومیت با الکل کمک می کند.

کربن یک روش طبیعی برای تمیز کردن قالب است.

    آب را با به دام انداختن ناخالصی های موجود در آن فیلتر می کند. با این حال، ویروس ها، باکتری ها و فلزات را به دام نمی اندازد.

    در صورت مصرف بیش از حد داروهای دارویی به عنوان پادزهر عمل می کند.

    با از بین بردن سمومی که باعث آسیب می شوند به سلامت پوست و بدن کمک می کند.

با این وجود، ما باید مراقب باشیم زیرا استفاده طولانی مدت از کربن فعال در رژیم غذایی می تواند مقدار زیادی را از بین ببرد.

 

فیلتر آب کربن فعال چگونه به تصفیه آب بهتر دست یابیم

بهینه سازی فیلتر کربن فعال به عوامل مختلفی بستگی دارد:

1. اندازه منابع و نحوه توزیع آنها. این بستگی به منبع کربن و نحوه پردازش آن دارد.

2. با کاهش دما و PH جذب افزایش می یابد. تمام سازندگان فیلتر آب توجه دارند که فیلترهای کربن فعال باید در منبع آب سرد قرار داده شوند نه منبع آب گرم.

3. نرخ جریان. وقتی مواد سمی برای مدت طولانی تری در تماس با زغال هستند، به طور موثرتری حذف می شوند. در اصل، هرچه آب از فیلتر کربن کندتر عبور کند، آب بهتر فیلتر می شود.

کربن مواد سمی را در سوراخ ها (منافذ) خود "ذخیره" می کند، به این معنی که در یک نقطه "انسداد" و نیاز به تعویض دارد. همه سازندگان فیلترها به دلایل ایمنی حداقل سالی یک بار تعویض فیلترها را توصیه می کنند.

 

ظرفیت جذب عالی  کربن فعال

کربن فعال خواص خود را مدیون ظرفیت جذب باورنکردنی خود به دلیل سطح بسیار متخلخل (مانند اسفنج) در سطح میکروسکوپی است: یک پدیده طبیعی که در آن یون های منفی آلاینده ها به سطح کربن متصل می شوند. "مساحت سطح ویژه" مربوط به منابع سطح واقعی است و بنابراین برای اندازه گیری ظرفیت جذب کربن موجود است.

 

Water-Man
Water-Man اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در زمینه تجهیزات و لوازم تصفیه آب کسب کنید، من رو دنبال کنید.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋