Water-Man

Water-Man

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در زمینه تجهیزات و لوازم تصفیه آب کسب کنید، من رو دنبال کنید.
 ۱ نفر را دنبال می کند

نرم شدن آب با رزین چگونه اتفاق می افتد؟

 تولید رزین تصفیه آب

اگر پلیمری که دارای خواص مبدل یونی است، تحت درمان شیمیایی قرار گیرد، تغییراتی ایجاد می شود - بازسازی رزین های تبادل یونی. این یک فرآیند بسیار مهم است. با تبدیل پلیمر-آنالوگ، و پلی تراکم و پلیمریزاسیون بیشتر برای ایجاد مبدل های یونی. شکل نمک و نمک مخلوط وجود دارد. اولی شامل سدیم و کلرید و دومی - سدیم-هیدروژن، نوعی هیدروکسیل کلرید است. تحت این شرایط رزین های موجود. علاوه بر این، در طول فرآیند آنها به شکلی از کار، یعنی هیدروژن، هیدروکسیل و غیره ترجمه می شوند. د- این مواد در زمینه های مختلفی مانند صنایع پزشکی و دارویی، صنایع غذایی، نیروگاه های هسته ای برای فرآوری میعانات استفاده می شود. همچنین بستر فیلتر مخلوط مناسب رزین تبادل یونی.

 

 

کاربرد رزین تبادل یونی در صنایع مختلف

از رزین تصفیه آب برای نرم شدن آب استفاده می شود. علاوه بر این، ترکیب را می توان نمک زدایی با رزین انجام داد. در این راستا، رزین های تبادل یونی اغلب در عملیات تصفیه آب استفاده می شوند. در هیدرومتالورژی برای فلزات غیرآهنی و کمیاب استفاده می شود که در صنایع شیمیایی به عناصر مختلف تصفیه و تقسیم می شوند. مبدل های یونی همچنین می توانند فاضلاب را تمیز کنند و برای سنتز آلی - یک کاتالیزور است. بنابراین می توان از رزین سختی گیر در صنایع مختلف استفاده کرد.

 

نظافت صنعتی با رزین

فوم ممکن است روی سطوح انتقال حرارت ظاهر شود و اگر فقط به 1 میلی متر برسد، مصرف سوخت 10٪ افزایش می یابد. هنوز هم خسارات سنگینی دارند. علاوه بر این، تجهیزات سریعتر فرسوده می شوند. برای جلوگیری از این امر، باید تصفیه آب را به درستی سازماندهی کنید. برای این منظور یک فیلتر با رزین تبادل یونی. مایع تصفیه شده را می توان از مقیاس خارج کرد. روش ها متفاوت است، اما با افزایش نوسانات دما، آنها کوچکتر می شوند. روش های مختلفی برای تصفیه آب وجود دارد. امکان استفاده از پردازش مغناطیسی و اولتراسونیک و روتوش کیلاتورها وجود دارد. اما یک گزینه به طور فزاینده محبوب فیلتراسیون تبادل یونی در نظر گرفته می شود. این باعث می شود که آب ترکیب عناصر را تغییر دهد. هنگامی که از این روش استفاده می شود، آلودگی H2O تقریباً به طور کامل نمک زدایی شده از بین می رود. لازم به ذکر است که دستیابی به این حرکت از راه های دیگر نیز بسیار دشوار است. تصفیه آب با رزین های تبادل یونی نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها نیز بسیار محبوب است. این تصفیه مزایای زیادی دارد و بسیار موثرتر از روش های دیگر است.

 

نرم شدن آب با رزین چگونه اتفاق می افتد؟

نرم شدن آب عبارت است از حذف کم و بیش کامل کاتیون های Ca + 2 و Mg + 2 که از آن نمک تشکیل می دهند، معمولاً با جایگزینی آنها با کاتیون ها یا H + که نمک های آنها در آب بسیار محلول هستند و بنابراین رسوبات جامد تشکیل نمی دهند. در دیگ های بخار

عمیق ترین نرم شدن آب با کاتیونیزه شدن سدیم حاصل می شود. در طی کاتیون‌سازی، آب تصفیه‌شده از طریق لایه‌ای از مبدل کاتیونی که در فیلتر بارگذاری شده است، فیلتر می‌شود.

هنگامی که این اتفاق می افتد، کاتیون ها بین محلول و مبدل کاتیونی تبادل می کنند.

Ca(HCO 3) + 2NaK > CaK 2 + 2 NaHCO 3

CaCl 2 + 2NaK > CaK 2 + 2 NaCl

CaSO 4 + 2NaK > CaK 2 + Na 2 SO 4

Mg(HCO 3 ) + 2NaK > MgK 2 + 2 NaHCO 3

 

همانطور که از معادله مشخص است، در طول فرآیند نرم شدن، نه تنها ترکیب نمک آب تغییر می کند، بلکه مبدل کاتیونی نیز تغییر می کند که سدیم عبوری به آب را آزاد می کند و در مقابل، کلسیم +2 و منیزیم را حفظ می کند. +2. این نرم شدن در لایه ها اتفاق می افتد. ابتدا لایه بالایی مبدل کاتیونی به طور کامل از کلسیم و منیزیم اشباع شده و ظرفیت جذب خود را نسبت به Ca +2 و Mg +2 از دست می دهد.

علاوه بر این، لایه‌های زیر اشباع می‌شوند، ناحیه نرم‌کننده به تدریج پایین می‌آید و آب سخت بدون تغییر ترکیب آن به لایه بالایی مبدل کاتیونی از بین رفته می‌رود. مدت کوتاهی پس از اجرای فیلتر، دو ناحیه در بستر مبدل کاتیونی تشکیل می شود: مبدل کاتیونی تخلیه شده و مبدل کاتیونی فعال. بنابراین فرآیند نرم شدن آب تا mcg-eq/kg 15 در داخل لایه کاری معینی از مبدل کاتیونی انجام می شود که ارتفاع آن به سختی آب نرم شده بستگی دارد و میزان فیلتراسیون آن t معمولاً برابر با 50 تا 100 است. در ابتدای کار فیلتر، سختی باقیمانده آب نرم شده بسیار کم و ثابت خواهد بود.

 

نتیجه گیری

با توجه به خواص رزین سختی گیر، می توان از آنها در صنایع غذایی نه تنها برای آب، بلکه برای تصفیه محصولات، نوشیدنی های مختلف و غیره استفاده کرد. در ظاهر صعود کنندگان - آنها توپ های کوچکی هستند. به آن یون های کلسیم و منیزیم متصل است و آنها نیز به نوبه خود یون سدیم را به آب می دهند. در طول فرآیند شستشو، این دانه ها عناصر متصل را آزاد می کنند. نباید فراموش کرد که فشار ممکن است در رزین تبادل یونی کاهش یابد. این بر خواص مفید آن تأثیر می گذارد. در آن یا سایر تغییرات بر عوامل خارجی تأثیر می گذارد: دما، ارتفاع ستون و اندازه ذرات، سرعت آنها. بنابراین، هنگام پردازش باید وضعیت بهینه محیط را حفظ کند. مبدل های آنیون اغلب در تصفیه آب آکواریوم استفاده می شود - آنها به ایجاد شرایط زندگی خوب برای ماهی ها و گیاهان کمک می کنند. بنابراین، رزین های تبادل یونی در صنایع مختلف، حتی در خانه، مورد نیاز هستند، زیرا می توانند آب را برای استفاده بیشتر تمیز کنند.

Water-Man
Water-Man اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در زمینه تجهیزات و لوازم تصفیه آب کسب کنید، من رو دنبال کنید.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋