معرفی خودروی هاچبک 206 در سال 1998 میلادی نقطه عطفی برای کمپانی فرانسوی پژو به حساب می آمد. 206 و 206 پلاس، که با نشان 207i در ایران عرضه شد، بین سالهای 1998 تا 2012 تولید و به فروش می رسیدند. پژو نسخه 206 پلاس را در سال 2009 و برگرفته از مدل اصلی 207 برای بازار برخی کشورها مثل برزیل طراحی و تولید کرد.
پس از تحریمهای اقتصادی که در سال 1390 بر ایران اعمال شد، تولید 207 متوقف شد. اما بعد از برجام، شرکت پژو به عنوان جبران بدعهدی های خود، خط تولید این خودرو را در ایران به ارزش تقریبی 11 میلیون یورو راه اندازی کرد و حق 207 را به ایران خودرو واگذار کرد. بدین ترتیب نسخه ایرانیزه شده این 207، مانند بسیاری از دیگر خودروهای قدیمی، متولد شد.
ایران خودرو نمونه صندوق دار 207 جدید را نیز معرفی کرده که پس از وقفه ای تقریبا دو ساله راهی بازار شده است. در ادامه با معرفی کوتاه پژو 207 مروری کوتاه به قیمت آن در بازار خواهیم داشت.
در نخستین نگاه به نسخه اصلی و ایرانیزه پژو 207 در کنار یکدیگر تغییر گرافیک چراغ های جلو، به دلیل حجم زیادشان، بیننده را جلب خود می کند. رینگ های آلمینیومی طرح جدید که با توجه به اخبار منتشر شده، در مدل های آینده با ریگن های فولادی و قالپاق جایگزین می شوند.
چراغ های عقب و آینه های جانبی از دیگر بخش هایی هستند که تحت بازنگری ایران خودرو قرار گرفته اند. درون کابین نیز با اضافه شدن مانتور و تغییر طراحی غربیلک فرمان و پشت آمپر شاهد تفاوت هایی با مدل قدیمی تر هستیم.
پیشرانه مورد استفاده در تیپ های 5 و 6 پژو 206 با کد TU5 بار دیگر در این خودرو بکار گرفته است. در بخش فنی این خودرو هیچ تفاوتی با پژو 206 یا پژو 207های قدیمی ندارد. این پیشرانه 4 سیلندر خطی با حجم دقیق 1587 سی سی و 16 سوپاپ که مدتهاست قلب تپنده بسیاری از محصولات ایرانخودرو را شکل میدهد، قادر به تولید 105 اسببخار و 142 نیوتونمتر گشتاور به ترتیب در دور موتورهای 5800 و 4000 است.
ایران خودرو می گوید که شتاب 0 تا 100 در نمونه های جدید پژو 207 11.6 ثانیه ارزیابی شده که به واسطه کوپل شدن پیشرانه TU5 با گیربکس 4 سرعته اتوماتیک AL4 یا دستی 5 سرعته با کد BE4 رقم میخورد. مصرف سوخت پژو 207i جدید در شهر 8.8 لیتر، در جاده 5.4 لیتر و به صورت ترکیبی 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شده است. در مدل های قبلی، شتاب 0 تا 100 اعلام شده توسط شرکت فروشنده در حدود 9.6 ثانیه و حداکثر شرعت در حدود 198 کیلومتر در ساعت عنوان شده بود.
بنابراین افت عملکرد پژو 207 جدید حتی برای ایران خودرو نیز کاملا محرز و آشکار است و در زمان رانندگی نیز به وضوح این مسئله را احساس می کنید.
از امکانات رفاهی و ایمنی بکار رفته در پژو 207i جدید اتوماتیک می توان به 2 عدد ایربگ برای راننده و شاگرد، فرمان هیدرولیک به همراه کلید های اینترفیس روی آن، تهویه خودکار که دمای حداکثر آن در حالت گرمایش از 28 درجه سانتیگراد به 31 درجه افزایش یافته، پورت USB، پخش دی وی دی، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو از داخل کابین، چراغ جلو مجهز به دیلایت، آینه های جانبی برقی هم رنگ بدنه، ایموبلایزر، شیشه جلو و عقب برقی، صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس، دوربین دید عقب، سنسور عقب و کروز کنترل اشاره کرد. سیستم ترمز ضد قفل ABS به همراه سیستمهای کمکی EBD و EBA، ترمز جلو ديسكی با سیستم خنک شونده و عقب ديسكی توپر، که از نقت قوت این خودرو است، از سایر موارد قابل اشاره هستند.
در هفته های اخیر 207 تغییرات قیمت زیادی به خود دیده و از جمع خودروهای قابل دسترس برای همه اقشار جامعه فاصله گرفته است. در ادامه نگاهی به قیمت تقریبی این خودرو، در خرداد 1399 خواهیم داشت.
پاسخ ها