شنیده میشود که «همراه اول»، توسط واحد سرمایه گذاری خطرپذیر خود موسوم به «حرکت اول»، در استارتاپ «همراه مکانیک» سرمایهگذاری قابل توجهی انجام داده است. همراه مکانیک استارتاپی است که از سال ۱۳۹۲ کارشناسی خودرو را به شکل منظم و ساختار یافته به کاربران ارائه میدهد.
به گزارش دیجیتال، مذاکرهی میان همراه مکانیک و حرکت اول از دی ماه ۹۸ آغاز شده و شیوع کرونا هم باعث توقف این مذاکره نشده است. همراه مکانیک در حال حاضر در ۱۸ شهر ایران فعالیت دارد و بر اساس اخباری که به دست دیجیتال رسیده، این مجموعه با سرمایه جدیدی که جذب کرده، قصد دارد که تا پایان سال در همه شهرهایی که جمعیت بالای ۵۰۰ هزار نفر دارند فعال شود.
همچنین جدا از تغییراتی که قرار است به طور کلی در سایت این مجموعه رخ دهد، ویژگیهای جدیدی نیز به زودی عرضه خواهد شد که یکی از آنها مربوط به نمودار هزینه تعمیر و نگهداری خودروهای مختلف است؛ نموداری که شبیه به اقدام گذشته این مجموعه یعنی نمودار تعیین قیمت خودرو خواهد بود.
آنطور که به نظر میرسد، برخلاف تصور عموم، مشتریان مجموعهای چون همراه مکانیک بیشتر از آنکه از پلتفرمهایی چون شیپور باشند، از خارج این مجموعه به آنها سر میزنند با این حال تحقیقات دیجیتال نشان میدهد که پس از این جذب سرمایه، همکاری همراه مکانیک و شیپور بسیار گستردهتر از قبل خواهد شد و این دو مجموعه قصد دارند ویژگیهای جدیدی را به مشتریان خود عرضه نمایند. همکاری شیپور و همراه مکانیک از اردیبهشت ۹۸ به شکل رسمی آغاز شده بود.
حوزههایی که حرکت اول میگوید در آنها سرمایهگذاری خواهد کرد.
حرکت اول در آذر ۹۷ روی استارتاپهای «آچاره» و «اوبار» هم ۲۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری کرده بود. هرچند مشخص نیست دقیقا پرتفولیوی حرکت اول شامل چه استارتاپهای دیگری میشود. با این حال آنچه مشخص است اینکه این بازوی سرمایهگذاری همراه اول، با اعداد بالا به سراغ استارتاپها میرود. اما فارغ از سرمایه گذاری قابل توجه، آنچه میتواند حرکت اول را برای استارتاپها جذابتر کند، جمعیت چند ده میلیونی کاربران همراه اول است؛ پلتفرمی که بیشترین جمعیت کاربر (User Base) را به شکل یکجا در ایران دارد.
گزارش جدید اسمارت آپ که مربوط به عملکرد این صندوق سرمایهگذاری در سال ۹۸ است، آمارهای مهمی را درباره رشد همراه مکانیک مشخص میکند. دیجیتال به زودی گزارش کامل اسمارت آپ را منتشر میکند.
نکته قابل توجه دیگر این است که همراه مکانیک، کمتر از یک سال پیش و در خرداد ۹۸، از «اسمارت آپ» جذب سرمایه کرده بود. اسمارت آپ یک سرمایهگذار خطرپذیر است که بیشتر در استارتاپهایی سرمایهگذاری میکند که در مراحل اولیه رشد خود هستند، اما همراه مکانیک اولین استارتاپ «مید استیج» (در سطح متوسط) بود که اسمارت آپ در آن سرمایه گذاری کرد.
گزارش جدید اسمارت آپ از عملکردش در سال ۹۸ حکایت از این دارد که همراه مکانیک، به عنوان یکی از استارتاپهای پرتفولیوی اسمارت آپ، در سال ۹۸ رکورد فروش ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان را داشته و حالا تیمش نیز بیشتر از ۲۰۰ نفر عضو دارد.
همه این اتفاقات در حالی رخ میدهد که دیوار، که به عنوان بزرگترین پلتفرم فروش محصولات دست دوم شناخته میشود، سال گذشته برندی تحت عنوان «کارنامه» را خلق کرد که مانند همراه مکانیک، خدمات کارشناسی خودرو را انجام میدهد. (جزییات نحوه فعالیت کارنامه را اینجا بخوانید.) حالا با سرمایهگذاری جدید همراه اول در همراه مکانیک، و برنامههایی که ظاهرا همراه مکانیک و شیپور با هم دارند، باید دید رقابت این دو برند کارنامه و همراه مکانیک چگونه پیش خواهد رفت.
پاسخ ها