نبود استحکام بدنه خودرو در لیست استانداردهای صنعت خودروسازی ایران، باعث انتقاد رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا نیز شده است.
مشاهده تصاویری از عدم استحکام بدنه خودرو در تصادفات و آسیبهای جانی بسیار، به مسئلهای عادی برای بسیاری از ما تبدیل شده است. کیفیت پایین آلیاژ بدنه خودروهای داخلی همواره مورد انتقاد مصرفکنندگان بوده است. البته مصرفکنندگان بهدلیل شرایط انحصاری بازار خودرو در ایران، چارهای جز خرید محصولات داخلی ندارند.
نبود استحکام بدنه خودرو در لیست استانداردهای صنعت خودروسازی ایران، باعث انتقاد «سردار تیمور حسینی»، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا نیز شده است. رئیس پلیس راهور در گفتگو با خبرگزاری تسنیم گفت: «تنها راه اثبات این موضوع که آیا ورقه استفادهشده در بدنه خودروها ایمنی لازم و کافی را دارند یا نه، راهاندازی مرکز آزمون تصادفات است.» بنابراین پلیس راهور میخواهد با راهاندازی یک مرکز تست تصادف داخلی، خودروسازان را مجبور کند تا محصولاتشان را در این مرکز به معرض آزمایش بگذارند.
به گفته رئیس پلیس راهور فراجا، تلاش پلیس برای کاهش سهم عامل انسانی نباید باعث شود که سایر حوزهها مسئولیت خود را در این مورد فراموش کنند. به گفته سردار حسینی، پلیس علاوه بر افزایش نرخ جریمههای رانندگی، بحث ایمنی خودرو به ویژه استحکام بدنه خودرو را مورد توجه خود دارد. سردار حسینی در ادامه سخنانش گفت: «بهتازگی سازمان ملی استاندارد اعلام کرده که اگر ثابت شود ورقهای که خودروسازان برای ساخت بدنه و دیگر نقاط خودروها به کار میگیرند، استاندارد مورد نیاز ندارد از تولید و شمارهگذاری آن جلوگیری میکنیم.»
بنابر گفتههای سردار حسینی، مرکز آزمون تصادفات تا شهریور 1403 راهاندازی خواهد شد. پس از راهاندازی این مرکز، پلیس راهور قادر خواهد بود تا استحکام بدنه خودروهای داخلی را در تستهای تصادف خود ارزیابی کند. درحالحاضر استحکام بدنه در لیست استانداردهای 85گانه قرار ندارد. پلیس راهور قصد دارد با افزایش سختگیری بر خودروسازان، استحکام بدنه را نیز به استانداردهای صنعت خودرو اضافه کند. هماکنون کمربند ایمنی، کیسه هوا، سیستمهای ترمز و کنترل پایداری در لیست این استانداردها حضور دارند.
پاسخ ها