دنیای دیجیتال🖥

دنیای دیجیتال🖥

جدیدترین اپلیکیشن ها، معرفی بازی، خبرهای تکنولوژی، معرفی گجت ها، کنسول و بازی ها، موبایل و تبلت، مقالات علمی و فناوری، کسب و کارهای نو، بررسی سخت افزار، همه چیز از دنیای دیجیتال🔴
توسط ۷۵ نفر دنبال می شود
 ۴ نفر را دنبال می کند

تولید هر خودرو در کشور، بیش از ۵۰ میلیون تومان ارزبری دارد

تولید هر خودرو در کشور، بیش از ۵۰ میلیون ‌تومان ارزبری دارد

تولید خودرو در کشور، با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته در جهت خودکفایی، همچنان با خروج ارز همراه است. در همین رابطه عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ساپکو به تازگی در سخنانی میزان ارزبری متوسط تولید هر دستگاه خودرو در کشور را ۱۷۱۵ یورو اعلام کرده که با توجه به نرخ یورو بیش از ۲۷ هزار تومانی به رقمی بالغ بر ۵۰ میلیون ‌تومان می‌رسد.

نکته جالب آنکه با توجه به این رقم و با درنظر گرفتن تیراژ‌ بیش از ۷۰۰ هزار دستگاهی تولید خودرو در سال‌های گذشته، می‌توان اینگونه برآورد کرد که مجموع ارزبری صنعت خوردو به بیش از ۱.۲ میلیارد یورو در سال می‌رسد که البته مشخصا باید تاکید کرد که سهم بیشتر این رقم مربوط به خودروهای مونتاژی عموما چینی می‌شود که با درصد کم داخلی‌سازی در کشور به تولید می‌رسند و سهم کمتری مربوط به خودروهای قدیمی با درصد داخلی‌سازی سنگین است.

هر چند در دوران تحریم، خودروسازان برنامه‌های داخلی سازی متعددی را پیش بردند و موفق هم شدند، اما کماکان بسیاری از قطعات حساس و مواد اولیه تولید خودرو، نیازمند واردات از خارج کشور هستند. مدیر عامل ساپکو در دومین جلسه ستاد ساخت داخل گروه صنعتی ایران خودرو با حضور انجمن‌های قطعه سازی، به سرمایه گذاری بیشتر بر روی صنعت خودرو و قطعه سازی اشاره کرده و این امر را لازمه بالا بردن داخلی سازی خودروها دانسته است.

تولید هر خودرو در کشور، بیش از ۵۰ میلیون ‌تومان ارزبری دارد

عادل پیر محمدی، مدیر عامل ساپکو،  مچنین می‌گوید: «۶۷ درصد از این ارزبری، متعلق به تولید کنندگان مواد اولیه و قطعات الکترونیکی است. بنابراین تنها ۳۳ درصد خودکفایی انجام شده که برای افزایش آن، باید صنایع پتروشیمی، فولاد و الکترونیک هم دست یاری بیشتری برسانند.»

گروه ایران خودرو برای سال ۱۴۰۰ که سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نامیده شده، ۱۲۵ پروژه داخلی سازی در دستور کار دارد که البته بیشتر این پروژه‌ها به قطعات با فناوری بالا، اختصاص یافته اند. در صورت به ثمر نشستن این پروژه‌ها، سالانه ۱۳۳ میلیون یورو صرفه جویی در خروج ارز از کشور انجام خواهد شد.

پیر محمدی برنامه‌های کلان خود کفایی آبی‌های جاده مخصوص برای سال ۱۴۰۰ را به ترتیب، ۷۶ میلیون یورو صرفه جویی در حوزه قطعات ارزبر، ۲۶۵ میلیون یورو خود کفایی در مواد اولیه، ۲۴ میلیون یورو بهینه سازی و ۷ میلیون یورو داخلی سازی قالب‌ها و ابزار عنوان کرده است.

تولید هر خودرو در کشور، بیش از ۵۰ میلیون ‌تومان ارزبری دارد

او میزان سرمایه لازم برای اجرای پروژه‌های داخلی سازی قطعات در سال جاری را ۸۴۹ میلیارد و ۱۳ میلیون یورو قلمداد می‌کند. بر اساس خط مشی فعلی مدیر عامل ایران خودرو، بخشی از فروش اموال و دارایی‌های غیر مولد این گروه صنعتی در سال جاری به تامین سرمایه در جهت پروژه‌های داخلی سازی، اختصاص خواهد یافت. مدیر عامل ساپکو، روش‌های دیگر تامین سرمایه برای این پروژه‌ها را آورده نقدی، سرمایه گذاری سازندگان و اختصاص مطالبات سازندگان به ساخت داخل و تسهیلات بانکی بر شمرد.

تولید هر خودرو در کشور، بیش از ۵۰ میلیون ‌تومان ارزبری دارد

پیر محمدی همچنین از اجرای مشوق‌های مختلف برای تسهیل پروژه‌های ساخت داخل خبر داد. از جمله این مشوق‌ها می‌توان به عقد قرارداد با سازندگان به قیمت هزینه تمام شده قطعه یا بر مبنای فوب خلیج فارس و پرداخت مبلغ قطعه به صورت ماهیانه اشاره کرد. همچنین بنا بر این است که تعامل قطعه سازان با شرکت‌های دانش بنیان افزایش یابد تا مشکلات فنی نیز به شکلی سریع‌تر، حل شوند.

دنیای دیجیتال🖥
دنیای دیجیتال🖥 جدیدترین اپلیکیشن ها، معرفی بازی، خبرهای تکنولوژی، معرفی گجت ها، کنسول و بازی ها، موبایل و تبلت، مقالات علمی و فناوری، کسب و کارهای نو، بررسی سخت افزار، همه چیز از دنیای دیجیتال🔴

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋