تعداد کدهای رهگیری صادر شده تا ساعت ۱۸ روز یکشنبه ۱۳ مهرماه ۱۴۰۴، به رقم شش میلیون و ۳۱۰ هزار نفر رسید.
آمارهای منتشر شده از مرحله جدید ثبت نام ایران خودرو، گذشته نهچندان دور را بهخاطر ما میآورد. پیش از راهاندازی سامانه یکپارچه، محصولات ایرانخودرو و سایپا با روش قرعهکشی به متقاضیان عرضه میشدند. در هر مرحله از عرضه، گروه زیادی از متقاضیان خواهان خرید تعداد محدودی از خودروها بودند.
اکنون و پس از حذف شرایط محدودکننده همچون بلوکه کردن مبلغی در حساب بانکی یا در اختیار داشتن گواهینامه رانندگی، تعداد ثبتنام کنندگان خودرو به شدت افزایش یافته است. آمارهای ارائهشده از سوی ایرانخودرو نشان میدهد که در مرحله اخیر عرضه محصولات این شرکت، حدود شش میلیون و پانصد هزار نفر متقاضی خرید خودرو بودهاند. حال آنکه در ازای این میزان تقاضای عظیم، تنها ۷۳ هزار دستگاه خودرو عرضه شده است.
تعداد کدهای رهگیری صادر شده تا ساعت ۱۸ روز یکشنبه ۱۳ مهرماه ۱۴۰۴، به رقم شش میلیون و ۳۱۰ هزار نفر رسید. از این رقم، پنج میلیون و ۶۰۵ هزار نفر در فرآیند ثبت نام ایران خودرو شرکت کردهاند.
همانگونه که اندکی قبل اشاره کردیم، ۷۳ هزار دستگاه خودرو در این مرحله عرضه شدهاند. این خودروها به نسبت ۲۰-۳۰-۵۰ تقسیم خواهند شد.۵۰ درصد خودروها به طرح جوانی جمعیت اختصاص خواهند یافت. ۲۰ درصد خودروها مربوط به طرح نوسازی خودروهای فرسوده هستند. ۳۰ درصد باقی مانده نیز در اختیار بزرگترین گروه از متقاضیان یعنی مشتریان عادی قرار خواهند گرفت.
اگر آمار نفرات ثبتنام کننده را به تعداد خودروهای عرضه شده تقسیم کنیم، میتوان گفت که به ازای هر ۷۶ نفر، یک دستگاه خودرو عرضه شده است. بعید است این تعداد ثبتنام کننده برای مصارف شخصی اقدام به خرید خودرو کرده باشند. با افزایش فاصله قیمتی خودروها در بازار و کارخانه، بار دیگر وسوسه خرید خودرو از کارخانه و فروش آن با نرخ بالاتر در کارخانه بر گروهی از مصرفکنندگان چیره شده است.
بااینحال نباید به این خیال خام دل خوش کرد. بازار خودرو همچنان در رکود به سر میبرد و خریداری وجود ندارد. از سوی دیگر ایران خودرو نیز درخواست افزایش قیمت محصولات خود را صادر کرده است. با توجه به سابقه قبلی این شرکت، احتمالاً نرخ محصولات ایران خودرو به قیمت بازار آنها نزدیک خواهند شد.
پاسخ ها