فولکس واگن در همایش Power Day که چندی پیش برگزار شد، اعلام کرد با تاسیس شش کارخانه جدید در خاک اروپا، میخواهد خیال خود را از بابت تامین باتری برای محصولات الکتریکی راحت کند. این کارخانهها به خودروساز بزرگ آلمانی کمک خواهند کرد هزینه تولید باتری را به میزان چشمگیری کاهش دهد.
شاید بدانید باتری، گرانترین قطعه یک خودروی برقی محسوب میشود. با توجه به این مساله، فولکس واگن خواهد توانست مدلهای برقی را با قیمت به مراتب کمتری راهی بازار کند.
ژرمنها در همایش موسوم به Power Day، علاوهبر رسانهای کردن تاسیس این شش کارخانه، جزئیات دیگری را در اختیار رسانهها قرار دادند. تولید باتری با سلولهای جدیدی که اخیرا طراحی شده، یکی از این موارد بود. به گفته فولکس واگن این سلولها در سال 2023 عرضه شده و تا سال 2030 در 80 درصد از مدلهای برقی کمپانی به کار گرفته خواهند شد.
فولکس واگن ادعا میکند این سلولها بهینهسازی شده و تولید و بازیافت آنها راحتتر از نمونههای فعلی است. این شرکت امیدوار است طراحی جدید سلولها، قیمت تمام شده باتری برای مدلهای پایینرده را تا 50 درصد و برای سایر مدلهای تولید انبوه را تا 30 درصد کاهش دهد.
توماس شمال (Thomas Schmall) مدیر بخش تکنولوژی فولکس واگن در این باره گفته:
«ما قصد داریم از هزینه و پیچیدگی باتری کاسته و در عین حال برد حرکتی و عملکرد آن را بهبود ببخشیم. این امر در نهایت حمل و نقل الکتریکی را بهصرفه و به تکنولوژی غالب تبدیل خواهد کرد.»
هربرت دیس مدیرعامل گروه فولکس واگن هم افزوده:
«حمل و نقل الکتریکی به تجارت اصلی ما تبدیل شده، ما میخواهیم در عصر حمل و نقل سبز، در مسابقه داشتن بهترین باتری و بهترین تجربه مشتری، به یک پیشتاز بلندمدت تبدیل شویم.»
اما نکته جالب اینکه فولکس واگن هم کارخانه خود را گیگافکتوری نامیده، با این تفاوت که برخلاف تسلا، از حرف کوچک در ابتدای کلمه استفاده کرده است! به گفته این کمپانی، شش کارخانه مذکور پس از شروع به کار، سالانه 240GWh باتری تولید خواهند کرد. بد نیست بدانید این رقم برای ساخت 5 میلیون دستگاه مدل پایه از هاچبک برقی ID.3 کافی خواهد بود.
آنطور که اعلام شده، دو گیگافکتوری اول فولکس واگن در شهر زالتسگیتر آلمان و شلفتئو سوئد احداث خواهد شد. کارخانه واقع در سوئد ماموریت تولید باتریهایی با تعداد کمتر اما قیمت بالاتر را بر عهده خواهد داشت. این باتریها از سلولهای جدید ساخته شده و مخصوص استفاده در برندههای ردهبالای گروه فولکس واگن خواهند بود.
همانگونه که در بالا نیز اشاره کردیم، فولکس واگن میگوید سلول جدید با تمرکز بر بهبودهای ساختاری طراحی شده است. هر چند این باتریها از نوع جامد نیستند، ولی گامی بزرگ در زمینه تکنولوژی ساخت باتری محسوب شده و کمک شایانی به فراگیر شدن خودروهای برقی خواهند کرد. ژرمنها معتقدند تکنولوژی باتری جامد چند سال پس از عرضه سلولهای جدید در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت.
علاوهبر مواردی که ذکر شد، فولکس واگن همکاری با دیگر کمپانیهای فعال در حوزه انرژی را نیز دنبال میکند تا بتواند زیرساختهای مربوط به شارژ در اروپا را ارتقا دهد. این خودروساز آلمانی در نظر دارد به منظور اطمینان خاطر مشتریان خودروهای برقی، تعداد ایستگاههای شارژ در اروپا تا سال 2025 را به 18 هزار واحد برساند.
پاسخ ها