افت قیمت باتری خودروهای برقی خبر فوقالعادهای برای صنعت خودروهای برقی است.
۲۰۲۴ میلادی، سال انقلاب در قیمت باتری خودروهای برقی بود. براساس مطالعات آژانس بینالمللی انرژی (IEA) سال ۲۰۲۴، قیمت باتریهای لیتیوم – یون حدود ۲۰ درصد کاهش یافت. این افت قیمت بزرگترین کاهش در نرخ باتریها از سال ۲۰۱۷ تاکنون است.
افت قیمت باتری خودروهای برقی خبر فوقالعادهای برای صنعت خودروهای برقی است. باتریها گرانترین بخش هر خودرو برقی هستند. با ارزان شدن باتریها، انتظار میرود قیمت خودروها و کامیونهای برقی نیز کاهش یابد. روند کاهشی قیمت باتریها ناشی از رقابت فزاینده، افزایش تولید و رشد مداوم تقاضا در بازار باتریهاست؛ برای مثال، قیمت لیتیوم سال ۲۰۲۴، باوجود افزایش ششبرابری تقاضا نسبت به سال ۲۰۱۵، تقریباً ۲۰ درصد کاهش یافت و به سطح قیمت سال ۲۰۱۵ رسید.
درحالحاضر چین بر بازار باتری خودروهای برقی تسلط دارد. ۸۰ درصد باتریهایی که در خودروهای برقی استفاده میشوند، تولید چین هستند. برتری چین در بازار باتری منجر به کاهش هزینه و نوآوری در این کشور شده است. رقابت شدید داخلی در چین در کنار نیروی کار ماهر و گسترده، به افزایش کارایی تولید و کاهش قیمتها کمک کرده است.
چینیها علاوه2بر باتریهای لیتیوم – یون، تسلط تقریباً کاملی بر بازار باتریهای لیتیوم آهن فسفات دارند. این باتریها اکنون به لطف توسعه مداوم، مناسب استفاده در خودروهای تولید انبوه شدهاند. درحالحاضر نیمی از بازار جهانی باتری خودروهای برقی در اختیار باتریهای لیتیوم آهن فسفات است.
بااینحال آژانس بینالمللی انرژی متوجه شده باتری خودروهای هیبریدی گرانتر از انواع برقی هستند. در خودروهای هیبریدی از باتریهای کوچکتری استفاده میشود؛ به همین دلیل هزینه ساخت بین سلولهای کمتری تقسیم میشود و قیمت باتری بهازای هر کیلوواتساعت انرژی بیشتر میشود.
در سوی دیگر بازار، آمریکا میخواهد عقبماندگیاش در تولید باتری را جبران کند. این کشور ظرفیت تولید باتری خود را در سال ۲۰۲۴ به میزان ۵۰ درصد افزایش داده است. این رشد بهدلیل سرمایهگذاری شرکتهای کرهای در صنعت باتری آمریکا رخ داده که بهدلیل اعتبارات مالیاتی داخلی به این کشور جذب شدهاند.
پاسخ ها