چند وقتی است که کرمان موتور تصمیم گرفته تا با همکاری قطعه سازان، عمق داخلی سازی خودروهای جک را افزایش دهد. یکی از اولین محصولات هدف برای این کار، سدان کامپکت J4 است. کرمان موتور توانسته با خرید امتیاز و دانش فنی تولید این خودرو، بستر داخلی سازی قطعات آن را فراهم کند. کرمان موتور میخواهد که جک J4 را با داخلی سازی 85 درصدی به بازار، باز گرداند.
در شهریور ماه امسال، کرمان موتور با برگزاری یک نمایشگاه، توانست نظر مثبت تعدادی شرکت قطعه سازی برای داخلی سازی J4 را جلب کند. در این میان، شرکت مهندسی کادک مسئولیت داخلی سازی پیشرانه 1.5 لیتری و سیستمهای برقی جک J4 را بر عهده گرفته است.
این شرکت توانسته قالبهای لازم برای بدنه و تریم داخلی J4 را خریداری کند و در اختیار قطعه سازان قرار دهد. طبق شنیدهها، از فروردین 1400 تولید قالبهای بدنه و تزئینات کابین J4 در ایران آغاز میگردد. سید حمید احمدی، مدیریت پروژه داخلی سازی جک J4 را بر عهده دارد. او گفته که: «تولید J4 در ایران با 20 درصد داخلی سازی آغاز شد، اما تا اردیبهشت سال آینده، به 34 درصد میرسد و در خرداد ماه، 1.5 درصد دیگر هم به آن اضافه میشود.»
حمید احمدی به اهمیت پیشرانه در میان قطعات خودرو اشاره کرده و گفته که کادک موظف به جلب نظر شرکتهای ایرانی برای داخلی سازی پیشرانه J4 شده است. به گفته او: «به تدریج قطعاتی که داخلی سازی میشوند، از پکهای CKD وارداتی جک، حذف خواهند شد.»
احمدی این خبر خوب را هم داده است که پیشرانه جک J4 تا پایان سال 1400 به طور کامل و 100 درصدی، بومی سازی میشود. نکته قابل ملاحظه اینجاست که پیشرانه 1.5 لیتری جک J4، بر روی جک S3 هم موجود است و بنابراین داخلی سازی آن، به کاهش قیمت تمام شده دیگر محصولات جک در کشور هم میانجامد.
با اتمام بومی سازی پیشرانه، سطح داخلی سازی جک J4 به 85 درصد میرسد. در این میان، فقط گیربکس CVT میماند که فعلا ایران توان داخلی سازی آن را ندارد. اما شاید در آینده بستر بومی سازی این قطعه هم در کشورمان فراهم گردد.
شرکت کرمان موتور تا به امروز، نزدیک به 6 هزار دستگاه جک J4 تولید و عرضه کرده است. اما با برنامههای داخلی سازی تعریف شده برای آن، J4 به پر تیراژترین محصول این شرکت تبدیل گردد. به گونهای که کرمان موتور در نظر دارد که در سال 1400، تیراژ 20 هزار دستگاهی را برای جک J4 به ثبت برساند.
آن طور که منابع خبری میگویند، جک J4 احتمالا تا 5 سال آینده بدون تغییر خاصی، به تولید میرسد. اما از آن به بعد، ممکن است کرمان موتور اقدام به عرضه فیس لیفت یا مدلهای جدیدی از این خودرو کند. حمید احمدی در انتها ذکر این نکته را خالی از لطف ندانسته که ورود قطعه سازان به فرایند داخلی سازی جک J4، تکنولوژی و دانش فنی شرکتهای داخلی را به مرور ارتقا میدهد.
پاسخ ها