حدود دوسال قبل شرکتی کوچک به نام ریگان موتور و از زیر مجموعه های گروه خودروسازی کرمان اقدام به عرضه کراس اووری تحت عنوان کوپا T210 در بازار کشورمان کرد. این خودرو که از زمان عرضه آن در کشورمان تنها 2-3 سال می گذرد برپایه زوتی T600 ساخته شده و قرار است که به زودی یک فیس لیفت جدید از آن در بازار عرضه شود.
معرفی و عرضه سریع این فیس لیفت نشان می دهد که صنعت خودروسازی چینی با پیشرفت قابل توجهی مواجه شده و خودروسازی این کشور نیز به دنبال آن است که هرچه سریعتر بازار جهانی را از آن خود کند.
پیش از این سایپا قرار بود به عنوان شریکی تجاری زوتی نسخه اصلی زوتی T600را در کشورمان عرضه کند که متاسفانه با اعمال مجدد تحریم ها مواجه شده و عملا این برنامه کنسل شد.
مطابق با روش مرسومی که اتفاقا در صنعت خودروسازی کشورمان بسیار هم رایج است عموما خودروهای وارداتی بلافاصله پس از معرفی در ایران عرضه نمیشوند و این روش در خصوص کوپا T210 فیس لیفت یا به بیان دیگر نسل دوم زوتی T600نیز صدق می کند.
معرفی این خودرو به سال 2018 باز میگردد و به نظر می رسد سال میلادی آینده این محصول به دست مشتریان ایرانی خواهد رسید به عبارت دیگر بین عرضه نسخه اصلی این خودرو چینی در بازار چین و عرضه در بازار ایران فاصله ای افزون بر دوسال وجود خواهد داشت.
این درحالیست که ریگان تی 210 برای نخستین بار در سال 2013 بر روی خط تولید قرار گرفت. 3 سال بعد یعنی در سال 2016 نسخه اسپرت کوپا T210 و در سال 2017 نسخه کوپه آن در بازار عرضه شد. نسل دوم نیز که قرار است در سال آینده میلادی به بازار کشورمان راه پیدا کند متولد سال 2018 است.
در فیس لیفت کوپا T210 کمپانی سازنده تمام تلاش خود را به کار برده تا مسیر خود را از نسل قبلی جدا کرده و به بلوغ بیشتری در طراحی برسد. در همین راستا نیز کوپا T210 جدید بر پایه طراحی مینیمالیستی ساخته شده است. به عنوان نمونه در این خودرو کنترل بخش عمده ادوات کابین از جمله سیستم تهویه و سیستم چندرسانهای با صفحات لمسی صورت میگیرد.
در جدیدترین فیس لیفت کوپا T210 شاهد افزایش طول و ارتفاع خودرو به اندازه 60 میلیمتر و 2 میلی متر هستیم. فاصله بین دومحور کوپا T210 جدید نیز 2807 میلیمتر است.
نسخه قبلی که در اختیار مشتریان ایرانی قرار گرفته بود به یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر و یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک مجهز است و ریگان موتور نیز نسخه جدید را با همین مشخصات به دست مشتریان ایرانی رساند. نسخه قبلی در تعدادی محدود در نمایشگاههای خودرو عرضه شده و به دست خریداران رسید.
نکتهای که در این میان نباید فراموش کرد این است که ریگان موتور همچنان در به روز رسانی تعهدات نسل قبلی با مشکل مواجه است و تعدادی از خریداران نسل قبلی این خودرو هنوز موفق به دریافت خودرو مورد نظر خود نشدهاند. هنوز مشخص نیست که ریگان موتور نسل جدید را به این مشتریان تحویل خواهد داد یا به سراغ همان نسل قبلی می رود.
نکته قابل توجه اینکه طی چندماه اخیر شاهد عرضه برخی از خودروهای چینی با نشان خودروسازان ایرانی در کشور هستیم و این امر در راستای جلوگیری از اعمال تحریم های آمریکا بر صنعت خودروسازی کشور اتفاق افتاده است اما در صورت تغییر سیاست های کلی دولت تازه آمریکا امکان تغییر این رویه و بازگشت خودروسازان چینی به بازار ایران وجود دارد.
پاسخ ها