حمل و نقل به عنوان حلقه اتصال بخش های مختلف اقتصادی کشور همواره مورد توجه قرار داشته و نحوه به کارگیری و گردش اطلاعات در این بخش از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. زیرا حمل و نقل علاوه بر آنکه که یکی از بخش های مهم و زیربنایی محسوب می شود بر بسیاری از فعالیت های دیگر جامعه نیز تاثیر گذاشته و امکان بهره برداری مناسب از صنایع و استعدادهای جامعه و پیشرفت بسیاری از طرح های کشور را فراهم آورده است.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی بيان کرد:
ما به دنبال جلوگیری از کاهش واردات یا تولید خودرو در داخل کشور نیستیم اما اعتقاد داریم که باید قيمت خودرو را کاهش و هزینه نگهداری از آن را افزایش داد.
کارگروه مسافری وزارت راه و شهرسازی با حضور معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و مسئولان بخش مسافری سازمان ها و شرکت های تابعه، ادارات کل استانی، شهرداری ها در وزارتخانه برگزار شد.
مهرداد تقی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در ابتدای این جلسه با اشاره به رابطه سیاست های خودرویی و قیمت سوخت در ایران گفت: در این زمینه قيمت خودرو شخصی و باری بالا و همچنین هزینه نگهداری پائین می باشد که این موضوع صحیح نبوده و سبب خودرو محوری شده است.
بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار وسیله نقلیه باری مسئول جابجایی کالاها در جاده های ایران هستند.تقی زاده اظهار کرد: در کشورهایی که از حمل و نقل هوایی و ریلی کمتر استفاده می شود تعداد تلفات ناشی از حوادث رانندگی بالاتر است و این مسئله در کشورهایی که سوخت ارزان تری دارند نیز صادق است.
همچنين مقایسه قيمت خودرو در ایران و سایر کشورهای جهان از جمله کشور آلمان از سوی کارشناس معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تشریح و سپس از سوی حاضران جلسه مورد پرسش و پاسخ قرار گرفت. در این گزارش عنوان شد که یکی از علل بالا بودن قيمت خودرو بالا بودن تعرفه واردات است و در این خصوص ایران رتبه دوم جهان را دارد.
این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی همچنین با توجه به اینکه این گزارش بر اساس شاخص GDP تهیه شده است تأکید کرد که بار دیگر باید با در نظر گرفتن معیار حداقل دستمزد تعیین شده از سوی وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی قدرت خرید و قیمت سوخت پرداختی از سوی مردم محاسبه شود.
صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه های طبیعی را در جهان داراست.
تقی زاده در بخش دوم نشست که با اشاره به قابلیت های صنعت گردشگری در شهرها و استان ها گفت: یکی از پتانسیل های قابل توجه و درآمدزا در شهر پتانسیل های گردشگری است و در بسیاری از کشورها زنده نگه داشتن شب ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و یکی از جذابیت های شهری محسوب می شود. در این خصوص شهرداری ها در قبال دادن مجوز برای فعالیت شبانه اماکن تفریحی، فروشگاه ها و رستوران ها درآمدزایی می کنند که باعث رضايت مردم مى شود.در بیشتر کشورهای دنیا حمل و نقل درون شهری به عهده شهرداری و حمل و نقل برون شهری بر عهده راه و شهرسازی است و این دو مجموعه با دو ساختار مخلتف به نحوی سیستم حمل و نقل را مدیریت می کنند که مردم احساس نمی کنند در استفاده از این شبکه از سازمانی به سازمان دیگر منتقل شدند.
او در بخش سوم با اشاره به تدوین استراتژی های حمل و نقل از سوی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: درحالی که توسعه حمل و نقل ریلی در اولویت برنامه های وزارت راه و شهرسازی قرار دارد اما حجم واردات ناوگان جاده ای بالاتر است و در عوض از سوی دستگاه های مختلف برای واردات ناوگان ریلی سد و مانع تراشی می شود. همچنین با نگاهی به بودجه ها در میابیم که بودجه بخش حمل و نقل جاده ای از بخش ریلی بیشتر است.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «به حمل و نقل عمومی یارانه کمتری پرداخت می شود» گفت: شهرداری ها موظف به جابجایی مردم هستند نه خودروها که در این خصوص با نگاهی به کشورهای مختلف حتی روسیه در میابیم که کشورهای ثروتمند نیز علی رقم داشتن منابع مالی لازم هیچ گونه اقدامی به تعریض معابر و احداث بزرگراه های دو طبقه نمی کنند، بلکه در عوض ایستگاه های حمل و نقل عمومی برای جابجایی مردم با کمترین فاصله در فواصل کوتاه و بلند فراهم شده است.تقی زاده خاطرنشان کرد: تدوین استراتژی های حمل و نقل با همکاری شهرداری ها، وزارت کشور و بخش های مختلف مرتبط با حمل و نقل تدوین و ۱۰۴ اقدام استراتژیک آماده شده است.
در ادامه با توجه به ارائه برخی نواقص و آسیب ها در صنعت گردشگری ایران با رویکرد حمل و نقل از طرف جامعه تورگردانان، مقرر شد دفتر ارزیابی های اقتصادی و مدیریت بهره وری حمل و نقل با برگزاری جلسات مستمر با بخش دولتی و خصوصی نسبت به حل موضوعات اقدام نماید.
پاسخ ها