یک خودروی معمولی بیش از 30 هزار قطعه دارد. این قطعات از موادی با جنس متفاوت ساخته شده و کارایی آنها در بلند مدت به عوامل متعددی بستگی دارد؛ از این رو وقتی صحبت از میزان قابل اعتماد بودن باشد، محصولات شرکتهای مختلف، تفاوتهای قابل ملاحظهای با یکدیگر پیدا میکنند.
در طول تاریخ برخی خودروسازان به ویژه برندهای ژاپنی، به کیفیت خوب و استهلاک کم مشهور شدهاند. اما در این بین مدلهایی از چند برند غیر ژاپنی نیز وجود دارند که کاملا بیدردسر ظاهر شده و در بلندمدت مالکین خود را به دردسر نینداختهاند. با این مقدمه در مطلب حاضر قصد داریم برخی از قابل اعتمادترین خودروهای ساخته شده تا به این تاریخ را مرور کنیم. اگر این موضوع برای شما مخاطبین گرامی جذابیت دارد، دعوت میکنیم با ادامه مطلب همراه دیجیتال باشید.
خودروهای آلمانی به استهلاک و هزینه نگهداری بالا معروف هستند. به همین خاطر افت قیمت آنها عمدتا زیاد است و مالکین دوم و سوم آنها مجبورند مبالغ بیشتری را صرف نگهداری کنند.
با وجود این در بین خودروهای آلمانی هم میتوان استثناهایی مثل مرسدس بنز E کلاس W124 را پیدا کرد. این نسل که بین سالهای 1984 الی 1995 روی خط تولید قرار داشت، به خاطر طراحی ساده اما متناسب و همچنین عملکرد مطمئن خود طرفداران بیشماری دارد.
با گذشت نزدیک به سه دهه، نمونههای سالم و سرحال این خودرو با کارکردی بیش از 500 هزار مایل (804 هزار کیلومتر) و بدون تعمیر اساسی موتور مشغول تردد در خیابانهای جهان هستند. البته ذکر این نکته ضروری است برای نگهداری از یک خودروی لوکس، باید مبلغ لوکسی را نیز کنار گذاشت!
از میان مدلهای جدیدتر باید به تویوتا 4Runner اشاره کرد. نسل کنونی این شاسیبلند جانسخت ژاپنی از سال 2010 تولید میشود و همین امر میتواند گویای عملکرد مطمئن پلتفرم آن باشد. با آنکه این خودرو از امکانات و تجهیزات زیادی سود نمیبرد، ولی شاید دلیل اصلی اطمینان بالای آن، سادگی و دوری از هرگونه پیچیدگی باشد.
نیروبخش تویوتا 4Runner یک موتور 4 لیتری V6 است که توانایی تولید 270 اسب بخار قدرت و 376 نیوتن متر گشتاور را دارد. وظیفه انتقال قدرت به هر چهار جرخ هم بر عهده گیربکس 5 سرعته خودکار گذاشته شده است.
مزدا ثابت کرده هر چهار نسل MX-5 قابل اعتماد بوده و مشتریان میتوانند بدون دغدغه نسبت به خرید آنها اقدام کنند. کم نیست تعداد مدلهای دست دوم MX-5 که علیرغم دست به دست شدن بین چند مالک و عبور از کارکرد 200 هزار مایل (320 هزار کیلومتر) هنوز بدون مشکل خاصی در حال استفاده هستند.
هزینه نگهداری پایین و کیفیت ساخت مطلوب، جزو عواملی هستند که مزدا MX-5 را در بازار مدلهای دست دوم محبوب کردهاند. مثل مدلهای قبلی، گزارشهای اولیه درباره مدل 2020 نیز مثبت هستند و به نظر میرسد نسل فعلی به شایستگی ادامهدهنده راه آنها خواهد بود.
تویوتا کمری جایگاه ویژهای در لیست خودروهای قابل اعتماد دارد و بیجهت نیست که این سدان ژاپنی همواره فروش زیادی را در ایالات متحده تجربه میکند. دستیابی به کارکرد 250 یا 300 هزار مایل (402 و 482 هزار کیلومتر) بدون ایراد اساسی از خصوصیات بارز این خودرو است.
عملکرد تویوتا کمری به حدی مطمئن است که در دو دهه اخیر نشریه Consumer Reports بیشترین امتیاز مربوط به میزان اعتماد را به آن اعطا کرده است.
تنها دلیلی که باعث شده هوندا آکورد در این لیست غایب باشد، حضور تویوتا کمری است! در عوض نماینده دیگری از هوندا انتخاب شده و آن مدلی نیست جز سیویکِ دوستداشتنی. از زمان عرضه نسل اول در سال 1972، هوندا سیویک به اطمینان بالا معروف شده است. اما از میان ده نسلی که تاکنون راهی بازار شده، نسل پنجم در این زمینه معروفتر است.
سیویک پنجم بین سالهای 1991 الی 1994 روی خط تولید قرار داشت. این نسل از دوام و مصرف سوخت بسیار خوبی برخوردار بود، طوری که تا کارکرد 150 هزار مایل (241 هزار کیلومتر) موتور نیازی به تعمیر پیدا نمیکرد. مصرف سوخت آن نیز در شهر و جاده به ترتیب با 5.3 و 4.6 لیتر در هر صد کیلومتر برابر بود.
در گذشته ولوو اهمیت چندانی به طراحی محصولات خود نمیداد و اولویت اصلی آن ساخت مستحکمترین، ایمنترین و قابل اتکاترین خودرو در هر کلاس بود. سری 700 و 900 کمپانی نتیجه این سیاست بودند. این دو سری با آنکه طراحی ساده و جعبهای شکلی داشتند، ولی خریداران خود را تا مدتها از رفتن به تعمیرگاه معاف میکردند! با توجه به شاسی بسیار مقاوم و محفظه موتور بزرگ، ولوو سری 700 و 900 جزو مدلهای محبوب شرکتهای تیونینگ بودند.
بد نیست بدانید رکورد بیشترین کارکرد خودرو در اختیار یک دستگاه ولوو P1800 مدل 1966 است. مالک این اتومبیل قدیمی توانسته 3.2 میلیون مایل (5.1 میلیون کیلومتر) مسافت را با آن طی کند.
اولین محصول با نشان لکسس، از حیث میزان قابل اعتماد بودن جایگاهی افسانهای داشت. تویوتا به عنوان مادر این برند، هزینه زیادی را صرف کرده بود تا LS 400 رقیبی شایسته برای رقبای آلمانی باشد. موتور V8 این سدان ژاپنی با گذشت تقریبا سه دهه هنوز مثل ساعت کار میکند. البته این خودرو ایراداتی جزئی مثل نشت از اگزوز و دسترسی سخت به استارتر موتور دارد. در صورت خرابی استارتر، هزینه تعمیر آن به خاطر دستمزد زیاد، نسبتا سنگین خواهد بود.
نکته جالب اینکه مت فرح (Matt Farah) خبرنگار شناختهشده خودرویی با امانت دادن لکسس LS 400 خود به دوستان و آشنایان، رکورد یک میلیون مایل (1.6 میلیون کیلومتر) را با این خودرو ثبت کرده است.
تویوتا کرولا پرفروشترین خودروی دنیا محسوب میشود. محبوبیت این اتومبیل از سال 1999 و با معرفی موتور 1.8 لیتری افزایش یافت. این موتور به حدی عملکرد مطمئنی دارد که به مدت 20 سال توسط تویوتا در نسلهای نهم، دهم و یازدهم مورد استفاده قرار گرفته است.
آن دسته از جوانان سوئدی که به هر دلیلی نمیخواستند و یا نمیتوانستند مدلی از بامو را خریداری کنند، به سراغ ساب 900 میرفتند؛ این در حالی بود که اساتید دانشگاههای سوئد معمولا ولوو 740 را به بقیه خودروها ترجیح میدادند.
درست مثل ولوو، شرکت ساب نیز محصولات جانسختی را تولید میکرد
در تایید کارایی بلندمدت ساختههای ساب همین بس که در موزه اتومبیل ویسکانسین یک دستگاه 900 SPG نگهداری میشود که کارکرد آن بیشتر از یک میلیون مایل (1.6 میلیون کیلومتر) است. گفته میشود در ایالت Maine آمریکا نیز یک دستگاه ساب 900 توربو با کارکرد 400 هزار مایل (643 هزار کیلومتر) وجود دارد که هر سال دو بار سرتاسر خاک این کشور را طی میکند.
نکته تاملبرانگیز اینکه علیرغم بادوام بودن محصولات ساب، این شرکت خود نتوانست دوام بیاورد و در سال 2012 به فعالیت خود پایان داد!
بیشک فولکس واگن بیتل یکی از نمادینترین و پرفروشترین خودروهای تاریخ به شمار میرود. وقتی در سال 1978 تولید این مدل در اکثر کشورها خاتمه یافت، برزیل و مکزیک نسبت به حفظ آن در چرخه تولید ابراز علاقه کردند. این امر سبب شد بیتل اصلی تا سال 2003 در مکزیک به حیات خود ادامه دهد.
عمر بالای قطعات در عین سادگی ساختار و تعمیرپذیری بسیار آسان از جمله ویژگیهای کلیدی بیتل است، طوری که در صورت لزوم یک مکانیک خانگی در عرض 60 دقیقه میتواند موتور هواخنک آن را از جای خود خارج کند؛ این زمان برای مکانیک زبده نهایتا 20 دقیقه است!
پاسخ ها