ماسک در واکنش به صحبتهای گیتس در مورد ناکارآمد بودن خودروهای الکتریکی سنگین مدعی شد که مدیرعامل سابق مایکروسافت از این فناوری سر در نمیآورد.
گیتس مدتی قبل با انتشار پستی در وبلاگ شخصی خود توضیحاتی را در مورد فناوری فعلی و آینده ماشینهای الکتریکی ارائه کرد. از این نظر وی توسعه باتریهای ارزان و بهینهتر میتواند خودروی الکتریکی را به گزینهای واقعی برای همه بدل کند اما حتی در صورت دستیابی به این باتریها نمیتواند به تولید انبوه خودروهای الکتریکی بزرگتر کمکی کند:
«حتی با پیشرفتهای بزرگ در زمینه باتری هم تولید وسایل حمل و نقل در ابعاد تریلر ۱۸ چرخ، جتهای مسافربری و کشتی باری عملی نخواهد بود. الکتریسیته زمانی جوابگو است که قصد طی کردن مسافتهای کوتاه را دارید و برای خودروهای سنگین و مسافتهای طولانی به راهکار دیگری نیاز داریم.»
گیتس در بخش دیگری از سخنانش از سوختهای جایگزینی مثل سوختهای زیستی و الکتروفیولها (هیدروژن، متان، آمونیاک) به عنوان روشهای بهتر و سازگار با محیط زیست برای تامین انرژی ماشینهای بزرگتر مثل کامیون نام برد. با تمام این تفاسیر وی از خودروسازهای بزرگ مثل فورد و Rivian و جیام برای تولید پیکابهای الکتریکی ستایش کرد اما نامی از تسلا و وانت معروف این شرکت به میان نیاورد.
نظریات گیتس درباره ناکارآمد بودن کامیونهای برقی و احتمالا نادیده گرفتن «سایبرتراک» به مذاق ایلان ماسک خوش نیامده. این شرکت جدای از وانت «سایبرتراک» کامیون «Semi» را هم در ۲۰۱۷ معرفی کرده که قرار است در ۲۰۲۱ به دست خریداران برسد. ماسک در صفحه توییتر خود راجع به دیدگاههای بیل گیتس نوشته که او در این زمینه سررشته ندارد. ماسک همچنین به خبرهای هیجان انگیز درباره فناوری باتری در شنبه آینده اشاره کرده است. رونمایی از فناوری چشمگیری برای تولید کامیون برقی کارآمد میتواند جوابی عملی به ادعاهای گیتس باشد.
این اولین بار نیست که این دو کارآفرین در زمینه ماشینهای برقی با هم به مشکل میخورند. سال گذشته بیل گیتس به جای تسلا که قیمتی به مراتب کمتر دارد، پورشه تایکان را به عنوان اولین خودروی برقی خود انتخاب کرد که با انتقاد طرفداران تسلا مواجه شد و ماسک هم در واکنش با اشارهای غیر مستقیم ادعاها در مورد هوش بالای گیتس را مورد تردید قرار داد.
پاسخ ها