دنیای دیجیتال🖥

قوی ترین میدان مغناطیسی جهان توسط ستاره شناسان کشف شد

قوی‌ترین میدان مغناطیسی جهان توسط ستاره‌ شناسان کشف شد

ستاره شناسان با بررسی سیگنال‌های پرتو ایکس یک ستاره نوترونی، قوی ترین میدان مغناطیسی شناخته شده جهان را کشف کردند. میدان مغناطیسی این ستاره نوترونی ده‌ها میلیون برابر قوی تر از هر میدان مغناطیسی است که تاکنون در آزمایشگاه‌های زمین ایجاد شده است.

ستاره نوترونی با نام «GR J1008-57»، متعلق به مجموعه‌ای خاص بوده و در واقع یک «ستاره تپنده » یا «تپ اختر» اشعه ایکس در حال تجمیع است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد این ستاره نوترونی، امواج مغناطیسی قدرتمندی را از خود ساطع می کند.

اما شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چرا اصطلاح «اشعه ایکس در حال تجمیع» در مورد این ستاره به کار برده می‌شود. مواد در این ستاره نوترونی به‌صوت منظم روی سطح آن می‌ریزند و در نتیجه انفجارهای اشعه ایکس پرانرژی دوره‌ای را ایجاد می‌کنند که تلسکوپ می‌تواند آنها را تشخیص دهد.

گروهی از محققان «آکادمی علوم چین» و محققان «دانشگاه توبینگن» آلمان، یکی از این انفجارها را مورد مطالعه قرار داده و متوجه قدرت امواج مغناطیسی بسیار قدرتمند آن شدند.

قوی‌ترین میدان مغناطیسی جهان توسط ستاره‌ شناسان کشف شد

ستاره شناسان در آگوست ۲۰۱۷ و با استفاده از تلسکوپ «Insight-HXMT»، «تپ اختر» را رصد کردند و متوجه «ویژگی پراکندگی تشدید سیکلوترون» یا همان «CRSF» شدند.

«CRSF» با انرژی ۹۰ کیلو ولت اندازه گیری شد و محققان توانستند قدرت میدان مغناطیسی «تپ اختر» را که درحدود یک میلیارد تسلا بود، محاسبه کنند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که میدان مغناطیسی«تپ اختر» با اختلاف بسیار زیادی نسبت به قدرت میدان‌های مغناطیسی ایجاد شده روی زمین، هم اکنون به عنوان قدرتمندترین میدان مغناطیسی جهان شناخته می‌شود.

گفتنی است، قدرتمندترین میدان های مغناطیسی که تاکنون در آزمایشگاه‌های روز زمین ایجاد شده، قدرتی برابر با ۱۲۰۰ تسلا داشته است.

باوجودی که میدان مغناطیسی این تپ اختر، به عنوان قوی‌ترین در جهان شناخته می‌شود، ولی محققان بر این باورند که احتمال دارد نسخه‌های دیگر و البته قوی‌تری از ستاره‌های نوترونی به نام «مگنتار» ممکن است میدان‌های مغناطیسی بسیار قدرتمندتر از ۱۰۰ میلیارد تسلا داشته باشند.

دنیای دیجیتال🖥