سنگ یانگ تیوولی یکی از خودروهایی بود که در زمان آزاد بودن واردات خودرو به کشورمان با استقبال قابل توجه مشتریان مواجه شده بود و صف طویلی برای تحویل این خودرو وجود داشت، اما پس از ممنوعیت ناگهانی واردات خودرو، بسیاری از مشتریانی که در صف انتظار تحویل خودرو خود بودند با در بسته گمرک مواجه شدند و خودروهای ثبت نامی ایشان نیز پس از ماه ها انتظار در حالی به کشور رسید که پروسه ترخیص خودروها با موانع قانونی مواجه شده بود.
حالا اما روابط عمومی رامک خودرو خبر می دهد که پس از رایزنی های گسترده و مشخص شدن نتیجه روندهای اداری، سرانجام امکان ترخیص خودروها فراهم شده و روز گذشته نیز اولین سری به مشتریان این شرکت تحویل داده شده است.
مدیران رامک خودرو ضمن پوزش از مشتریان، این شرایط را ناشی از اتفاقات دوسال اخیر در حوزه اقتصاد کلان میدانند و در مراسمی از مشتریان خود تکریم کردهاند.
در پی وضع ممنوعیت واردات خودرو به کشورمان، ظاهرا وارد کنندگان چاره ای ندارند جز آنکه برای ادامه فعالیت خود به سراغ تولید و مونتاژ محصولات بروند، اما با توجه به وضع تحریم های صنعت خودروسازی در شرایط فعلی کمتر خودروساز غربی ای پیدا می شود که تمایلی برای سرمایه گذاری یا ارتباط مستقیم با ایران نشان دهند. در چنین شرایطی اما مدیر عامل رامک خودرو که نمایندگی رسمی خودروهای سواری سانگ یانگ کره جنوبی در ایران را عهده دار است از احداث کارخانه تولید خودروهای تیوولی این شرکت در ایران خبر می دهد.
علی عزیزی با اشاره به سابقه شرکت رامک خودرو در تولید و مونتاژ اتوبوس در کشور گفت: «شرکت رامک خودرو از سال ۹۱ تولید اتوبوس های برون شهری و بازسازی اتوبوسهای درون شهری را انجام داده که با تکیه بر دیدگاه تولید، این شرکت وارد فار تولید خودروی سواری تیوولی نیز شده است.»
مدیر عامل رامک خودرو خاطر نشان کرد: هم اکنون تمامی مراحل زیرساخت و آماده سازی کارخانه در حال انجام است و با توجه به قرارداد بلند مدت با سانگ یانگ کره جنوبی برای تولید چند مدل از خودروهای آن شرکت در ایران خودروهای تیوولی تولید داخل به عنوان اولین محصول تولیدی مونتاژ داخل از اسفندماه سال جاری روانه بازار خواهند شد.
در بازار جهانی، تیوولی با دو پیشرانه ۱.۶ لیتری عرضه می شود که یکی بنزینی و دیگری دیزل است. نوع بنزینی با کد XGi160 مسلما بیشترین فروش را داشته و در کشورمان نیز موجود است که ۱۲۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۷ نیوتن متر گشتاور دارد. استاندارد NVH برای این پیشرانه بسیار عالی ارزیابی شده است و دلیل آن تنظیم دقیق زنجیر تایم خودرو (تسمه تایم زنجیری) به نظر می رسد.
مدیر عامل رامک خودرو ارائه جزئیات کامل و بیشتر از این پروژه را موکول به برگزاری کنفرانس خبر این شرکت که به زودی برگزار خواهد شد نمود. اما فارغ از مبحث مونتاژ به نظر می رسد که فاصله زمانی شگرف ایجاد شده بین زمان پیش فروش خودروها و تحویل به مشتریان، باعث شده تا بازار سیاه عظیمی برای سنگ یانگ تیوولی ایجاد شود. به نحوی که در شرایط فعلی قیمت های بازار به بیش از 180 میلیون تومان افزایش یافته است و این در حالیست که تیوولی در واقع با قیمتی در حدود 120 الی 130 میلیون تومان توسط رامک خودرو عرضه می شود.
البته رامک خودرو در این زمینه تنها نیست و تا حدود یکماه قبل، قرار بود آرین موتور نیز با احداث خط مونتاژی برای محصولات میتسوبیشی به جمع خودروسازان کشور بپردازد، اما این پروژه ظاهرا در پی وضع تحریم های صنعت خودرو توسط ترامپ از دستور کار گروه آرین سرمایه خارج شده است.
پاسخ ها