darooboom.pharmacy

darooboom.pharmacy

اهمیت ویتامین دی در بارداری

همه ما به ویتامین D نیاز داریم اما اهمیت آن در دوران بارداری مادران بیش از هر زمان دیگری است. کمبود ویتامین D رشد استخوان ها، دندان ها، کلیه ها، قلب و سیستم عصبی کودک شما را با اختلالاتی مواجه می کند.

قبل از اینکه به فواید و خطرات ویتامین D در دوران بارداری بپردازیم، در وهله اول بیایید درباره نحوه دریافت ویتامین D صحبت کنیم.

 

منبع اصلی ویتامین D

منبع اصلی ویتامین دی در تابش نور خورشید نهفته است. زمانی که آفتاب به پوست می تابد بدن شروع به تولید ویتامین دی می کند. اما خورشید منبع قابل اتکایی نیست زیرا بسیاری افراد در منطقه ای زندگی می کنند که از نور خورشید محروم هستند. فصل های پاییز و زمستان نیز تابش خورشید کمتر از فصول دیگر است.

همچنین به دلایل فرهنگی پوشش مانعی بر سر راه جذب ویتامین دی از نور خورشید است. مصرف کرم های ضد آفتاب نیز خود عاملی برای عدم دریافت ویتامین دی از خورشید به شمار می آید.

بنابراین ویتامین دی را از چه طریقی می توانیم دریافت کنیم؟

رژیم های غذایی حاوی ویتامین دی منبع مناسبی برای دریافت ویتامین دی هستند. ویتامین دی در غذاهایی مانند تخم مرغ، جگر، ماهی های چرب مانند سالمون، تخمه کدو و تخمه آفتاب گردان به وفور یافت می شود.

در چند سال اخیر غذاهای غنی شده با ویتامین D مانند بسیاری از انواع غلات، محصولات لبنی و آب پرتقال تولید و به فروش می رسد.

از آنجایی که دریافت ویتامین D کافی در دوران بارداری تنها از طریق غذا و نور خورشید دشوار است، بسیاری از زنان باردار به مکمل‌ها روی می‌آورند.

مکمل های ویتامین D

ویتامین D را می توان در مکمل ها به دو شکل مختلف یافت: ویتامین D2 (ارگوکلسیفرول) و ویتامین D3 (کوله کلسیفرول). هر دوی این فرم ها می توانند سطح ویتامین D شما را افزایش دهند.

 

چه مقدار ویتامین D در بارداری مصرف کنم؟

همه زنان باردار باید هر روز 10 میکروگرم قرص ویتامین D مصرف کنند. این مقدار ویتامین D کافی برای چند ماه اول زندگی کودکتان را تامین می کند.

اگر در دوران بارداری قرص  ویتامین D مصرف نکنید، این خطر وجود دارد که کودک شما استخوان های نرمی داشته باشد. نرمی استخوان ها خود به بیماری راشیتیسم (بیماری که بر رشد استخوان در کودکان تأثیر می گذارد) منجر می شود

.

فواید ویتامین D برای مادران باردار

قرص ویتامین D ، به تنهایی یا همراه با کلسیم یا سایر ویتامین ها و مواد معدنی، در دوران بارداری برای مادر یا فرزند فواید بسیاری دارد از جمله اینکه خطر پره اکلامپسی، دیابت بارداری، وزن کم هنگام تولد را کاهش می دهد. همچنین ممکن است خطر خونریزی شدید پس از زایمان را کاهش دهد.

ویتامین D کافی نیز ممکن است به جلوگیری از زایمان زودرس کمک کند.

در دوران بارداری، ویتامین D از سیستم ایمنی بدن و سلامت استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و دندان‌ها حمایت می‌کند. همچنین برای جذب کلسیم و فسفر ضروری است. برای کودک در حال رشد، ویتامین D از رشد استخوان سالم حمایت می کند.

 

علائم کمبود ویتامین D

کمبود ویتامین D می‌تواند منجر به علائم و نشانه‌های مختلفی شود، از جمله:

  • احساس خستگی
  • نازک شدن موها
  • درد مفاصل
  • افسردگی
  • درد عضلانی
  • ضعف

البته، ممکن است این علائم ناشی از بارداری نیز باشند، بنابراین بهتر است در صورت داشتن هر یک از این موارد، با پزشک یا ماما مشورت کنید.

 

خطرات مصرف بیش از حد ویتامین D در دوران بارداری

در دوران بارداری، توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد مکمل ویتامین D می تواند منجر به مسمومیت شود. هیپرکلسمی به تجمع کلسیم در خون اشاره دارد و در صورت مصرف بیش از حد ویتامین D برای جنین اتفاق می افتد.

همانطور که در بالا ذکر شد بالاترین دوز روزانه در بارداری 4000 IU/day است. در سه ماهه سوم، یک دوز بالاتر ممکن است توسط پزشک برای مدت کوتاهی توصیه شود، اگرچه این امر تحت نظر و در حین نظارت بر سطح کلسیم انجام می شود.

علائم سمیت ویتامین D

علاوه بر تجمع کلسیم، علائم ویتامین D بیش از حد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • ضعف
  • سردرد
  • تکرر ادرار
  • درد عضلات
  • آسیب کلیه و سنگ کلیه
  • فشار خون بالا

 

 

darooboom.pharmacy
darooboom.pharmacy

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋