یوتیوب یکی از محبوبترین و پربازدیدترین شبکههای اجتماعی در دنیاست. سالانه میلیاردها ویدئو در این شبکه بارگذاری میشوند و به همین تعداد نیز تماشاکننده وجود دارد. برخی یوتیوبرها درآمدهایی کلان از کانال خود کسب میکنند و یوتیوبری به شغل اصلی آنها تبدیل شده است. احتمالا حالا سوال شما هم این است که چطور یوتیوبر شویم؟ چه چیزهایی نیاز است؟ چه مهارتهایی باید کسب کنید و چه کارهایی باید انجام دهید؟ در این مقاله میخواهیم به این پرسشها پاسخ دهیم. اگر قصد دارید کانال یوتیوب بسازید یا بهتازگی آن را راهاندازی کردهاید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید. به خصوص ۹ نکته برای موافقیت در یوتیوب را بخوانید.
یوتیوبر کسی است که با پستگذاشتن در شبکه یوتیوب درآمد کسب میکند. برخی از یوتیوبرها شغل دیگری هم دارند، اما برخی با توجه به بالا بودن میزان درآمد از یوتیوب آن را به شغل تماموقت خود تبدیل کردهاند. برخی از یوتیوبرها نام خود را بهعنوان نام صفحهشان انتخاب میکنند و بعضی دیگر از نامهای مرتبط با حوزه فعالیتشان استفاده میکنند.
یوتیوبرها برای موفقشدن در کار خود به مهارتهای خاصی مانند تدوین ویدئو، داستانسرایی، انتقادپذیری و مهارتهای ارتباطی با مخاطبان نیاز دارند. در صورتی که یوتیوبر در کار خود موفق شود، میتواند با شرکتها و برندهای مختلف ارتباط برقرار کند و از راه تبلیغات نیز کسب درآمد کند.
اجازه بدهید پیش از هر چیز به مهمترین سوال هر یوتیوبر پاسخ دهیم. درآمد یوتیوبرها بسیار متغیر است و به تعداد مشترکان، حوزه فعالیت و میزان تعامل بستگی دارد. بیشتر سازندگان محتوا از طریق برنامه شراکت یوتیوب (YouTube Partner Program) درآمد کسب میکنند که برای نمایش تبلیغات پول پرداخت میکند. به طور میانگین، یوتیوبرها بین ۰.۰۱ تا ۰.۰۳ دلار برای هر بازدید تبلیغ دریافت میکنند که بسته به نوع مخاطب و محتوای تولیدی، این مبلغ به طور تقریبی معادل ۱.۶۱ تا ۲۹.۳۰ دلار برای هر ۱۰۰۰ بازدید میشود.
برای کسب درآمد مناسب از این برنامه، به وضوح نیاز به میلیونها بازدید خواهید داشت. به همین دلیل بسیاری از یوتیوبرها از روشهای دیگری مانند حق عضویت کانال، قراردادهای برندینگ، بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)، و فروش محصولات درآمدزایی میکنند.
به عنوان مثال، یوتیوبرهایی که حدود ۱۰۰,۰۰۰ مشترک دارند میتوانند ماهانه بین ۵,۰۰۰ تا ۱۵,۰۰۰ دلار درآمد کسب کنند. اما افراد شناختهشدهای مانند مستر بیست (MrBeast) چطور؟ آنها هر سال از طریق تبلیغات، اسپانسرها، و پروژههای دیگر میلیونها دلار درآمد دارند.
یوتیوبرها از ۳ راه میتوانند کسب درآمد کنند که در ادامه، هریک را توضیح دادهایم.
اگر تعداد دنبالکنندگان و بینندگان آنها به حد مشخصی برسد، خود یوتیوب به آنها پول پرداخت میکند. این حد مشخص، نرخی است که «بازدید بهازای هر هزار نفر» (RPM) نامیده میشود. یوتیوب بر اساس الگوریتمهای خود، میزان تماشای هر ویدئو (بر مبنای دقیقه) و تعداد تماشاگران را برآورد میکند. اگر میزان هرکدام به حد نصاب مشخصی (هزار نفر دنبالکننده یا ۴هزار ساعت تماشای ویدئوها) برسد، یوتیوب با اضافهکردن تبلیغ به هر ویدئو، به شما مبلغی را پرداخت میکند. هرچند این پرداختی بسته به مدتزمان ویدئو، نوع تبلیغ و کشوری که در آن حضور دارید، متفاوت خواهد بود. در کل این مبلغ در ابتدای کار ناچیز است و بهتدریج با شناسایی ایده های پولساز یوتیوب و رشد تعداد مخاطبان بیشتر میشود.
وقتی کانال شما تعداد زیادی دنبالکننده داشته باشد، میتوانید با تولیدکنندگان یا خدماتدهندگان مختلف قرارداد ببندید و محتوایی تولید کنید که آنها از تولیدش حمایت میکنند. بسته به نوع حمایت و میزان تبلیغی که ارائه میکنید، حامی مالی مبلغی را به شما پرداخت میکند. مثلا میتوان یک آگهی را وسط ویدئو جای داد. روشهای خلاقانهتر نیز شامل بلاگری محصولات یا خدمات است که درآمد بیشتری نصیب شما میکند.
مثلا میتوانید برای کسبوکارتان از طریق ساخت ویدئو تبلیغ کنید. این شبیه همان صفحاتی در اینستاگرام است که محصولات خود را میفروشند با این تفاوت که برای ساخت ویدئوهایی که محصول شما را معرفی کنند، باید از تکنیکهای ساخت ویدئو در یوتیوب استفاده کنید.
قبل از شروع به کار کانال یوتیوب، برای شناسایی ایده های پولساز یوتیوب باید حوزههایی را که میخواهید در آن محتوا تولید کنید انتخاب کنید. بهتر است بر موضوعی خاص تمرکز و حیطه فعالیت خود را محدود کنید. الگورتیمهای یوتیوب بر اساس موضوع و هشتگهایی که برای محتوای ویدئوی خود انتخاب میکنید، آن را به مخاطبان پیشنهاد میدهند. اگر هربار درباره موضوعاتی پراکنده و بیربط کلیپ بسازید، احتمال یافتن دنبالکننده کمتر میشود.
هدفی که از راهانداختن کانال یوتیوب دارید، رویکردتان را مشخص میکند. مثلا خیلیها نه برای کسب درآمد بلکه برای هدفهای دیگر مانند آموزش، دغدغههای اجتماعی و فرهنگی یا حتی سرگرمی ویدئو تولید میکنند. اگر هدفتان کسب درآمد است، باید از همان ابتدای راه برنامهریزی بلندمدت کنید.
پس از تعیین چشمانداز و هدفها، باید کانال خود را بسازید. ساخت کانال در یوتیوب رایگان و ساده است. پس از ثبتنام در سایت یوتیوب، گزینه ساخت کانال را بزنید و موارد خواستهشده را کامل کنید. برای کانال خود باید یک عکس، یک بنر و یک تیزر بارگذاری کنید. در انتخاب یا طراحی آنها سلیقه به خرج بدهید و بر اساس رویکرد گفتهشده در گام اول عمل کنید. اگر برنامه شما تبدیلشدن به یک برند است، از حالا باید نام و طرحی مخصوص خودتان طراحی کنید.
حال که کانال یوتیوب خود را راهاندازی کردهاید، باید مستمر محتوا تولید کنید. پستکردن ویدئو هر زمان که وقت آزاد داشتید، روش مناسبی نیست. اگر هدف شما درآمدزایی و رشد صفحه است، باید در زمانهایی مشخص ویدئو را بارگذاری کنید؛ مثلا هر هفته یک بار یا هر ماه یک بار. این برنامه منظم به دنبالکنندگان شما یاد میدهد که چه زمانهایی انتظار تماشای ویدئوهای شما را داشته باشد و درنتیجه تعداد بازدیدها بیشتر میشود.
اگر مطمئن نیستید که درباره چه موضوعی میخواهید ویدئو بسازید، میتوانید از منابع مختلف برای ایدهیابی استفاده کنید مثلا:
شما میتوانید پیش از راهاندازی یوتیوب، یک نقشه راه طراحی کنید و در آن سیر موضوعاتی را مشخص کنید که میخواهید درباره آنها ویدئو بسازید. فرض کنید موضوع شما تاریخ ایران باشد. در این صورت، میتوانید از تاریخ باستان آغاز کنید و مرحله به مرحله پیش بروید. حال فرض کنیم شما مکانیک خودرو هستید، در این حالت میتوانید از قطعات و بخشهای مختلف خودرو چندین ویدئوی دنبالهدار بسازید.
برای تولید محتوای باکیفیت، به تجهیزات اولیهای نیاز دارید که شامل دوربین، میکروفون، نورپردازی، و نرمافزارهای تدوین است. این تجهیزات میتوانند به شما کمک کنند ویدئوهایی حرفهایتر و جذابتر تولید کنید. اما به هر شکل میتوان با یک گوشی و میکروفون هم شروع کرد.
یادگیری ابزارها: کار با این تجهیزات نیاز به یادگیری دارد، اما خوشبختانه در یوتیوب آموزشهای رایگان و زیادی درباره نحوه استفاده از آنها وجود دارد.
اگر بودجه محدودی دارید، نیازی نیست از ابتدا تجهیزات حرفهای تهیه کنید. شروع با ابزارهای ساده مانند تلفن همراه کفایت میکند. با رشد کانال و افزایش درآمد، میتوانید تجهیزات بهتر و حرفهایتر خریداری کنید.
برای موفقیت در یوتیوب، نیاز به رعایت اصول و نکاتی دارید که در ادامه هر کدام را به تفصیل توضیح دادهایم. اگر قصد دارید کانالی پایدار و موفق ایجاد کنید، این نکات کلیدی همراه با جزئیات و مثالهای بیشتر به شما کمک خواهند کرد.
یک کانال موفق در یوتیوب با هدفی واضح و روشن آغاز میشود. داشتن هدف به شما کمک میکند در مسیر خود باقی بمانید و از اتلاف زمان و انرژی جلوگیری کنید. هدف شما میتواند شامل:
هدف نهتنها باید مشخص باشد، بلکه باید قابل اندازهگیری و زماندار نیز باشد. مثلاً اگر میخواهید در ۶ ماه به ۱۰۰۰ مشترک برسید، این هدف باید با برنامهریزی دقیق همراه باشد.
مخاطبان دوست دارند بدانند شما در چه زمینهای تخصص دارید. اگر موضوع کانال شما متنوع و بیربط باشد، احتمالاً مخاطبان سردرگم میشوند و کانال شما را ترک میکنند. تمرکز روی یک موضوع خاص باعث ایجاد هویت برای کانال شما میشود.
محتواهای باکیفیت به معنی استفاده از بهترین دوربین و میکروفون نیست. بلکه شامل برنامهریزی دقیق، نورپردازی مناسب، صدای شفاف و تدوین حرفهای است. کیفیت بالا باعث جلب اعتماد مخاطب و افزایش زمان تماشای ویدئوها میشود.
یوتیوب الگوریتمهایی دارد که کانالهای منظم را بیشتر به مخاطبان پیشنهاد میدهد. انتشار ویدئوها در زمانبندی مشخص، به مخاطبان نشان میدهد که شما جدی هستید و برایشان ارزش قائلید.
هرچه اطلاعات بیشتری درباره موضوع داشته باشید، محتوای شما جذابتر و آموزندهتر خواهد بود. یوتیوب به محتواهایی که ارزش افزوده ایجاد میکنند، اولویت میدهد.
برای دیدهشدن در یوتیوب، باید اصول سئو را رعایت کنید. این شامل انتخاب عناوین جذاب، توضیحات کامل و تگهای مرتبط است. کاور جذاب (Thumbnail) نیز میتواند مخاطب را ترغیب به کلیک کند.
آپلود ویدئو اولین قدم است. برای دیدهشدن، باید از تمامی کانالهای موجود برای تبلیغ استفاده کنید. شبکههای اجتماعی، ایمیل و حتی دوستان و خانواده میتوانند کمک کنند.
خرید بازدید، لایک یا اعضا ممکن است در کوتاهمدت جذاب باشد، اما به ضرر شما تمام خواهد شد. یوتیوب این رفتارها را شناسایی میکند و کانالهایی که این قوانین را نقض میکنند، جریمه میکند.
منبع ۸ نکته اول کانال اسکیلوید است. میتوانید ویدئو را اینجا ببینید
یوتیوب قوانین سختگیرانهای درباره حقوق کپیرایت، محتوای نامناسب و تقلب دارد. نقض این قوانین میتواند منجر به حذف ویدئو یا حتی مسدود شدن کانال شود.
یوتیوبر شدن در ایران با بقیه دنیا دو تفاوت عمده دارد که به فیلتر و تحریم مربوط میشود. به جز این دو مورد باقی موارد مشترک است.
به دلیل محدودیتهای موجود در ایران، دسترسی به یوتیوب فیلتر است. برای استفاده از این پلتفرم، باید راهی پیدا کنید.
نکات مهم:
یکی از بزرگترین چالشهای یوتیوبرهای ایرانی، نقد کردن درآمد دلاری است. یوتیوب درآمد شما را از طریق سرویس Google AdSense پرداخت میکند که به دلیل تحریمها، کاربران ایرانی نمیتوانند بهطور مستقیم به آن دسترسی داشته باشند.
راهحلهای ممکن:
یافتن دنبالکنندگان پرشمار و درنتیجه کسب درآمد از یوتیوب اتفاقی یکشبه نیست. نمیتواند ره صدساله را یکشبه رفت. بنابراین صبر و استمرار شاید مهمترین مهارت برای موفقیت فعالان در یوتیوب باشد. پس باید صبور باشید و حتی سالها در یک صفحه فعالیت کنید تا به موقعیت مدنظرتان برسید.
بله. کسب درآمد از یوتیوب از طریق رسیدن به حد مشخصی از دنبالکننده و نرخ تماشا، همچنین حامی مالی و تبلیغ در ویدئوها امکانپذیر است.
خیر، ساخت کانال در یوتیوب رایگان است. کافی است پس از ثبتنام اولیه، گزینه ساخت کانال را بزنید.
برای آنکه به حدی برسید که یوتیوب تبلیغ به ویدئو اضافه و به شما پول پرداخت کند، باید هزار دنبالکننده و ۴هزار ساعت تماشا داشته باشید. البته یوتیوب تا زمانی که درآمد شما به ۱۰۰ دلار نرسد، پول را پرداخت نخواهد کرد. مثلا اگر صفحه شما بهازای هر هزار بازدید، ۴ دلار درآمد کسب میکند، شما به ۲۵هزار بازدید نیاز خواهید داشت تا به ۱۰۰ دلار برسید.
برای یوتیوبر شدن داشتن یک تلفن همراه هوشمند کافی است. اما اگر برنامههای بلندمدت دارید، بهتدریج و با افزایش مخاطبان باید به فکر تهیه دوربین و میکروفون حرفهای هم باشید. علاوهبر اینها، کارکردن با یکی از نرمافزارهای ویرایش ویدئو نیز لازم است.
خیر. متأسفانه یوتیوب زمانی بهازای تبلیغش به شما پول میدهد که مخاطب دستکم ۳۰ ثانیه از تبلیغ را تماشا کرده باشد. برخی تبلیغات را نمیتوان پیش از گذشت ۳۰ ثانیه رد کرد، اما بیشتر تبلیغات ردکردنی هستند. تبلیغاتی که کنار یا زیر ویدئوی شما ظاهر میشوند و فقط شامل یک لینک هستند، تنها در صورتی که مخاطب روی آنها کلیک کند، درآمدزا خواهند بود.
اگر یوتیوبر هستید یا کار خود را تازه در یوتیوب شروع کردهاید، تجربیات خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.
پاسخ ها