در دنیای امروز، مسائل مختلف مانند رشد روزافزون هوش مصنوعی، همهگیری بیماریها و مشکلات اقتصادی باعث کاهش روحیه کارکنان شدهاند. این نگرانیها در کنار استرسهای روزمره سبب میشوند که کارکنان هرچه بیشتر احساس فشار روحی و روانی کنند. در این شرایط، حفظ و تقویت روحیه آنها ضروری است. در این مقاله ابتدا درباره فواید تقویت روحیه کارکنان میگوییم و سپس ۱۴ راهکار کاربردی برای این کار معرفی میکنیم.
کارمندان خوشحال و باانگیزه یکی از عوامل موفقیت هر سازمان یا کسبوکار به شمار میروند. فواید تقویت روحیه کارکنان را میتوان در این موارد خلاصه کرد:
وضع روحی خودتان چطور است؟ آیا میخواهید رهبری انگیزه بخش برای دیگران باشید در حالی که خودتان حال و روز خوبی ندارید؟! بهتر است پیش از تقویت روحیه کارکنان، اول به وضع روحی خود توجه کنید.
ارتباط برقرارکردن با کارکنان اولین و مهمترین قدم برای تقویت روحیه کارکنان است. کارکنان باید بدانند که چه انتظاراتی از آنها دارید. بدون حرفزدن یا ارتباط برقرارکردن با ایشان چطور میخواهید به آنها اهداف تیم یا جزئیات کار را توضیح دهید؟! وقتی کارکنان بدانند که چه باید بکنند، دیگر نیازی به حدسزدن یا مراجعه مکرر به شما نخواهند داشت، دیگر خسته و گیج نخواهند شد و اشتباهات کمتری خواهند کرد.
پس پیوسته و در بازههای زمانی مشخص، جلساتی با کارکنان خود داشته باشید. شرایط کاری را توضیح دهید و از آنها بخواهید پرسشهای خود را مطرح کنند. گاهی اوقات درباره موفقیتها و مشکلات نیز صحبت کنید تا آنها از اوضاع و احوال کلی تیم هم اطلاع پیدا کنند.
صحبتکردن و دیدار حضوری با کارکنان همیشه خوب است، اما اگر این امکان وجود نداشت چه؟ برخی از ارتباطات کاری نیازی به دیدار حضوری ندارند. پس برای مدیریت ارتباط مؤثر با کارکنان میتوانید از ابزارهای مدیریتی مبتنی بر فناوریهای ارتباطی استفاده کنید. این ابزارها به شما امکان میدهند تا کارهایی را که باید انجام شوند و شرح هر کار را برای فرد مدنظر بفرستید، همچنین از زمان پایان هرکدام مطلع شوید. در مجموع این ابزارها به شما امکان میدهند تا از راه دور، غیرحضوری و در لحظه از روند انجام کارها باخبر شوید.
انسانها دوست دارند کاری که میکنند معنادار باشد. به بیان دیگر، آنها دوست دارند بر زندگی خود و دیگران اثر بگذارند. یکی از روشهای تقویت روحیه کارکنان یادآوری معنا و هدفهای مجموعه به آنهاست. به روشهای مختلف میتوان چنین کاری کرد. یکی جشنگرفتن موفقیتهای گذشته و استفاده از آن برای حفظ روحیه کارکنان است. دیگری مرور فواید اجتماعی شغل آنها و ضرورت فعالیتهایی است که کارکنان در راستای اهداف سازمان انجام میدهند.
گاهی اوقات به دلایل مختلف روحیه کارکنان آسیب دیده است. در این شرایط، شما در جایگاه مدیر مجموعه باید توانایی ترمیم این آسیبها را داشته باشید. اگر اخبار بدی از شرایط روحی کارکنان دریافت میکنید، وقت آن است که کاری کنید. گام اول شناسایی علت مشکل است. چه چیزی باعث شده است روحیه کارکنان خراب شود؟ شاید رفتارهای پیشین خود شما باعثش بوده است یا تعارضی در بین کارکنان وجود دارد. با شناسایی عوامل مسئلهساز، میتوانید گامهای بعدی برای رفع مشکل و ترمیم روحیه کارکنان را بردارید.
تا حد امکان شفاف باشید؛ سعی نکنید که مشکلات را مخفی و از گفتوگو فرار کنید. این کارها اعتماد کارکنان به شما را کم میکند. کارکنان را در جریان مسائلی که مربوط به وظایف آنهاست، قرار دهید.
احساس ارزشمندی چیزی است که همه انسانها به آن نیاز دارند. حتما موفقیتها و دستاوردهای کارکنان خود را ارج نهید و از آنها به شکلهای مختلف تقدیر کنید. گاهی اوقات صرفا آفرین گفتن نیز تأثیرگذار است.
وقتی کارکنان احساس کنند که نظر آنها شنیده میشود، تعهد کاری آنها افزایش مییابد. آنها احساس میکنند که بخشی از یک مجموعه همدل و همبستهاند. درنتیجه سختتر و بهتر کار میکنند. اگر به کارکنان خود نشان دهید که نظراتشان برای شما اهمیت دارد و در تصمیمگیریها لحاظ میشود، روحیه آنها بیشتر میشود.
برای تقویت روحیه کارکنان آموزش پیوسته و مؤثر راهکاری بردبرد است. وقتی شرایط را برای آموزش و رشد حرفهای و شخصی کارکنان فراهم کنید، به آنها امکان میدهید تا مهارتهای خود را ارتقا دهند. درنتیجه کیفیت عملکرد شغلی آنها بهتر از گذشته میشود. بهبود عملکرد شغلی خود میتواند منجر به دریافت پاداش یا ارتقای شغلی و احساس رضایت بیشتر شود. همه اینها بر تقویت روحیه کارکنان تأثیر مثبت دارد.
علاوهبر آموزش کارکنان، مدیران نیز برای تقویت مهارتهای رهبری خود نیاز به آموزش دارند. با تقویت مهارتهای مدیران مجموعه، آنها تعامل بهتری با تیمهای خود خواهند داشت و محیط کاری مناسبتری شکل خواهد گرفت. هوش هیجانی، مهارتهای ارتباطی و مدیریت تعارضها از جمله مهارتهایی هستند که مدیران نیاز به کسب آنها دارند.
فرهنگ سازمانی به مجموعه هنجارهای نوشته یا نانوشتهای گفته میشود که در محیط کار جریان دارند. این هنجارها رفتار همه افرادی را که در محیط کار حضور دارند یا با آن تعامل میکنند مشخص و جهتدهی میکنند. یکی از مسائلی که بر روحیه کارکنان اثر میگذارد، همین فرهنگ سازمانی است. فرهنگ مبتنی بر کار تیمی، دریافت بازخورد و حمایت از یکدیگر باعث تقویت روحیه کارکنان میشود. در مقابل فرهنگی که مبتنی بر رقابت ناسالم، فقدان شفافیت سازمانی و رفتارهای استرسزا باشد، روحیه کارکنان را تخریب میکند.
فعالیتهایی مانند گشتوگذار خارج از فضای کار، شرکت در رویدادهای سرگرمکننده و بازیهای گروهی روشی برای نزدیکترکردن کارکنان به یکدیگر و ایجاد همبستگی است. انسانها وقتی یکدیگر را بیشتر بشناسند، با روی گشادهتر با هم همکاری میکنند. کارکرد دیگر این دورهمیها کاهش استرس است که خود برای تقویت روحیه کارکنان مفید است.
توقفهای کوتاه حین انجام کار نقش مهمی در کاهش خستگی، مهار استرس و افزایش تمرکز دارد. برای پیشگیری از درماندگی و فرسودگی شغلی، استراحت کوتاه در بین کار ضروری است. جهت حفظ روحیه کارکنان، آنها را تشویق کنید که به این توقفهای کوتاه توجه کنند. اگر فرهنگ سازمانی خود را بهگونهای سامان دهید که این استراحتها به رسمیت شناخته شوند و حتی برای آنها امکاناتی هم در نظر بگیرید، روحیه کارکنان خود را بیشتر میکنید.
طراحی و دکوراسیون محیط کار نیز بر روحیه کارکنان اثرگذار است. محیط کاری که زیبا و دوستانه به نظر برسد، باعث تقویت روحیه کارکنان میشود. راهکاری ساده اما کاربردی، استفاده از گل و گیاه در این محیط است. طبق تحقیقات، وجود گیاهان در محیط کار باعث تلطیف فضای کاری میشود و کارمندان حس بهتری به کار خود پیدا میکنند.
پاسخ ها