دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت

دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت

مجله اینترنتی دانایی؛ مقالات به روز علمی، مطالب آموزنده، کسب و کار، سلامت و سبک زندگیِ سالم، موفقیت در تحصیل، موفقیت و رشد فردی
توسط ۱۷ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

بهترین گیاهان خوراکی برای سلامت مغز؛ از جینسینگ تا زردچوبه

بهترین گیاهان خوراکی برای سلامت مغز؛ از جینسینگ تا زردچوبه

تابه‌حال فکر کرده‌اید گیاهان دارویی و ادویه‌هایی که در گوشه‌ای از آشپزخانه‌ خود دارید، ممکن است قوی‌ترین محرک‌های مغز باشند؟ در این مقاله، ۷ نمونه از بهترین گیاهان دارویی برای سلامت مغز را معرفی کنیم. تأثیر این گیاهان در آزمایشگاه بررسی شده است و همین مسئله مؤثربودن آنها را رسما تأیید می‌کند. جالب است بدانید که اثر برخی از این گیاهان بر بیماری آلزایمر نیز بررسی شده و نتیجه مثبت بوده است. با ما همراه باشید تا بهترین گیاهان دارویی برای مغز را معرفی کنیم.

۱. مریم‌گلی

مریم‌گلی

گیاه مریم گلی یکی از بهترین گیاهان دارویی برای سلامت مغز است. طبق تحقیقی در سال ۲۰۱۷، این گیاه حاوی ترکیباتی است که احتمالا روی عملکرد مغز و اعصاب اثر می‌گذارند. این ادویه که به بوی تندش معروف است، به‌صورت دمنوش نیز مصرف می‌شود. در صورتی که علاقه‌ای به مصرف دمنوش مریم‌گلی ندارید، می‌توانید آن را همچون ادویه برای پخت غذاهایی مانند انواع سوپ استفاده کنید.

۲. زردچوبه

زردچوبه در خانه همه ایرانی‌ها پیدا می‌شود. این ادویه که هر روز در غذاهایمان از آن استفاده می‌کنیم، حاوی ماده‌ای به‌نام کورکومین است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد. هر دوی این خاصیت‌ها زردچوبه را به یکی از بهترین گیاهان دارویی برای سلامت مغز تبدیل می‌کنند.

تحقیقی در سال ۲۰۱۰، حاکی از تأثیر مثبت زردچوبه بر بیماری آلزایمر و سلامت مغز بود. تجمع ساختاری پروتئینی به‌نام آمیلوئید بتا باعث بروز آلزایمر می‌شود. تأثیر زردچوبه روی مغز به این صورت است که مغز را از آمیلوئید بتا پاک می‌کند و باعث جلوگیری از آلزایمر می‌شود.

برای بهره‌مندی بیشتر از خواص زردچوبه می‌توانید همراه آن فلفل سیاه مصرف کنید تا جذبش افزایش یابد. زردچوبه یکی از ادویه‌های اصلی تشکیل‌دهنده ادویه کاری است و در صورت تمایل‌نداشتن به مصرف زردچوبه، می‌توانید از ادویه کاری استفاده کنید.

۳. جینکو بیلوبا یا کهن‌دار

جینکو بیلوبا

سال‌هاست که گیاه دارویی جینکو بیلوبا در طب سنتی چین برای پیشگیری از زوال عقل استفاده می‌شود. گفته می‌شود جینکو بیلوبا با افزایش گردش خون و بهبود خون‌رسانی به مغز باعث بهبود عملکرد شناختی می‌شود و به همین خاطر داروی ترمیم مغز به شمار می‌آید.

البته تحقیقاتی که درباره جینکو بیلوبا انجام شده‌اند، نتایج ضدونقیضی داشته‌اند. محققان در برخی موارد شاهد بهبود وضعیت آلزایمر یا ترمیم سلول‌های مغز با مصرف گیاه دارویی جینکو بیلوبا بوده‌اند. مثلا در سال ۲۰۱۵ مقاله‌ای منتشر شد که محققانش ادعا می‌کردند عصاره‌ای از گیاه جینکو بیلوبا به‌نام EGb761 روی برخی از بیماری‌های مغزی اثر می‌گذارد. بیماری‌های ذکرشده در مقاله زوال عقل، اختلال شناختی و مشکلات عصبی بودند.

۴. آشواگاندا

آشواگاندا و پودر آن

آشواگاندا که به جینسنگ هندی هم مشهور است، یکی از بهترین گیاهان دارویی برای مغز محسوب می‌شود. طبق تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۱۰، گیاه آشواگاندا از تشکیل آمیلوئید بتا جلوگیری می‌کند و برای مهار آلزایمر مفید است. همچنین آشواگاندا منجر به کاهش استرس اکسیداتیو می‌شود که عامل پیشرفت بیماری آلزایمر است.

۵. جینسینگ

جینسنگ

اگر دنبال گیاهان دارویی برای تقویت حافظه هستید، جینسینگ بهترین گزینه محسوب می‌شود. این گیاه به پیشگیری از فراموشی و مشکلات حافظه ناشی از افزایش سن معروف است. گیاه جینسنگ حاوی ماده شیمیایی جینسنوزید است که خاصیت ضدالتهابی دارد. طبق بررسی دانشمندان، جینسنوزیدهای موجود در جینسنگ میزان آمیلوئید بتا را در مغز کاهش می‌دهد.

۶. گوتو کولا یا آب‌بشقابی

گوتو کولا یا آب‌بشقابی

گوتو کولا یا آب‌بشقابی در طب آیورودا و طب سنتی چین یکی از گیاهان دارویی مهم برای بهبود تمرکز ذهنی محسوب می‌شود. به همین خاطر می‌گویند گوتو کولا داروی گیاهی مفیدی برای تقویت حافظه و بهبود وضعیت درسی است. علاوه بر این، طبق آزمایش‌های انجام‌شده روی موش‌ها، گوتو کولا به مغز کمک می‌کند با استرس اکسیداتیو مقابله کند.

۷. بادرنجبویه

بادرنجبویه

گیاه بادرنجبویه که اغلب آن را به‌صورت دمنوش مصرف می‌کنیم، دارویی گیاهی برای مغز و اعصاب است که با هدف کاهش اضطراب مصرف می‌شود. در سال ۲۰۰۳، ۴۲ بیمار مبتلا به آلزایمر خفیف و متوسط در آزمایشی شرکت کردند. در این آزمایش به برخی از آنها به‌مدت ۴ ماه عصاره گیاه بادرنجبویه و به برخی دیگر دارونما (پلاسیبو) دادند. کسانی که گیاه بادرنجبویه مصرف کرده بودند، عملکرد شناختی‌شان بهبود چشمگیری یافته بود.

شما بگویید

بعضی مواد غذایی که توجه زیادی به آنها نداریم، ممکن است خاصیتی خارق‌العاده داشته باشند. در این مقاله خواندیم که گیاهانی نظیر بادرنجبویه و زردچوبه از بهترین گیاهان دارویی برای سلامت مغزند و می‌توانید با کمترین هزینه و امکانات، به سلامت مغز خود کمک کنید و از بروز بیماری‌هایی همچون آلزایمر جلوگیری کنید.

شما روزانه چقدر از گیاهان و ادویه‌های نامبرده استفاده می‌کنید؟ آیا از خواص آنها باخبر بودید؟ خوشحال می‌شویم نظرات‌تان درباره این گیاهان را با ما و دیگر کاربران عزیز به اشتراک بگذارید.

دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت
دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت مجله اینترنتی دانایی؛ مقالات به روز علمی، مطالب آموزنده، کسب و کار، سلامت و سبک زندگیِ سالم، موفقیت در تحصیل، موفقیت و رشد فردی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋