دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت

دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت

مجله اینترنتی دانایی؛ مقالات به روز علمی، مطالب آموزنده، کسب و کار، سلامت و سبک زندگیِ سالم، موفقیت در تحصیل، موفقیت و رشد فردی
توسط ۱۷ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

۲۰ توصیه کاربردی برای پیدا کردن شغل بعد از ۵۰ سالگی

۲۰ توصیه کاربردی برای پیدا کردن شغل بعد از ۵۰ سالگی

پیداکردن کار پس از ۵۰سالگی ممکن است سخت و چالش‌برانگیر یا حتی ترسناک باشد. گاهی‌ مدیران بخش استخدام با افراد بالاتر از ۵۰ سال طوری رفتار می‌کنند که انگار به کار تسلط ندارند و مهارت‌ها و افکارشان قدیمی شده و آن‌قدر به‌روز نیستند که بتوانند با شرایط جدید محیط‌ کار کنار بیایند. این تبعیض باعث می‌شود که افراد بالاتر از ۵۰ سال کمتر از جوانان شانس پیداکردن حرفه‌ای جدید را داشته باشند. البته با به‌کارگیری برخی نکات و استراتژی‌ها می‌توانید از پس این کار برآیید. در این مقاله، مهم‌ترین نکات پیدا کردن شغل بعد از ۵۰ سالگی را مطرح کرده‌ایم.

راهنمای مطالعهنمایش

۱. به تجربه‌های کاری خود تأکید کنید

۲. بیش از حد لازم واجد شرایط به نظر نرسید

۳. همیشه فعال بمانید

۴. نشان دهید که از فناوری‌های مدرن سر درمی‌آورید

۵. برای یافتن شغل به سایت‌های کاریابی مراجعه کنید

۶. در فضای مجازی حضوری پررنگ داشته باشید

۷. در رزومه مستقیم به سنتان اشاره نکنید

۸. شرکت و مدیر استخدام آن را بشناسید

۹. مصاحبه‌ای فراموش‌نشدنی داشته باشید

۱۰. پیش از مصاحبه، چند بار تمرین کنید

۱۱. با مدیر استخدام تماس بگیرید

۱۲. ظاهری آراسته داشته باشید

۱۳. درباره حقوق انعطاف‌پذیر باشید

۱۴. کارفرمایتان را هوشمندانه انتخاب کنید

۱۵. دنبال شغلی در شرکت‌های کوچک باشید

۱۶. دنبال شغل ایدئال نباشید

۱۷. دوستانتان را در جریان بگذارید

۱۸. کمک بگیرید

۱۹. تغییر شغل دهید

۲۰. مثبت‌ فکر کنید

۱. به تجربه‌های کاری خود تأکید کنید

برای پیدا کردن شغل بعد از ۵۰ سالگی هرگز به سن خود نگاه منفی نداشته باشید و آن را مزیت بدانید. حتی این مسئله را هنگام مصاحبه با مدیر استخدام مطرح کنید. در واقع شما در طول سال‌ها تجربه‌های کاری خوبی کسب کرده‌اید که می‌توانید تمام آنها را در رزومه خود بنویسید یا موقع مصاحبه مطرح کنید. در رزومه‌تان تمام کارها و پروژه‌هایی را که انجام داده‌اید فهرست کنید و مقابل مدیر استخدام بگذارید.

۲. بیش از حد لازم واجد شرایط به نظر نرسید

اگر دنبال موقعیتی خاص در شرکتی هستید، مراقب باشید توانایی‌ها و مهارت‌هایتان بیش از حد لازم به نظر نیاید. اگر صلاحیت‌تان بیش از حد لازم باشد، ممکن است مدیر استخدام تصور کند بابت این مهارت‌ها حقوق بالایی می‌خواهید یا حتی ممکن است نگران شود که به راهنمایی‌ها و خواسته‌های بخش مدیریت (که احتمال دارد تجربه کمتری از شما داشته باشد) توجه نکنید.

همچنین موقع نوشتن رزومه یا مصاحبه کاری به مدیر استخدام یادآور شوید که در گذشته با افرادی همکاری کرده‌اید که سوابق کاری متفاوتی داشته‌اند و حتی برخی تازه‌کار بوده‌اند و به آنها اجازه داده‌اید که در کارشان روش‌های جدیدی را امتحان کنند.

۳. همیشه فعال بمانید

دکتر ساینا

برای پیدا کردن شغل بعد از ۵۰ سالگی، با شرکت در کنفرانس‌ها، سمینارها یا دوره‌های آموزشی، اطلاعات و دانش خود را به‌روز نگه دارید و در حرفه‌تان همچنان فعال بمانید، حتی اگر در جایی مشغول به کار نیستید. بعدها می‌توانید در رزومه‌های کاری خود از این دوره‌های آموزشی و سمینارها نام ببرید. این‌گونه فعالیت‌ها به مدیران نشان می‌دهند که مشتاق یادگیری و پیشرفت در حرفه‌تان هستید و در عمل به آنها می‌گویید اشتیاق به یادگیری با افزایش سن در شما کم نشده است.

۴. نشان دهید که از فناوری‌های مدرن سر درمی‌آورید

هنگام نوشتن رزومه یا مصاحبه کاری از اصطلاحات و عبارت‌های به‌روز و همچنین نرم‌افزارها و برنامه‌های کامپیوتری جدید استفاده کنید و به دیگران نشان دهید که همچنان با فناوری‌های روز سروکار دارید. هرگز هنگام مصاحبه از برنامه‌ها یا سیستم‌های کامپیوتری که شرکت‌ها دیگر از آنها استفاده نمی‌کنند نام نبرید و در عوض روی آن دسته از مهارت‌ها و برنامه‌های کامپیوتری متمرکز شوید که شرکت مدنظرتان با آنها سروکار دارد.

۵. برای یافتن شغل به سایت‌های کاریابی مراجعه کنید

این سایت‌ها بهترین جا برای یافتن شغل و البته کارمندان مستعدند. اگر دنبال حرفه‌ای مناسب هستید، می‌توانید در این پلتفرم‌ها رزومه‌ای بی‌نقص بگذارید با عکسی که به‌تازگی از خود گرفته‌اید. در ضمن بهتر است سایتی برای خودتان درست کنید، مثلا فقط برای معرفی خود و کارهایتان، یا در یکی از شبکه‌های اجتماعی حساب کاربری داشته باشید و در رزومه خود به آن لینک بدهید.

یادتان باشد باید در رزومه‌ محل زندگی و شغلی را که تجربه‌اش را دارید هم ذکر کنید. برخی از سایت‌های کاریابی امکان ارتباط مدیران با متقاضیان کار را فراهم کرده‌اند. بنابراین یادتان باشد این بخش را هم فعال کنید تا در صورت لزوم کارفرما بتواند با شما تماس بگیرد.

۶. در فضای مجازی حضوری پررنگ داشته باشید

حضور پررنگ در فضای مجازی برای پیدا کردن شغل بعد از ۵۰ سالگی

بیشتر کارفرمایان با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین و دیگر ابزارهای آنلاین دنبال افراد مستعد می‌گردند. بنابراین اگر می‌خواهید همچنان در حرفه خود فعال بمانید و در شرکتی مناسب کار پیدا کنید، فضای مجازی را فراموش نکنید.

شبکه‌های اجتماعی مکانی عالی برای معرفی خود و تجربه‌هایتان هستند. برای پیدا کردن شغل بعد از ۵۰ سالگی، هنگام استفاده از فضای مجازی، از به‌روزترین فناوری‌های اینترنتی استفاده کنید و هرگز نرم‌افزارهای ازمدافتاده مانند یاهو را به‌ کار نبرید. ایمیل‌های خود را با استفاده از جیمیل یا اوت‌لوک بسازید.

لینکدین یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی تجاری است که در آن می‌توانید خود را به‌خوبی معرفی کنید. برای این کار با بررسی پروفایل‌های دیگران، پروفایلی عالی برای خود آماده کنید. همچنین عکسی خوشایند و پرانرژی از خود در پروفایلتان بگذارید. در این پروفایل تمام سوابق کاری‌تان را وارد کنید. این‌طوری می‌توانید به بهترین شکل ممکن خود را به دیگران معرفی کنید و حتی ممکن است کارفرمایان با بررسی پروفایلتان، بدون توجه به سنتان، به شما پیشنهاد کار بدهند.

۷. در رزومه مستقیم به سنتان اشاره نکنید

موقع نوشتن رزومه، بیشتر روی تجربه‌های کاری خود متمرکز شوید و تمام شاخص‌های مهمی را که سنتان را مشخص می‌کنند، مانند تاریخ فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، حذف کنید و فقط موقع مصاحبه و گفت‌وگوی حضوری سنتان را بگویید. متأسفانه برخی از افراد به‌محض دیدن سن متقاضی، حتی رزومه او را نمی‌خوانند و بین او و متقاضیان جوان تبعیض قائل می‌شوند.

۸. شرکت و مدیر استخدام آن را بشناسید

پیش از ارائه تقاضای کار، با کمک موتورهای جست‌وجو مانند گوگل شرکت مدنظرتان را بررسی کنید و در صورت امکان مدیر استخدام آن شرکت را بشناسید. این آگاهی کمک می‌کند که روز مصاحبه بهتر عمل کنید. می‌توانید پیش از حضور در شرکت، مصاحبه خود را بر اساس اهداف آن شرکت تنظیم کنید.

۹. مصاحبه‌ای فراموش‌نشدنی داشته باشید

هنگام مصاحبه به مدیر استخدام نشان دهید که سال‌ها تجربه کاری‌تان چقدر می‌تواند برای آنها مفید باشد. موقع گفت‌وگو درباره اهداف شرکت و موانع سر راهشان بپرسید و با نکات یا راه‌حل‌های احتمالی به آنها نشان دهید که اگر در تیم کاری آنها باشید، چه کارهایی از دست‌تان برمی‌آید.

برای پیدا کردن شغل بعد از ۵۰ سالگی، نشان دهید که از همکاری با دیگران لذت می‌برید و دوست دارید تجربه‌ها و دانش خود را با همکاران جوان به اشتراک بگذارید. در عین حال مدیر استخدام را مطمئن کنید که دوست دارید مهارت‌های جدیدی بیاموزید و از روش‌های جدید برای پیشبرد حرفه‌تان استفاده کنید.

۱۰. پیش از مصاحبه، چند بار تمرین کنید

می‌توانید پیش از رفتن به شرکت مدنظرتان برای مصاحبه، به چند شرکت دیگر بروید که واقعا متقاضی همکاری با آنها نیستید و تمرین مصاحبه کنید. این‌طوری با ایجاد شرایط واقعی می‌توانید تمرین کنید. اگر چنین کاری ممکن نیست، می‌توانید با یکی از دوستانتان یا کسی که جوان‌تر از شماست مصاحبه‌ای ساختگی ترتیب بدهید و تمرین کنید. با این روش می‌توانید امیدوار باشید که به‌خوبی از پس مصاحبه‌ برمی‌آیید.

۱۱. با مدیر استخدام تماس بگیرید

اگر برای گرفتن زمان مصاحبه دچار مشکل شده‌اید، بدون نگرانی مستقیم با کارفرما تماس بگیرید. گاهی این کار باعث می‌شود درخواست‌تان را جدی بگیرند و رزومه‌تان را بخوانند. معمولا شماره تماس مدیران شرکت‌ها را می‌توانید در بخش «تماس با ما» در سایتشان بیابید.

۱۲. ظاهری آراسته داشته باشید

ظاهر مرتب

متأسفانه مردم عادت دارند که بر اساس ظاهر شما را قضاوت کنند. حتی وقتی آنلاین در مصاحبه‌ای شرکت می‌کنید هم باید ظاهرتان کاملا آراسته باشد. اگر به ظاهرتان توجه نکنید، ممکن است مدیر استخدام با دیدن ظاهرتان، تجربه‌ها و استعداد‌هایتان را جدی نگیرد.

همیشه غذای سالم مصرف کنید و از ورزش غافل نشوید تا بدنتان قوی بماند و پرانرژی و باروحیه باشید و بتوانید با تبعیض‌های سنی مبارزه کنید.

۱۳. درباره حقوق انعطاف‌پذیر باشید

اگر به دنبال پیدا کردن شغل بعد از ۵۰ سالگی هستید، منعطف‌نبودن درباره حقوق اشتباه رایجی است که متقاضیان مسن‌تر نباید مرتکبش شوند. در واقع بیشتر این افراد وقتی با پیشنهاد حقوقی کمتر از کار قبلی خود مواجه می‌شوند، آن را توهین‌آمیز تلقی می‌کنند. اما کارفرمایان معمولا افرادی را که تقاضای حقوق بالا دارند از فهرست داوطلبان شغل حذف می‌کنند. بنابراین موقع مذاکره برای حقوق، تقاضای متعادلی داشته باشید. می‌توانید درباره مزایای دیگری که ممکن است آن حرفه برایتان داشته باشد مذاکره کنید. وقتی مدتی از استخدامتان بگذرد، بهتر می‌توانید درباره حقوق بالاتر صحبت کنید.

۱۴. کارفرمایتان را هوشمندانه انتخاب کنید

اگر تمام مهارت‌ها و تجربه‌های دنیا را هم داشته باشید اما به‌اشتباه شرکتی را انتخاب کنید که فرهنگ کاری‌ آن مناسب شما نیست، حتی در صورت استخدام هم در آنجا دوام نخواهید آورد. بهتر است در شرکتی مشغول به کار شوید که مشتاق رشد و برای پیشرفت دنبال کارکنان باتجربه هستند. این‌گونه شرکت‌ها چندان نگران سن‌وسال کارمندان خود نیستند و بیشتر به تجربه‌های خوب و عالی آنها توجه می‌کنند.

۱۵. دنبال شغلی در شرکت‌های کوچک باشید

استخدام در کسب‌وکارهای کوچک‌تر برای افراد بالای ۵۰ سال آسان‌تر از استخدام در شرکت‌های بزرگ است. رقابت در این شرکت‌ها معمولا کمتر از شرکت‌های بزرگ است و راحت‌تر می‌توانید شغلی در آنها پیدا کنید.

۱۶. دنبال شغل ایدئال نباشید

در انتظار شغلی ایدئال نباشید. تلاش برای کسب موقعیت مدیریتی، شغلی رویایی و دست‌نیافتنی یا حتی شغلی مانند شغل گذشته‌تان، مانع از رسیدن به شغل‌هایی می‌شود که در آینده ممکن است مناسبتان باشند. به مجموعه مهارت‌هایتان به‌گونه‌ای بنگرید که می‌توانید از آنها در حرفه‌ای دیگر یا حتی حوزه کاری دیگر استفاده کنید. برخی از افراد با فرایند تغییر شغل سخت کنار می‌آیند، اما فراموش نکنید که در هر کاری همیشه می‌توانید از تجربه و مهارت‌هایتان استفاده کنید.

۱۷. دوستانتان را در جریان بگذارید

برای پیدا کردن شغل بعد از ۵۰ سالگی، به دوستان و آشنایان خود اطلاع دهید که دنبال کار هستید تا اگر از فرصتی شغلی آگاهی داشتند، آن را با شما در میان بگذارند. در ضمن، می‌توانید شماره تماس خود را در شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین و حتی فیس‌بوک بگذارید تا اگر کارفرمایی به تجربه فردی مانند شما نیاز داشت با شما تماس بگیرد.

۱۸. کمک بگیرید

تغییر شغل

اگر برای پیداکردن شغل مشکل دارید و حتی نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید، قبل از اینکه موضوع طاقت‌فرسا شود، از افرادی کمک بگیرید که می‌توانند شما را راهنمایی کنند. البته می‌توانید از طریق سایت‌های اینترنتی یا کلاس‌های آنلاین مهارت‌های جدیدی بیاموزید یا در کلاس‌هایی شرکت کنید که به شما یاد می‌دهند برای یافتن شغل مدنظرتان چه کارهایی باید انجام دهید.

۱۹. تغییر شغل دهید

اگر به نقطه‌ای از زندگی‌تان رسیده‌اید که احساس می‌کنید می‌خواهید کار دیگری را تجربه کنید، خب به فکر تغییر شغلتان باشید. برخی از افراد پس از بازنشستگی دوست دارند سراغ حرفه‌ای دیگر بروند. بنا بر بررسی‌ها مشخص شده است حدود ۴۰درصد افراد بالای ۵۰ سال بعد از این سن شغل خود را تغییر می‌دهند. بنابراین اگر نتوانستید در حرفه خود کاری بیابید، می‌توانید شغل متفاوتی را امتحان کنید.

۲۰. مثبت‌ فکر کنید

یافتن شغل برای همه افراد در هر سنی که باشند مشکل است و اگر مجبور شدید برای یافتن شغل مناسب وقت زیادی بگذارید، تصور نکنید به‌دلیل سنتان است. مثبت فکر کنید و روی افزایش مهارت‌هایتان متمرکز شوید و شبکه‌های ارتباطی خود را گسترش دهید. مسلما پس از مدتی صبر و تلاش می‌توانید به هدفتان برسید.

دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت
دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت مجله اینترنتی دانایی؛ مقالات به روز علمی، مطالب آموزنده، کسب و کار، سلامت و سبک زندگیِ سالم، موفقیت در تحصیل، موفقیت و رشد فردی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋