نوشتن رزومه تحصیلی قدم مهمی برای اپلای یا ارائه درخواست برای تحصیل در خارج از کشور است. رزومه اولین چیزی است که اطلاعات کلی درباره دانش و آگاهی شما و تجربههای علمی و تحصیلی شما را به مخاطب میدهد. بنابراین بسیار مهم است که رزومه تحصیلی قوی و کاملی داشته باشید. در ادامه، درباره نحوه نوشتن رزومه تحصیلی و اطلاعاتی که باید در آن بگنجانید بیشتر بخوانید.
راهنمای مطالعهنمایش
رزومه تحصیلی چگونه باید تنظیم شود؟
رزومه تحصیلی باید چند صفحه باشد؟
چه اطلاعاتی را باید در رزومه تحصیلی بگنجانیم؟
نامه حمایتی (Cover Letter) و بیانیه شخصی (Personal Statement) چیست؟
رزومه تحصیلی سندی رسمی شامل این اطلاعات درباره شماست:
با توجه به این تعریف، رزومه تحصیلی با رزومه عمومی متفاوت است.
رزومه باید طوری طراحی شود که توجه مخاطب را به نکات مهم جلب کند. وضوح و خوانایی رزومه هم مهم است. برای طراحی رزومه تحصیلی برای اپلای به نکاتی توجه کنید که در ادامه بیان میکنیم.
درنظرگرفتن حاشیه خالی کنار صفحه، متن شما را منسجم میکند و باعث جلبتوجه به اطلاعات رزومه میشود. به ترازکردن متن هم دقت کنید. مثلا اگر میخواهید از تراز وسط برای بخش عنوان استفاده کنید، برای سرفصلهای دیگر هم از همین تراز (وسطچینکردن متن) استفاده کنید.
نام خود را با فونت درشت بالای صفحه بنویسید و بلافاصله بعد از آن، اطلاعات تماس خود را وارد کنید. در اضافهکردن اطلاعات تماس زیادهروی نکنید. لازم نیست آدرس صفحه شخصیتان در اینستاگرام را بنویسید. شماره تماس و شناسه نرمافزارهای پیامرسان کافی است.
رزومه تحصیلی سندی رسمی و حرفهای است که نیازی به عکس ندارد. لینک به شبکههای اجتماعی شخصی مانند حساب فیسبوک هم جایی در رزومه تحصیلی ندارد.
آدرس ایمیل حرفهای یا شخصی خود را حتما وارد کنید و یک شماره تماس هم اضافه کنید. آدرس ایمیل باید حرفهای و متناسب با محیط آکادمیک باشد. از اسامی مستعار استفاده نکنید. سعی کنید تا ممکن است در آدرس ایمیل فقط اسم و فامیلی شما باشد. اگر این آدرس متعلق به شخص دیگری بود، با اضافهکردن اعداد کوتاه و مرتبط مثلا سال تولد، ایمیلی حرفهایتر بسازید.
بعضی از افراد در رزومه تحصیلی زیر برخی از قسمتها خط میکشند یا آنها را ایتالیک میکنند. این کار را در رزومه حرفهای انجام ندهید، چون خواندن متن را دشوار میکند. برای تأکیدکردن روی بخش خاصی از متن، میتوانید فونت را بولد یا پررنگتر و ضخیمتر کنید.
بسیاری از نهادهای آموزشی مجموعهای از دستورالعملهای اختصاصی خود را برای محتوا و ساختار رزومه تحصیلی دارند. بهخصوص اگر در فکر ارسال رزومه تحصیلی برای دورههای دکتری در خارج از کشور هستید، حتما باید درباره این دستورالعملها تحقیق کنید و رزومه تحصیلی خود را بر اساس آنها بنویسید.
هیچ قانون مشخصی درباره تعداد صفحات رزومه تحصیلی وجود ندارد. فقط چند نکته را باید رعایت کنید.
اطلاعات اضافه را وارد رزومه نکنید و فقط آن اطلاعات را درباره سابقه تحصیلی خود وارد کنید که فکر میکنید با رشته مدنظر شما مرتبط هستند.
رزومههای آکادمیک گاهی ۴ تا ۵ صفحه هم میشوند. طولانیبودن آن به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:
معمولا در طراحی و نوشتن رزومه باید شغل یا دوره آموزشی مدنظر خود را در نظر بگیرید و هر تجربه یا تحصیلاتی مرتبط با آن دارید، در رزومه عنوان کنید. در رزومههای تحصیلی هم مجموعهای از اطلاعات تحصیلی دارید که حتما باید در رزومه بگنجانید.
این اطلاعات مهمترین قسمت رزومه تحصیلی است و در بالاترین قسمت، درست بعد از نام و جزئیات تماس قرار میگیرد. باید مدارک تحصیلی خود را به ترتیب زمانی معکوس و با ذکر نام مؤسسه آموزشی و سال تکمیل آن فهرست کنید. در صورت امکان، میتوانید عنوان پایاننامه دکتری خود را در این بخش همراه نام مشاور یا استادان راهنمای خود ذکر کنید.
در رزومه تحصیلی، نامبردن از آثار چاپشده بسیار مهم است. آثار چاپشده را حرفهای معرفی کنید. این بخش نقش مهمی در تصمیمگیری درباره شما دارد. این قسمت را میتوانید به چند بخش کوچکتر تقسیم کنید، مثلا:
مراحل مختلف ثبت مقالههای خود را هم بنویسید، مثلا:
ترتیب زمانی آنها هم باید معکوس باشد، یعنی مقالهها و آثار چاپشده جدیدتر را بالاتر بنویسید.
اگر در ارائه مقاله در کنفرانسهای بینالمللی یا وبینارها تجربه دارید، افزودن این جزئیات در هنگام نوشتن رزومه آکادمیک امتیازی مثبت است. عناوین کنفرانسهایی را که در آن شرکت کردهاید، نام سازمان حرفهای که آن را برگزار میکند و تاریخ و مکان برگزاری را فهرست کنید.
بورسیههای مبتنی بر شایستگی و نیاز (منطقهای، ملی یا بینالمللی) را که ممکن است دریافت کرده باشید ذکر کنید. جوایز تحصیلی را هم در همین بخش اضافه کنید. نام جایزه، توضیحی مختصر و همچنین تاریخ اعطای هر یک را بنویسید.
این بخش یکی از مهمترین قسمتها برای علاقهمندان به تحصیل در دوره پسادکتری است. اگر بیانیه تحقیق (Research Statement) هم به رزومه اضافه شود میتواند بین ۱ تا ۳ صفحه باشد، اما وقتی آن را بهعنوان بخشی از رزومه تحصیلی خود قرار میدهید، سعی کنید آن را به ۴۰۰ کلمه محدود کنید.
این قسمت تجربیات تحقیقاتی شما تاکنون، علایق و برنامههای شما را مشخص میکند.
اگر محقق هستید، میتوانید از این بخش بهروشهای مختلفی استفاده کنید:
هنگام نوشتن این بخش، تطابق علایق و مجموعه مهارتهای خود و دپارتمان/آزمایشگاهی را که برای آن درخواست میدهید توضیح دهید.
موقعیتهای شغلیتان که تواناییها و دانش شما را نشان میدهند فهرست کنید. دقیقا مانند رزومه عمومی عنوان شغل، شرکت و تاریخ هر شغل را همراه با شرح کامل مسئولیتهای خود ذکر کنید.
برای تقویت رزومه تحصیلی خود، میتوانید تجربیات علمی خود را در زمینههای مرتبط مانند تحقیق، تجربه تدریس و نقشهای اداری طبقهبندی کنید.
عضویت در گروههای معتبر یا رهبری آنها در طول دوران تحصیل خود در دانشگاه ارزش رزومه شما را افزایش میدهد. بنابراین این جزئیات را خلاصه با نام سازمانها، نقشها و مسئولیتهای خود و تاریخ فعالیت در گروهها و انجمنهای مختلف اضافه کنید.
رزومه تحصیلی قوی معمولا حاوی اطلاعاتی درباره ۳ تا ۵ معرف است. هنگام نوشتن این بخش، باید به چند نکته توجه کرد:
۱. تمام اطلاعات تماس معرف را درج کنید که شامل آدرس پستی، شماره تلفن و ایمیل آنها میشود. نام کامل آنها و مؤسسه آموزشی محل فعالیتشان را هم درج کنید.
۲. با دقت انتخاب کنید که کدام معرف را در رزومه خود نام میبرید، مثلا باید افرادی را انتخاب کنید که معتقدید بهترین و مطلوبترین مرجع برای کمک به شما در پیشبرد کارها هستند. همچنین از قبل با معرف خود تماس بگیرید و مطمئن شوید که برای شما معرفینامه مینویسد.
۳. دوباره اطلاعات را بررسی کنید تا مطمئن شوید اطلاعات معرف بهروز است و نامها بهدرستی نوشته شدهاند.
بسته به هدف رزومه، میتوانید اطلاعات مرتبط دیگری را اضافه کنید که ممکن است تأثیر مثبتی بر پذیرش درخواست شما داشته باشند، مثلا میتوانید این اطلاعات را ذکر کنید:
این چند نکته و ترفند را برای نوشتن رزومه به خاطر بسپارید:
رزومه فهرستی از حقایق درباره کارهایی است که انجام دادهاید و کاور لتر یا بیانیه شخصی این تجربه را در رابطه با موقعیت تحصیلی مدنظرتان بسط و بیشتر درباره آن توضیح میدهد.
در واقع از کاور لتر و ضمیمهکردن آن به رزومه تحصیلی باید بهعنوان استدلالی استفاده کنید که توضیح میدهد چرا برای شغل یا موقعیت تحصیلی مدنظر باید با شما مصاحبه کنند.
در کاور لتر یا بیانیه شخصی:
رزومه تحصیلی رزومهای است که برای نشاندادن مدارک تحصیلی و سوابق تحقیقاتی شما تهیه میشود. نوشتن رزومه تحصیلی برای اپلای اهمیت زیادی دارد و میتواند نقشی تعیینکننده در آینده شما داشته باشد. اگر تجربهای در حوزه نوشتن روزمه برای پذیرش دانشگاه دارید، آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.
پاسخ ها