دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت

دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت

مجله اینترنتی دانایی؛ مقالات به روز علمی، مطالب آموزنده، کسب و کار، سلامت و سبک زندگیِ سالم، موفقیت در تحصیل، موفقیت و رشد فردی
توسط ۱۷ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

۷ سؤالی که بهتر است از رئیس جدیدتان بپرسید

۷ سؤالی که بهتر است از رئیس جدیدتان بپرسید

فرقی ندارد چند سال سابقه کار داشته باشید، به هر حال شروع کار جدید همیشه استرس‌زاست چراکه چیزهای ناشناخته و جدیدی را پیش روی شما قرار می‌دهد. یکی از این چیزها رابطه با رئیس جدیدتان است. مدیریت رابطه با رئیستان به‌اندازه مدیریت رفتار خودتان در محیط کار اهمیت دارد، زیرا تجربیات پیشین و رابطه خوب با رئیس قبلی شاید در این موقعیت جدید به کار نیایند. پس ضروری است که عادت‌ها، رفتار و شیوه تعامل خودتان را با خلق‌وخوی رئیس جدید تطبیق بدهید. در این مقاله ۷ پرسش اساسی را مطرح می‌کنیم که می‌توانند رابطه شما با رئیستان را شکل بدهند.

راهنمای مطالعهنمایش

۱. خارج از گروه باید با چه کسانی آشنا بشوم و ارتباط برقرار کنم؟

۲. ترجیح می‌دهید چطور با هم در تعامل باشیم؟

۳. بهترین روش برای بازخوردگرفتن از شما چیست؟

۴. برای حمایت از گروه و پیشبرد اهداف سازمان چه کاری می‌توانم انجام بدهم؟

۵. اگر جای من بودید، چه می‌کردید؟

۶. چگونه می‌توانم استعداد خودم را پرورش بدهم؟

۷. چه کاری را بهتر می‌توانم انجام بدهم؟

نکته آخر

هیچ فرمول شناخته‌شده یکسانی برای این شرایط وجود ندارد. البته اگر بتوانید از رئیستان سؤال‌های مناسب بپرسید، وضعیتتان خیلی بهتر خواهد شد. در ادامه ۷ پرسش اساسی را مطرح می‌کنیم که می‌توانید از رئیستان بپرسید.

۱. خارج از گروه باید با چه کسانی آشنا بشوم و ارتباط برقرار کنم؟

تلاش‌های فراوانی برای تغییر سازمان‌ها با هدف توجه بیشتر به استعداد و شایستگی‌های افراد صورت گرفته است، اما هنوز روابط اجتماعی نقشی مهم در ساختار هر سازمانی ایفا می‌کنند. اغلب اوقات کسانی که می‌شناسید مهم‌تر از مهارت‌ها و دانش شما هستند. در صورتی که بتوانید به نوع روابط نانوشته‌ حاکم در یک محیط کاری پی ببرید، شانس بیشتری برای ایجاد روابط مناسب با سایر اعضا خواهید داشت و رئیس جدیدتان اولین راهنمای شماست.

۲. ترجیح می‌دهید چطور با هم در تعامل باشیم؟

دکتر ساینا

با توجه به تغییرات اخیر محیط کار به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، مهم است انعطاف لازم برای تعامل با رئیس جدیدتان را داشته باشید، به‌خصوص اگر تا به حال او را ندیده‌اید و دورکاری می‌کنید.

۳. بهترین روش برای بازخوردگرفتن از شما چیست؟

ایجاد شیوه‌ای برای دریافت مستمر بازخورد شفاف از رئیستان قطعا به نفع شماست و به بهبود عملکرد شغلی شما می‌انجامد. پس حتما در این باره از او بپرسید که بر سر روشی مناسب توافق کنید.

۴. برای حمایت از گروه و پیشبرد اهداف سازمان چه کاری می‌توانم انجام بدهم؟

مدیران اغلب در توضیح شفاف اولویت‌ها و اهداف سازمان به اعضای جدید کم‌توجهی می‌کنند؛ مثلا اینکه از آنها دقیقا چه می‌خواهند و چه انتظاراتی دارند. بنابراین این پرسش به شما کمک می‌کند نقش خود را بهتر شناخته و عملکردتان را با انتظارات رئیستان هماهنگ کنید.

۵. اگر جای من بودید، چه می‌کردید؟

این پرسش نه‌تنها به رئیس شما فرصت می‌دهد با شما همدل‌تر شود و مسائل را از زاویه دید شما ببیند، بلکه نشان می‌دهد شما به تخصص او اعتماد دارید. مهم نیست که توصیه‌های آنها چقدر منطقی یا واقعی باشد، مهم این است که با این کار شما می‌فهمید رئیستان چگونه می‌اندیشد، چه احساسی دارد و چگونه عمل می‌کند. در واقع باعث شناخت بیشتر شما از رئیستان می‌شود.

۶. چگونه می‌توانم استعداد خودم را پرورش بدهم؟

راهنمایی گرفتن از رئیستان برای ارتقای شغلی

همان‌طور که هرمینا ایبرا، استاد رفتار سازمانی در مدرسه کسب‌وکار لندن، گفته است: «رهبران عالی‌قدر کسانی‌اند که استاد رهبری و هدایت افرادند.» با این پرسش، شما رئیستان را به ایفای نقش رهبری و راهنمای شغلی وامی‌دارید. او با دراختیارگذاشتن تجربیات و دانشش به شما کمک می‌کند عملکردتان را بهتر کنید و توصیه‌هایش شما را هدایت می‌کند.

در دنیای امروز که ما دائم نیازمند ارتقای مهارت‌هایمان هستیم، فرصت خوبی است که از توانایی‌های رهبری رئیسمان برای ارتقای خود استفاده کنیم. جالب است که این پرسش فرصت‌های ارتقای شغلی را نیز نشانمان می‌دهد و از این طریق می‌توانیم اهداف شغلی خودمان را نیز تنظیم کنیم.

۷. چه کاری را بهتر می‌توانم انجام بدهم؟

چند هفته که از شروع کار جدیدتان گذشت، حتما این سؤال را از رئیستان بپرسید. این پرسش به شما کمک می‌کند نکات ضروری برای هماهنگ‌کردن عملکرد خود با انتظارات رئیستان را بفهمید. ممکن است انتقادکردن موجب رنجش افراد شود و بیشتر مدیران برای جلوگیری از دلخوری و حفظ روحیه کارکنان، از انتقادکردن پرهیز می‌کنند. با طرح این پرسش، شما داوطلب شنیدن انتقادها می‌شوید و این برایتان فرصت بهترکردن عملکرد شغلی‌تان می‌شود. همچنین این پرسش به‌معنی این است که شما برای ارتقای عملکردتان انگیزه دارید، حتی اگر همین حالا هم عملکردتان رضایت‌بخش باشد.

نکته آخر

هر انسانی ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد و این شامل رئیس شما هم می‌شود. بنابراین ممکن است برخی از پرسش‌هایی که خواندید برای رئیس شما مناسب نباشند. اینکه کدام سؤال را می‌توانید از رئیستان بپرسید، به موقعیت و رابطه‌ شما با رئیستان بستگی دارد.

با این حال، قاعده کلی هنوز پابرجاست و اگر بتوانید رابطه بهتری با او برقرار کنید، سرعت پیشرفت شغلی شما هم بیشتر می‌شود. رابطه بهتر به‌معنی شناختن عمیق‌تر رئیستان است و این امر مهم با طرح پرسش‌های هوشمندانه و اساسی ممکن است.

دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت
دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت مجله اینترنتی دانایی؛ مقالات به روز علمی، مطالب آموزنده، کسب و کار، سلامت و سبک زندگیِ سالم، موفقیت در تحصیل، موفقیت و رشد فردی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋