دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت

دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت

مجله اینترنتی دانایی؛ مقالات به روز علمی، مطالب آموزنده، کسب و کار، سلامت و سبک زندگیِ سالم، موفقیت در تحصیل، موفقیت و رشد فردی
توسط ۱۷ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

بهترین فیلم های اسکورسیزی؛ ۸ فیلم فوق العاده از این کارگردان پرآوازه

بهترین فیلم های اسکورسیزی؛ ۸ فیلم فوق‌العاده از این کارگردان پرآوازه

مارتین چارلز اسکورسیزی کارگردان و تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس برجسته آمریکایی است. او طی سالیان فعالیتش آثار ماندگار و ارزنده‌ای را روی پرده‌های سینما برده است و الهام‌بخش بسیاری از کارگردانان و نویسندگان جوانی بوده است که پس از او، به فعالیت در این حیطه روی آورده‌اند. در ادامه مطلب حاضر، پس از شرح مختصر اطلاعاتی راجع‌به زندگی و آثار این کارگردان بنام آمریکایی، شما را با ۸ فیلم فوق‌العاده از او آشنا خواهیم کرد. ملاک انتخاب فیلم‌ها رتبه‌بندی آنها در وب‌سایت IMDb بوده است. همراه ما باشید با معرفی بهترین فیلم های اسکورسیزی .

آنچه در این مقاله خواهید خواند:
زندگی و آثار مارتین اسکورسیزی | بهترین فیلم های اسکورسیزی

درباره زندگی و آثار مارتین اسکورسیزی

مارتین اسکورسیزی در ۱۷ نوامبر ۱۹۴۲ در محله کوئینز (Queens) شهر نیویورک در آمریکا متولد شد. پدر و مادر او چارلز و کاترین اسکورسیزی نام دارند و اصالت خانوادگی هر دو به شهر پالرمو در سیسیل ایتالیا برمی‌گردد. مارتین اسکورسیزی در محله لیتل ایتالی (ایتالیای کوچک/ Little Italy) بزرگ شد و وقایع و اتفاقاتی که طی این دوران تجربه کرد الهام‌بخش او برای ساخت برخی از فیلم‌هایش شد.

او در ابتدای امر قصد داشت کشیش شود و زندگی‌اش را وقف این پیشه کند. منتها از آنجا که به‌خاطر ابتلا به بیماری آسم همین‌طور هم مجبور بود بیشتر در انزوا به سر ببرد و در انجام بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی ناتوان بماند، تصمیم گرفت بیش از این به انزوایش دامن نزند و از دنبال‌کردن این کار منصرف شد. با وجود این، مفاهیم گناه و رستگاری در مذهب کاتولیک مسیحی برای همیشه یکی از درون‌مایه‌های اصلی فیلم‌هایش باقی ماند.

شروع فیلم‌سازی و آغاز همکاری با رابرت دنیرو

دکتر ساینا

مارتین اسکورسیزی در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی

در سال‌های ۱۹۶۴ و ۱۹۶۶ مدرک‌های لیسانس و فوق‌لیسانس رشته ارتباطات فیلم را از دانشکده فیلم‌سازی دانشگاه نیویورک دریافت کرد و پس از آن شروع به ساخت چند فیلم کوتاه کرد که بازخوردهای بسیار خوبی میان مخاطبان و منتقدان داشتند و به او مجال کار بر پروژه‌های بزرگ‌تر را دادند. در سال ۱۹۷۳، برای بار نخست رابرت دنیرو را برای بازی در «فیلم خیابان‌های پایین شهر (Mean Streets)» انتخاب کرد؛ فیلمی که پس از رفتن روی پرده‌های سینما طرفداران زیادی برای این دو به ارمغان آورد و همگان را مشتاق آن کرد که بیشتر نتیجه همکاری‌هایشان را ببینند.

استقبالی که به این فیلم نشان داده شد مارتین اسکورسیزی را بر آن داشت تا در آثار مهمی که طی سالیان بعدی ساخت، رابرت دنیرو را برای بازی در نقش‌های اصلی انتخاب کند. از مله مهم‌ترین آثاری که نتیجه همکاری این دو است می‌توان به «راننده تاکسی (Taxi Driver 1976)» اشاره کرد که در جشنواره فیلم کن جایزه نخل طلا را از آنِ خود کرد.

اثر مهم و برجسته دیگری که به کارگردانی مارتین اسکورسیزی ساخته شد و رابرت دنیرو در نقش اصلی آن بازی کرد «گاو خشمگین (Raging Bull 1980)» نام دارد که آن هم جوایز زیادی برایشان به ارمغان آورد (مارتین اسکورسیزی جایزه اسکار بهترین کارگردانی و رابرت دنیرو جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را دریافت کردند) و یکی از شاهکارهای سینمای مدرن است.

همکاری این دو طی سالیان بعد نیز ادامه پیدا کرد و در بسیاری از فیلم‌هایی که در این مطلب معرفی می‌کنیم، نامشان را کنار یکدیگر خواهید دید.

همکاری با لئوناردو دی‌کاپریو

لئوناردو دی‌کاپریو بازیگر دیگری است که مارتین اسکورسیزی علاقه زیادی به بازی او نشان می‌داد و در بسیاری از آثار مهم و برجسته دیگرش از هنرنمایی او بهره برد. از جمله این آثار می‌توان به دو فیلم فوق‌العاده خوش‌ساخت «جزیره شاتر (Shtter Island 2010)» و «رفتگان (The Departed 2006)» اشاره کرد.

در ادامه، اطلاعات بیشتر و جزئی‌تری درباره تمامی این فیلم‌ها در اختیارتان خواهیم گذاشت.

معرفی بهترین فیلم های اسکورسیزی

۱. رفقای خوب (Goodfellas)

رفقای خوب، از بهترین فیلم های اسکورسیزی

سال تولید: ۱۹۹۰
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی، ایتالیایی
ژانر: بیوگرافی، جنایی، درام
رده سنی: ۱۷+
بازیگران اصلی: رابرت دنیرو (Robert De Niro)، ری لیوتا (Ray Liotta)، جو پشی (Joe Pesci)
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۲۶ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۷ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۶ از ۱۰۰

درباره رفقای خوب، از بهترین فیلم های اسکورسیزی

هنری هیل علاقه چندانی به زندگی روزمره و کسل‌کننده پدر و مادرش ندارد و از همان دوران کودکی، با دارودسته خلاف‌کاری که نزدیک محل زندگی‌اش فعالیت دارند سروکار پیدا می‌کند. در آغاز، برایشان کارهای سردستی انجام می‌دهد و آنها هم در ازای کارهایش هوایش را دارند. به‌مرور که سنش بالاتر می‌رود و پیشرفت می‌کند، با جیمی و تامی آشنا می‌شود و با همکاری آنها، دست به کارهای جدی‌تری می‌زند.

این دو خلاف‌کارهای جاه‌طلبی‌اند و حاضرند برای رسیدن به مقام بالاتر تمامی کسانی را که با آنها در کارهای خلافشان همکاری داشته‌اند به قتل برسانند؛ مسئله‌ای که تأثیر چندان خوبی روی هنری نمی‌گذارد. هنری در این‌ حین در خانه هم مشکلاتی با همسرش پیدا می‌کند. منتها آیا مشکلات و مسائل او به‌حدی جدی هستند که زمینه‌ساز سقوط دو دوست و همکارش شود؟

نظر مخاطبان و منتقدان درباره این فیلم

رفقای خوب، به‌باور بخش اعظم مخاطبان و منتقدان، یکی از بهترین فیلم‌های گَنگستری در تاریخ سینمای آمریکاست. مارتین اسکورسیزی به بهترین شکل ممکن از پس کارگردانی و ساخت فیلم برآمد و بازی بازیگران اصلی فیلم، ری لیوتا، جو پشی و رابرت دنیرو در نقش‌های اصلی آن فوق‌العاده زیبا و هنرمندانه بوده است (جو پشی برای بازی در این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد).

در این فیلم، شاهد شکل‌گیری شخصیتِ هنری هیل، با بازی ری لیوتا، از دوران کودکی‌اش خواهید بود و تمامی تجربه‌ها و اتفاقاتی را که از سر می‌گذراند خواهید دید. این مسئله کمک می‌کند بیشتر و بهتر با او ارتباط برقرار کنید. در کنار اینها، جای‌جای فیلم پر است از صحنه‌ها و دیالوگ‌های زیبا و ماندگار که بعد از گذشت تمامی این سالیان هنوز هم مخاطبان سینما آنها را به یاد دارند و راجع‌بهشان صحبت می‌کنند.

رفقای خوب یکی از بهترین فیلم‌های imdb و یکی از شاهکارهای سینمای مدرن است. اگر به این سبک فیلم‌ها علاقه‌مندید، حتما دیدنش را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

از دیالوگ‌های ماندگار فیلم رفقای خوب

یه روز چند تا از بچه‌های محل چیزهایی رو که مادرم خریده بود تا دم در خونه براش آوردند. می‌دونی چرا این کار رو کردند؟ از روی احترام.

ــ هنری هیل

۲. رفتگان (The Departed)

رفتگان، از بهترین فیلم های اسکورسیزی

سال تولید: ۲۰۰۶
کشورهای سازنده: آمریکا، هنگ‌کنگ
زبان: انگلیسی
ژانر: جنایی، درام، مهیج
رده سنی: ۱۷+
بازیگران اصلی: لئوناردو دی‌کاپریو (Leonardo DiCaprio)، مت دیمون (Matt Damon)، جک نیکلسون (Jack Nicholson)
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۳۱ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۵ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۰ از ۱۰۰

درباره فیلم رفتگان

نیروی پلیس بوستون جنوبی جنگ تمام‌عیاری را علیه دارودسته‌های خلاف آمریکایی ـ ایرلندی در این محله آغاز کرده است. پلیس مخفیِ جوانی وارد یکی از این دارودسته‌ها می‌شود تا اطلاعات بیشتری راجع‌به فعالیت‌هایشان پیدا کنند. طولی نمی‌کشد که این پلیس جوان و بااستعداد اعتماد سردسته این گروه خلاف‌کار، فرانک کاستلو را به خود جلب می‌کند.

اما به‌مرور پای خبرچینی در نیروی پلیس به میان می‌آید که در حال رسیدن به مقام‌های بالاتر در واحد بازجویی است و با این گروه خلاف‌کار سَروسِر دارد. هر دوی این خبرچین‌ها از وجود یکدیگر مطلع می‌شوند و باید تلاش کنند تا هویت دیگری را برملا کنند؛ تلاشی که با یک لحظه غفلت، ممکن است به قیمت جانشان تمام شود.

نظر مخاطبان و منتقدان درباره این فیلم

رفتگان یکی دیگر از بهترین فیلم های اسکورسیزی و از بهترین فیلم های پلتفرم نتفلیکس است. این کارگردان برجسته آمریکایی، با کمک بازیگران مستعدی که برای ایفای نقش‌های فیلم انتخاب کرده بود، در ۶۴سالگی فیلم فوق‌العاده خوش‌ساخت و زیبایی را در ژانر مهیج ساخت که تا قبل از آن صدها بار برای ساختن چیزی شبیه به آن تلاش شده بود. تلاشی که البته اغلب بی‌نتیجه مانده بود. هرچه را که می‌توان از فیلمی در این ژانر انتظار داشت در فیلم رفتگان خواهید یافت.

بازخوردها به این فیلم در مجموع بسیار خوب و مثبت بوده است و علاوه بر دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم سال، در بخش‌های کارگردانی، تدوین و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی نیز جایزه اسکار را از آنِ خود کرد.

از دیالوگ‌های ماندگار فیلم رفتگان

من نمی‌خوام محصول محیط اطرافم باشم. چیزی که من می‌خوام اینه که محیط اطرافم محصول کارهای من باشه.

ــ فرانک کاستلو

۳. راننده تاکسی (Taxi Driver)

راننده تاکسی، از بهترین فیلم های اسکورسیزی

سال تولید: ۱۹۷۶
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی، اسپانیایی
ژانر: جنایی، درام
رده سنی: ۱۷+
بازیگران اصلی: رابرت دنیرو (Robert De Niro)، جودی فاستر (Jodie Foster)، سیبل شفرد (Cybill Shepherd)
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۵۴ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۳ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۶ از ۱۰۰

درباره راننده تاکسی، از بهترین فیلم های اسکورسیزی

تراویس بیکل سرباز سابق نیروی دریایی آمریکاست و در جنگ ویتنام خدمت کرده است. او اکنون در شهر نیویورک زندگی می‌کند و گرفتار مرض بی‌خوابی است؛ مسئله‌ای که سلامت روح و روان او را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده است. تمام طول شب‌ها را با تاکسی‌اش کار می‌کند و از نزدیک، شاهد فساد و زوالی است که زندگی مردم اطرافش را فراگرفته است.

او عقایدی جدی راجع‌به خوب و بد یا درست و غلط در رفتار انسان‌ها دارد و فکر می‌کند تا خودش دست به کاری نزند هیچ‌چیزی درست نخواهد شد. تراویس با دختری ۱۲ساله به‌نام آیریس آشنا می‌شود که برای گذران زندگی کارهایی می‌کند که اصلا مناسب سنش نیستند. این آشنایی فرصتی برای تراویس پیش می‌آورد که دست به کاری بزند و قدمی در راه اصلاح رفتارهای غلط بردارد. البته شرایط روحی نامساعد او باعث می‌شود نتیجه کارهایش خشونتی بی‌حدومرز باشد.

نظر مخاطبان و منتقدان درباره این فیلم

تصویرهایی را که در فیلم‌ها و داستان‌ها از رؤیای آمریکایی و زیبایی بهشت‌مانند شهرهایی چون نیویورک ارائه می‌دهند کنار بگذارید. مارتین اسکورسیزی در این فیلم نیویورک را در قامت جهنمی به تصویر می‌کشد که فقط بارانی از سوی خدا می‌تواند تمامی پلیدی‌ها را از خیابان‌ها و پیاده‌روهای آن بشوید و پاک کند. تراویس بیکل، شخصیت اصلی فیلم، در شرایط نامتعادل روحی‌ای که در آن است فکر می‌کند او وظیفه دارد قدمی در این راه بردارد. با وجود فضای تیره‌وتاری که در فیلم به تصویر کشیده می‌شود، همه‌چیز در آن خیلی واقعی و طبیعی است و همین مسئله سبب ماندگاری و زیبایی آن شده است.

نکته مثبت دیگر فیلم بازی هنرمندانه رابرت دنیرو در نقش تراویس بیکل است. شخصیتی تنها، اندوهگین، عصبانی، گم‌شده و با تمایلات سادیستی و پیچیدگی‌های دیگر که به‌مراتب ایفای نقشش را دشوارتر می‌کند. رابرت دنیرو پیش از ایفای این نقش مدت‌زمانی را صرف مسافرکشی‌های شبانه کرد تا بهتر از پس کارش برآید.

راننده تاکسی جوایز و افتخارات زیادی کسب کرد و در بخش‌های بهترین فیلم سال، بهترین بازیگر نقش اصلی مرد (رابرت دنیرو)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (جودی فاستر) و بهترین موسیقی متن (برنارد هرمان)، نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

از دیالوگ‌های ماندگار فیلم

من مرد تنهای خدام.

ــ تراویس بیکل

۴. گاو خشمگین (Raging Bull)

گاو خشمگین، از بهترین فیلم های اسکورسیزی

سال تولید: ۱۹۸۰
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: بیوگرافی، درام، ورزشی
رده سنی: ۱۷+
بازیگران اصلی: رابرت دنیرو (Robert De Niro)، کتی موریارتی (Carhy Moriarty)، جو پشی (Joe Pesci)
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۹ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۲ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۳ از ۱۰۰

درباره گاو خشمگین، از بهترین فیلم های اسکورسیزی

جیک لاموتا بوکسوری حرفه‌ای است و تمامی زندگی‌اش را وقف تمرین می‌کند تا بتواند بر حریفانش غلبه کند. حسادت، بدبینی و خشمی که در وجودش نهفته است کمکش می‌کند همیشه در رینگ مسابقه پیروز باشد. منتها وقتی این احساسات به زندگی شخصی‌اش راه پیدا می‌کنند همه‌چیز برایش دشوار می‌شود و با همسر، دوستان و حتی برادرش مشکلات متعدد پیدا می‌کند. مسئله‌ای که روز‌به‌روز او را تنهاتر می‌کند و ارتباط برقرارکردن با دیگران را برایش دشوارتر.

نظر مخاطبان و منتقدان درباره این فیلم

داستان این فیلم روایتگر وقایع و تجربیات جیک لاموتا، بوکسور حرفه‌ای آمریکایی است که در سالیان ۱۹۴۹، ۱۹۵۰ و ۱۹۵۱ کمربند طلای قهرمانی را از آنِ خود کرد. توان بالای بدنی و خشونت بی‌حدوحصرش به‌سرعت نام او را بر سر زبان‌ها انداخت و مردم و طرفدارانش به‌خاطر این ویژگی‌ها لقب «گاو برانکس» را برایش در نظر گرفتند.

مارتین اسکورسیزی زمانی عهده‌دار ساخت این فیلم شد که خود در حال گذراندن بحرانی روحی و معنوی بود؛ بحرانی که به او کمک می‌کرد بهتر بتواند فضای تاریک زندگی، خشونت شخصیت جیک لاموتا، و مشکلات روحی متعدد او را به تصویر بکشد. رابرت دنیرو نیز بسیار با داستان زندگی این بوکسور حرفه‌ای ارتباط برقرار کرد و هرچه در توانش بود برای ایفای بی‌نقص نقش او انجام داد؛ تلاشی که جایزه اسکار را برایش به ارمغان آورد. در واقع خودِ او بود که پیشنهاد نوشتن فیلم‌نامه گاو خشمگین بر اساس داستان زندگی جیک لاموتا را به مارتین اسکورسیزی داد.

اینها از نکات و ویژگی‌هایی است که باعث شد گاو خشمگین بدل به یکی از بهترین فیلم های اسکورسیزی شود و نامش را برای همیشه در سینمای آمریکا ماندگار کند. منتها شاید چیزی که بیش از هر مسئله دیگری این فیلم را ارزشمند می‌کند، این باور نهفته در پس داستان آن است که هر کسی، حتی شخصیتی مثل جیک لاموتا، لیاقت رستگاری را دارد و نباید این فرصت را از کسی دریغ کرد.

از دیالوگ‌های ماندگار فیلم

جیک هیچ‌وقت قهرمان نمی‌شه. مردم از اون متنفرند.

ــ ویکی لاموتا (همسر جیک لاموتا)

۵. کازینو (Casino)

کازینو، از بهترین فیلم های اسکورسیزی

سال تولید: ۱۹۹۵
کشورهای سازنده: آمریکا، فرانسه
زبان: انگلیسی
ژانر: جنایی، درام
رده سنی: ۱۷+
بازیگران اصلی: رابرت دنیرو (Robert De Niro)، شارون استون (Sharon Stone)، جو پشی (Joe Pesci)
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۵۸ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۲ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

درباره فیلم کازینو

اِیس راستین و نیکی سانتورو دو دوست و خلاف‌کارانی‌اند که به‌تازگی وارد لاس‌وگاس شده‌اند و ولع سیری‌ناپذیری برای قدرت و ثروت دارند. اِیس به‌خاطر تجربیاتی که دارد قرار است عهده‌دار اداره یکی از کازینوهای بزرگ و پردرآمد لاس‌وگاس شود. نیکی سانتورو از سوی دیگر خلاف‌کار خشن و بی‌رحمی است که باید امنیت کازینو را تضمین کند و با تهدید و ترساندن، خواسته‌های رؤسایشان را برآورده کند.

به‌مرور که وضعیتشان بهتر می‌شود، اِیس عاشق زنی می‌شود که در واقع کلاه‌بردار است و می‌خواهد از او سوءاستفاده کند. نیکی هم روزبه‌روز بیشتر درگیر خشونت و روابط و فعالیت‌های مرتبط با مواد مخدر در این شهر می‌شود. منتها آیا این مسائل می‌توانند زمینه‌ساز سقوط این دو دوست قدیمی شوند؟

نظر مخاطبان و منتقدان درباره این فیلم

کازینو یکی دیگر از بهترین فیلم های اسکورسیزی است و در آن تصویری واقعی و نگران‌کننده از لاس‌وگاس و وقایعی که در آن می‌گذرد ارائه می‌شود. شهری مسحورکننده و پرزرق‌وبرق که در عین‌ حال مکان رخدادهایی خشونت‌آمیز و ظالمانه نیز هست. روایت داستان که پیش می‌رود، همگام با شخصیت‌های اصلی آن، شاهد این واقعیت‌ها خواهید بود و خواهید دید که چگونه در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی، دارودسته‌های خلاف‌کار در لاس‌وگاس کنترل کازینوها را به عهده می‌گرفتند و از طریقشان سرمایه‌های هنگفت به جیب می‌زدند.

زمانی که کازینو تازه به نمایش درآمده بود، عده‌ای آن را با فیلم رفقای خوب مقایسه می‌کردند. دلیلشان هم آن بود که مارتین اسکورسیزی دوباره رابرت دنیرو و جو پشی را برای بازی در نقش‌های اصلی‌اش انتخاب کرده است. منتها طولی نکشید که سطحی‌بودن این انتقادها مشخص شد و کازینو، به‌عنوان اثر ماندگاری دیگر در کارنامه این کارگردان برجسته آمریکایی ثبت و با بازخوردهای بسیار خوب و مثبتی میان مخاطبان و منتقدان همراه شد.

از دیالوگ‌های ماندگار فیلم

کارهای من غیرقانونی نیست و فقط یک کازینو رو اداره می‌کنم، و این کار مثل اون می‌مونه که به مردم، در ازای پولی که بهت می‌دن، رؤیا بفروشی.

ــ اِیس راستین

۶. جزیره شاتر (Shutter Island)

جزیره شاتر، از بهترین فیلم های اسکورسیزی

سال تولید: ۲۰۱۰
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی، آلمانی
ژانر: معمایی، مهیج
رده سنی: ۱۷+
بازیگران اصلی: لئوناردو دی‌کاپریو (Leonardo DiCaprio)، امیلی مورتیمر (Emily Mortimer)، مارک روفالو (Mark Ruffalo)
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۱۸ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۲ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۶۸ از ۱۰۰

درباره فیلم جزیره شاتر

تدی دنیلز، افسر عالی‌رتبه آمریکایی، به بیمارستانی در جزیره شاتر اعزام می‌شود؛ بیمارستانی که در آن جنایت‌کارانِ با مشکل روانی بستری شده‌اند. وظیفه بازجویی درباره پرونده قاتلی که از بیمارستان فرار کرده است به عهده او گذاشته شده است. تدی دنیلز به‌مرور زمان پی می‌برد که پزشک‌های این بیمارستان روش‌های خطرناک و بعضا حتی غیراخلاقی و غیرقانونی‌ای را برای کنترل و مدیریت بیمارانشان به کار می‌گیرند.

سرنخ‌هایی که راجع‌به این مسائل پیدا می‌کند اوضاع ذهنی او را کاملا به هم می‌ریزد. در همین حین طوفان شدیدی رخ می‌دهد و ارتباط جزیره با سایر نقاط را کاملا قطع می‌کند. جنایت‌کاران نیز از این فرصت برای فرار از جزیره استفاده می‌کنند. تدی در این همهمه و شلوغی به همه‌چیز بی‌اعتماد می‌شود. به حافظه‌اش شک می‌کند و حتی به همکارش، و دیگر نمی‌داند که آیا سلامت عقلی دارد یا خودش هم دارد دچار جنون می‌شود.

نظر مخاطبان و منتقدان درباره این فیلم

جزیره شاتر یکی از بهترین فیلم های معمایی جهان است. فیلم قصه‌ای ترسناک با زمینه‌های روان‌شناختی دارد و شخصیت‌پردازی پیچیده تدی دنیلز، که لئوناردو دی‌کاپریو بسیار خوب و هنرمندانه از پس ایفای نقش آن برآمده است، حال‌وهوای خاصی به فیلم می‌دهد. شخصیتی که دی‌کاپریو نقشش را بازی می‌کند تجربه‌های اندوهگین زیادی را از سر گذرانده است: از بودن در جنگ جهانی دوم گرفته تا مرگ همسر و بیماریِ میگرنی که مدام آزارش می‌دهد. او دیگران را بازجویی می‌کند تا از بازجویی‌کردن خودش معاف شود.

جزیره شاتر اثری خاص و دیدنی از مارتین اسکورسیزی است و به باور بسیاری از مخاطبان و منتقدان، ارزش دیدن دوباره و دوباره را دارد. چراکه با هر بار دیدن آن رازهای سربه‌مهر تازه‌ای راجع‌به داستان و شخصیت‌های آن برایتان آشکار خواهد شد.

از دیالوگ‌های ماندگار فیلم

به‌نظرت کدوم‌یکی از اینها بدتره: مثل یه جونور باشی و زندگی کنی یا اینکه انسان خوب و شریفی باشی و بمیری؟

ــ تدی دنیلز

۷. گرگ وال‌استریت (The Wolf of Wall Street)

گرگ وال استریت، از بهترین فیلم های اسکورسیزی

سال تولید: ۲۰۱۳
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی، فرانسوی
ژانر: بیوگرافی، جنایی، درام
رده سنی: ۱۷+
بازیگران اصلی: لئوناردو دی‌کاپریو (Leonardo DiCaprio)، جونا هیل (Jonah Hill)، مارگو رابی (Margot Robbie)
مدت‌زمان: ۳ ساعت
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۲ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۷۹ از ۱۰۰

درباره گرگ وال‌استریت، از بهترین فیلم های اسکورسیزی

جوردن بلفورت همراه همسرش زندگی دشواری دارد و در تلاش و تقلا برای پیداکردن کاری است که بتواند با آن روز را به شب برساند. در جست‌وجوی کار است که با بازار سهام و خریدوفروش آن آشنا می‌شود. ایده تأسیس شرکتی کوچک که در این حیطه فعالیت دارد به ذهنش می‌رسد و ۲۰ نفری را به خدمت می‌گیرد.

منتها طولی نمی‌کشد که تعداد زیردستانش از ۲۰ نفر به ۲۵۰ نفر می‌رسد و روزبه‌روز به ثروتش افزوده می‌شود. هرچه بیشتر پول درمی‌آورد، بیشتر به زندگی لوکس و انجام کارهای غیراخلاقی تمایل پیدا می‌کند. تا جایی که کارهای خلاف و مفسدانه‌اش پای اف‌بی‌آی را برای بازجویی از او به میان می‌کشد. آیا می‌تواند قانون را دور بزند و به زندگی جاه‌طلبانه‌اش ادامه دهد؟

نظر مخاطبان و منتقدان درباره این فیلم

گرگ وال‌استریت بر اساس داستانی واقعی نوشته شده است: داستان زندگی شخصی به‌نام جوردن بلفورت که لئوناردو دی‌کاپریو نقشش را در فیلم ایفا می‌کند. تمامی جزئیاتی که در فیلم به تصویر کشیده می‌شوند با زندگی واقعی جوردن بلفورت سازگاری دارند. و در عین‌ حال داستان به‌گونه‌ای نوشته شده است که برای مخاطب جذابیت زیادی دارد و بسیار سرگرم‌کننده است.

نکته مثبت دیگری که سبب استقبال خوب مخاطبان و منتقدان از فیلم شد، ایفای نقش لئوناردو دی‌کاپریو به‌عنوان شخصیت اصلی فیلم بود که به باور بسیاری باید جایزه اسکار را از آنش می‌کرد. که البته این اتفاق رخ نداد و فقط در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

از دیالوگ‌های ماندگار فیلم

این خودکار رو به من بفروش!

ــ جوردن بلفورت

۸. پادشاه کمدی (The King of Comedy)

پادشاه کمدی، از بهترین فیلم های اسکورسیزی

سال تولید: ۱۹۸۲
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: کمدی، جنایی، درام
رده سنی: ۱۳+
بازیگران اصلی: رابرت دنیرو (Robert De Niro)، جری لوئیس (Jerry Lewis)، داین اَبوت (Diahnne Abbott)
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۴۹ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۸ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۸۹ از ۱۰۰

درباره فیلم پادشاه کمدی

روپرت پاپکین جز تبدیل‌شدن به کمدینی محبوب هدف و آرزوی دیگری در سر ندارد و برای آنکه از این‌ طریق مشهور شود همه‌کاری می‌کند. برای محقق‌کردن این هدف به‌سراغ ستاره محبوبش جری لنگفورد می‌رود که یک برنامه تاک شو (Talk Show) را هر شب در تلویزیون ملی آمریکا اجرا می‌کند. درخواستش آن است که به او اجازه دهند شبی در این برنامه دعوت شود و او هم اجرایی داشته باشد که البته جدی گرفته نمی‌شود و به او اجازه نمی‌دهند.

روپرت، خسته و وامانده، تصمیم می‌گیرد جری لنگفورد را گروگان بگیرد و به مأمورانی که او را بازجویی می‌کنند اطلاع می‌دهد که فقط در صورتی جری را آزاد خواهد کرد که به او اجازه دهند جلوی دوربین برنامه کمدی اجرا کند. آیا سرانجام موفق خواهد شد به آرزویش برسد؟

نظر مخاطبان و منتقدان درباره پادشاه کمدی، از بهترین فیلم های اسکورسیزی

این فیلم شاید از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما نباشد، اما بی‌تردید یکی از بهترین آثار اسکورسیزی است. مثل تمامی فیلم‌های دیگر اسکورسیزی، پشت پرده داستان پادشاه کمدی نیز حقایق و واقعیت‌هایی نگران‌کننده نهفته است: اینکه میل به شهرت و دیده‌شدن گاهی می‌تواند انسان را به سرحد جنون برساند و امکان تصمیم‌گیری منطقی را به‌کلی از او سلب کند.

مارتین اسکورسیزی در سال ۱۹۸۲ در این فیلم واقعیت‌هایی را به تصویر کشید که هنوز هم کاملا احساس می‌شوند و به‌ویژه در جوامع پیشرفته‌تر، ملموس‌اند. کافی است نگاهی به تمامی برنامه‌های کشف استعداد و تاک شوهای مختلفی بیندازید که در آنها، برخی برای دیده‌شدن حاضرند هر کاری بکنند. این ویژگی‌ها باعث شد این فیلم هم در میان علاقه‌مندان به سینما محبوبیت زیادی پیدا کند و بازخوردها به آن بسیار خوب و مثبت باشد.

بهتره فقط یه شب مثل پادشاه‌ها زندگی کنی، تا یه عمر مثل احمق‌ها.

ــ روپرت پاپکین

در پایان

بخش اعظم منتقدان و علاقه‌مندان به سینما مارتین اسکورسیزی را یکی از سه کارگردان برتر تاریخ سینمای آمریکا می‌دانند و انتخاب بهترین یا بهترین فیلم‌های او کار چندان ساده‌ای نیست. در مطلب حاضر، تعدادی از ماندگارترین آثار او را با توجه به رتبه‌بندی‌شان در وب‌سایت IMDb برایتان گلچین کردیم. منتها باید بدانید که تمامی فیلم‌های او ارزش دیدن را دارند و بیشتر اوقات، هیچ دو نفری راجع‌به اینکه بهترین فیلم او کدام‌یک از اینهاست به اتفاق‌نظر نمی‌رسند.

شما بگویید

نظر شما چیست؟ تا چه حد با فیلم‌های مارتین اسکورسیزی آشنا هستید؟ اگر بخواهید فهرستی از بهترین فیلم‌های او درست کنید، کدام فیلم‌ها را در رتبه‌های ابتدایی قرار خواهید داد؟ علت انتخابتان چیست و چه بازخوردی به فیلم‌های محبوبتان از او دارید؟

در قسمت «ارسال دیدگاه» می‌توانید با ما و مخاطبان چطور از بازخوردها و نظرهای خود بگویید که بسیار برایمان ارزشمند خواهند بود.

دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت
دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت مجله اینترنتی دانایی؛ مقالات به روز علمی، مطالب آموزنده، کسب و کار، سلامت و سبک زندگیِ سالم، موفقیت در تحصیل، موفقیت و رشد فردی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋